Ρωσία-Βραζιλία: Το δίπολο που φέρνει χαμόγελα στα product tankers

Ρωσία-Βραζιλία: Το δίπολο που φέρνει χαμόγελα στα product tankers

128
Ρωσία-Βραζιλία: Το δίπολο που φέρνει χαμόγελα στα product tankers

Οι κυρώσεις της ΕΕ στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου το 2022 άλλαξαν άρδην τον χάρτη του εμπορίου, καθώς φορτία αργού και πετρελαϊκών παραγώγων βρήκαν νέους αγοραστές.

Ινδία και Κίνα αναδύθηκαν ως οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς ρωσικού αργού, ενώ Τουρκία και Βραζιλία ήταν οι κύριοι προορισμοί για τα προϊόντα πετρελαίου. «Από τις αρχές του έτους έως σήμερα, οι βραζιλιάνικες εισαγωγές ρωσικών πετρελαϊκών προϊόντων έχουν αυξηθεί κατά 135% σε ετήσια βάση», σχολιάζει ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.

Ιστορικά, οι ΗΠΑ αποτελούσαν τον κορυφαίο προμηθευτή πετρελαϊκών προϊόντων της Βραζιλίας, με μερίδιο περίπου στο 50%. Από τον Απρίλιο του 2023, ωστόσο, τα δεδομένα άλλαξαν, η Ρωσία διαδέχτηκε τις ΗΠΑ ως κορυφαίος προμηθευτής πετρελαϊκών προϊόντων της Βραζιλίας και οι όγκοι από τις ΗΠΑ έχουν μειωθεί κατά 50% φέτος σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Αντ’ αυτού, οι αμερικανικές εξαγωγές προς την Ευρώπη αυξήθηκαν.

Μετά την εφαρμογή των κυρώσεων της ΕΕ, οι βραζιλιάνικες εισαγωγές πετρελαϊκών παραγώγων από τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά τους πρώτους μήνες του 2023, φτάνοντας κατά μέσο όρο σχεδόν τους 650.000 τόνους τους τελευταίους οκτώ μήνες του έτους. Το 2024, ο μέσος μηνιαίος όγκος αυξήθηκε περαιτέρω σε 830.000 τόνους κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες, αναφέρει ο Rasmussen. Μέχρι σήμερα, η Ρωσία έχει προμηθεύσει το 50% του συνόλου των εισαγωγών πετρελαϊκών παραγώγων της Βραζιλίας και οι ΗΠΑ το 13%. Συνολικά το 16% όλων των ρωσικών εξαγωγών πετρελαϊκών παραγώγων έχει αποσταλεί στη Βραζιλία, η οποία έχει αναδειχθεί στον δεύτερο μεγαλύτερο εισαγωγέα της Ρωσίας μετά την Τουρκία, με εισαγωγές 29%.

Ίσως αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η αλλαγή των προμηθευτών δεν είχε ως αποτέλεσμα κάποια σημαντική μεταβολή στα μεγέθη των πλοίων που μεταφέρουν τις εισαγωγές πετρελαϊκών παραγώγων της Βραζιλίας. Τα MR και LR2 εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 90% όλων των όγκων που εκφορτώνονται στη Βραζιλία.

Οι μεγαλύτερες διανυθείσες αποστάσεις μεταξύ Ρωσίας και Βραζιλίας ευνοούν όλους τους τύπους των product tankers. Από την άλλη, η μετατόπιση των αμερικανικών εξαγωγών από τη Βραζιλία προς την Ευρώπη δεν είχε μεγάλο αντίκτυπο στις αποστάσεις πλεύσης.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.