Πώς και γιατί το Κέρας της Αφρικής αποτελεί και πάλι το μήλον...

Πώς και γιατί το Κέρας της Αφρικής αποτελεί και πάλι το μήλον της έριδος για τους πρωταγωνιστές της ναυτιλίας

501
Πώς και γιατί το Κέρας της Αφρικής αποτελεί και πάλι το μήλον της έριδος για τους πρωταγωνιστές της ναυτιλίας

Σύμφωνα με δημοσιεύματα στον διεθνή Τύπο, η στρατηγική επένδυση της DΡ World στον λιμένα της Mπερμπέρα στη Σομαλιλάνδη πιθανώς να αλλάξει τις ισορροπίες στην ευρύτερη περιοχή. Η DP World, με έδρα το Ντουμπάι, επεκτείνει τις δραστηριότητές της σε όλη την Αφρική και, με μια κίνηση-ματ στη Σομαλιλάνδη, προσβλέπει ότι η αποσχισθείσα περιοχή θα μετατραπεί σε σημαντικό κόμβο για το διεθνές εμπόριο και τις μεταφορές.

Η επέκταση του Berbera Port χρηματοδοτήθηκε αποκλειστικά από την DP World και η επένδυση ξεπέρασε τα $442 εκατ. Σύμφωνα μάλιστα με το γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων, η DP World κέρδισε μια παραχώρηση ως προς τη διαχείριση του λιμένα 30 ετών, με αυτόματη παράταση για 10 έτη. Επιπλέον, η πολυεθνική εταιρεία έχει δημιουργήσει μια νέα Εμπορική και Οικονομική Ζώνη Berbera, με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων και θέσεων εργασίας σε μια σειρά βιομηχανιών.

Ως γνωστόν, η Σομαλιλάνδη αποσχίστηκε από τη Σομαλία το 1991 και ενεργεί ως ένα de facto ανεξάρτητο κράτος, χωρίς όμως καμία διεθνή/διπλωματική αναγνώριση. Η σημαντική της θέση δίπλα στην «περίκλειστη» Αιθιοπία, με πληθυσμό άνω των 100 εκατ. ανθρώπων, αποτελεί βασικό λόγο για την επένδυση της DP World. H απόσταση μάλιστα από την Μπερμπέρα μέχρι την πρωτεύουσα της Αιθιοπίας, Αντίς Αμπέμπα, είναι μόλις 900 χλμ., όσο είναι δηλαδή και από τον σημαντικότερο λιμένα της περιοχής, στο ανεξάρτητο Τζιμπουτί.

Σήμερα, περίπου το 90% του διεθνούς εμπορίου της Αιθιοπίας περνά από το λιμάνι του Τζιμπουτί. Η DP World εκτιμά ότι τα δύο τρίτα των εμπορευμάτων που θα εισάγονται μέσω του λιμένα Μπερμπέρα ‒κυρίως σιτάρι, επεξεργασμένα τρόφιμα, μηχανήματα και υλικά κατασκευής‒ θα προορίζονται τελικά για την Αιθιοπία.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του γερμανικού πρακτορείου ειδήσεων, η επένδυση της DP World έφερε τα τελευταία πέντε χρόνια οικονομικά οφέλη ύψους 116 εκατ. δολαρίων στην τοπική κοινότητα της Μπερμπέρα, συμπεριλαμβανομένων 2.700 θέσεων εργασίας. Η οικονομία της Σομαλιλάνδης, με πληθυσμό 4,2 εκατ. ανθρώπων, βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη γεωργία, με τις εξαγωγές ζώων να αποτελούν σημαντική πηγή εσόδων για τις τοπικές κοινότητες, που παραμένουν στα όρια της φτώχειας.

Ωστόσο, διεθνείς αναλυτές εκτιμούν ότι η επένδυση εμπεριέχει μεγάλα ρίσκα, αφού το συγκεκριμένο «κράτος» δεν έχει επίσημα αναγνωριστεί και αφετέρου διότι η πολιτική αστάθεια και ανομία στη Σομαλία μπορούν κάλλιστα να επηρεάσουν τα μεγαλεπήβολα σχέδια του Ντουμπάι. Παράλληλα η Αιθιοπία, λόγω των εμφύλιων διενέξεων και των τεταμένων σχέσεων με τους γείτονές της, αποτελεί μια εύθραυστη οικονομία. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η μη αναγνωρισμένη κυβέρνηση της Σομαλιλάνδης υπέγραψε τη σύμβαση χωρίς καμία ουσιαστική δικαιοδοσία αλλά και ότι η πλήρης εξάρτηση του πρότζεκτ από την οικονομία της Αιθιοπίας καθιστά οποιαδήποτε πρόβλεψη εξαιρετικά δύσκολη, η συγκεκριμένη στρατηγική κίνηση εμπεριέχει σημαντικούς κινδύνους.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.