ΗΠΑ-Ιράν-Βενεζουέλα: Το τρίγωνο αναδιάταξης του θαλάσσιου εμπορίου ενέργειας

ΗΠΑ-Ιράν-Βενεζουέλα: Το τρίγωνο αναδιάταξης του θαλάσσιου εμπορίου ενέργειας

265
ΗΠΑ-Ιράν-Βενεζουέλα: Το τρίγωνο αναδιάταξης του θαλάσσιου εμπορίου ενέργειας

Το πρόσφατο ισραηλινό πλήγμα σε ιρανικό έδαφος, το οποίο ενδεχομένως θα κλιμακώσει τις εντάσεις στη Μέση Ανατολή, προκάλεσε σοκ στις παγκόσμιες αγορές. Οι γεωπολιτικές αναταραχές διαφαίνονται μεγάλες, ικανές να αλλάξουν γρήγορα τις αγορές των εμπορευμάτων, όπως το πετρέλαιο, και να αναζωπυρώσουν τις ανησυχίες για τον πληθωρισμό.

Παρά την υψηλή μεταβλητότητα στις τιμές πετρελαίου την Παρασκευή 19 Απριλίου, με το WTI να σκαρφαλώνει στα $86/βαρέλι, ο αντίκτυπος των επιθέσεων ήταν λιγότερο εκτεταμένος από ό,τι αρχικά πιστευόταν. Σε αυτό ίσως συνέβαλε το γεγονός ότι το Ιράν υποβάθμισε την επίθεση και κάθε πιθανότητα άμεσων αντιποίνων. Αυτή η επανεκτίμηση της κατάστασης είχε ως αποτέλεσμα τελικά το WTI να κλείνει την εβδομάδα στα $82/βαρέλι.

Οι κλιμακούμενες εντάσεις στη Μέση Ανατολή και οι αυστηρότερες κυρώσεις κατά του Ιράν θα μπορούσαν να επηρεάσουν την προμήθεια LPG, θέτοντας σε κίνδυνο τις ιρανικές εξαγωγές. Ταυτόχρονα, οι συνεχιζόμενες περικοπές από τον OPEC+ περιορίζουν περαιτέρω τις εκροές από την περιοχή. Το Ιράν, ένας σημαντικός παίκτης στην αγορά LPG, είδε τις εξαγωγές του να διαμορφώνονται περίπου σε 1.000.000 μετρικούς τόνους τον Μάρτιο, με τις ποσότητες του Απριλίου να ανέρχονται επί του παρόντος σε 600.000 μετρικούς τόνους. Μετά τις ενέργειες του Ιράν κατά του Ισραήλ, οι ΗΠΑ πρόκειται να επιβάλουν πρόσθετες κυρώσεις στη χώρα. Επιπλέον, η νομοθεσία που αποσκοπεί στην παρεμπόδιση της κατανάλωσης ιρανικού αργού πετρελαίου από την Κίνα έχει περάσει με ισχυρή υποστήριξη. Υπό το πρίσμα αυτών των εξελίξεων, έχουν προκύψει ανησυχίες σχετικά με το πώς οι αυστηρότερες κυρώσεις των ΗΠΑ θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον εφοδιασμό πετρελαίου και ενδεχομένως να διαταράξουν τις ροές LPG. Παρά τις αυξανόμενες εντάσεις μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν, τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας αναμένεται να συνεχίσουν να αγοράζουν ιρανικό αργό πετρέλαιο. Καθώς οι ΗΠΑ επέβαλαν νέες κυρώσεις για το πρόγραμμα drone του Ιράν και υπαινίχθηκαν πιθανές κυρώσεις για τις εξαγωγές πετρελαίου, τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας, τα οποία βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στο ιρανικό πετρέλαιο (αντιπροσωπεύοντας το 40-50% των εισαγωγών τους), βρήκαν τρόπους να συνεχίσουν να πραγματοποιούν αυτές τις αγορές.

Την ίδια ώρα, οι ΗΠΑ επέβαλαν εκ νέου ευρείες κυρώσεις στη Βενεζουέλα με επίκεντρο το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο. Ωστόσο, έχουν αφήσει την πόρτα ανοιχτή, επιτρέποντας σε εταιρείες να υποβάλουν αίτηση για συγκεκριμένες άδειες. Η προσέγγιση αυτή αποσκοπεί στην ελαχιστοποίηση των διαταραχών στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου, ιδίως κατά τη διάρκεια ενός έτους εκλογών στις ΗΠΑ, ενώ παράλληλα ενθαρρύνει τη σταδιακή πολιτική πρόοδο στη Βενεζουέλα. Ο τελικός αντίκτυπος στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου, ωστόσο, παραμένει ασαφής και θα εξαρτηθεί από το πόσες εταιρείες θα υποβάλουν αίτηση για άδειες. Με την επαναφορά των αμερικανικών κυρώσεων στο πετρέλαιο της Βενεζουέλας, η Ινδία φαίνεται λιγότερο πιθανό να ανταγωνιστεί για το αργό της. Ωστόσο, η Κίνα, ο μεγαλύτερος καταναλωτής πετρελαίου στην Ασία, ενδέχεται να μην αυξήσει σημαντικά τις αγορές της. Η προσφορά και η ζήτηση, σε συνδυασμό με την ανταγωνιστικότητα των τιμών, θα υπαγορεύσουν πιθανότατα την έκταση των αγορών των κινεζικών διυλιστηρίων. Είναι ενδιαφέρον ότι, όταν ο ανταγωνισμός με την Ινδία αναθερμάνθηκε μετά την άρση των κυρώσεων της Βενεζουέλας στα τέλη του περασμένου έτους, τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας μείωσαν στην πραγματικότητα τις εισαγωγές από τη Βενεζουέλα κατά 40%. Η Βενεζουέλα μπορεί να χρειαστεί να επανεκτιμήσει την τιμολογιακή της στρατηγική για να προσελκύσει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τα κινεζικά διυλιστήρια, ιδίως λαμβάνοντας υπόψη τις άφθονες επιλογές που έχει στα χέρια της σήμερα η Κίνα από διάφορες πηγές.

Η επαναφορά των αμερικανικών κυρώσεων στη Βενεζουέλα και η επιβολή πρόσθετων κυρώσεων στο Ιράν θα αναδιαμορφώσουν πιθανότατα το θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου. Ωστόσο, η έκταση των επιπτώσεων παραμένει ασαφής. Δεν είναι βέβαιο αν αυτή η αναδιάταξη θα αυξήσει σημαντικά τους ναύλους ή απλώς θα αναδιατάξει τα τονομίλια χωρίς σημαντικές διακυμάνσεις των ναύλων.

Πηγή: [xclusiv] S&P Report 22nd April 2024

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.