Πετρέλαιο: Οι παράμετροι αβεβαιότητας και οι εκτιμήσεις για το μέλλον

Πετρέλαιο: Οι παράμετροι αβεβαιότητας και οι εκτιμήσεις για το μέλλον

126
Πετρέλαιο: Οι παράμετροι αβεβαιότητας και οι εκτιμήσεις για το μέλλον
Φωτό: iStock

Η παγκόσμια αγορά πετρελαίου βρίσκεται αντιμέτωπη με έναν «κυκεώνα» εξελίξεων που θα μπορούσαν να εμποδίσουν την αύξηση της προσφοράς και να ωθήσουν τις τιμές σε υψηλότερα επίπεδα.

Οι κλιμακούμενες ανησυχίες για την κατάσταση στη Μέση Ανατολή, σε συνδυασμό με τον περιορισμό της προσφοράς από τον OPEC+ και μια μετριοπαθή εκτίμηση για τη ζήτηση από πλευράς κύριων καταναλωτών όπως η Κίνα, απειλούν να αντισταθμίσουν τις όποιες αυξήσεις της παραγωγής από τις πετρελαιοπαραγωγικές χώρες που δεν ανήκουν στον OPEC. To Ιράν «ρίχνει λάδι στη φωτιά» απειλώντας να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ, μια σημαντική αρτηρία για την παγκόσμια μεταφορά πετρελαίου καθώς μέσω αυτών διακινούνται καθημερινά σχεδόν 20 εκατ. βαρέλια πετρελαίου και παραγώγων του.

Η Μέση Ανατολή αντιπροσωπεύει σχεδόν το 40% των παγκόσμιων εξαγωγών πετρελαίου και όπως γίνεται αντιληπτό, οποιαδήποτε διαταραχή στην περιοχή επηρεάζει την αγορά μαύρου χρυσού. Ενώ τα ασιατικά διυλιστήρια εξετάζουν εναλλακτικές σε περίπτωση κλιμάκωσης, τα κινεζικά ανεξάρτητα διυλιστήρια βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στο ιρανικό αργό.

Την ίδια ώρα, οι συνεχιζόμενες εντάσεις που απορρέουν από τη σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν και οι ανησυχίες για την ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα αυξάνουν το κόστος για τη μεταφορά αργού πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή. Τα κόστη ναυτασφάλισης έχουν εκτοξευθεί στα ύψη, αυξάνοντας σημαντικά το συνολικό κόστος μεταφοράς. Ενδεικτικά τα war risk premiums στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν εκτοξευθεί μεταξύ 0,5% και 1,0% της αξίας του hull and machinery ενός πλοίου, ανάλογα με το μέγεθος και την ηλικία. Πρόκειται για σημαντική διαφορά σε σύγκριση με τα αμελητέα ασφάλιστρα που παρατηρούνται σήμερα στον Περσικό Κόλπο, όπου το κόστος αναμένεται επίσης να αυξηθεί.

Η αύξηση του κόστους μεταφοράς πετρελαίου έρχεται να αναδιατάξει για ακόμη μία φορά τον χάρτη του εμπορίου. Η Νότια Κορέα, ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού στην Ασία, μείωσε τις εισαγωγές σαουδαραβικού αργού υπέρ των αμερικανικών φορτίων για δεύτερο διαδοχικό μήνα. Αναλυτικότερα, τα στοιχεία της Korea National Oil Corp. δείχνουν ότι η Νότια Κορέα εισήγαγε 28,06 εκατ. βαρέλια από τη Σαουδική Αραβία τον Μάρτιο, σημειώνοντας μείωση 12,3% σε ετήσια βάση. Αντίθετα, οι εισαγωγές από τις ΗΠΑ, σημείωσαν άλμα 17,6% σε ετήσια βάση στα 12,26 εκατ. βαρέλια. Αποτέλεσμα των προαναφερθέντων παραγόντων είναι να εντείνεται η αβεβαιότητα στην αγορά πετρελαίου. Το ενδεχόμενο διαταραχών του εφοδιασμού στη Μέση Ανατολή, σε συνδυασμό με την περιορισμένη αύξηση της παραγωγής αλλού και τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις, θα μπορούσε να ασκήσει ανοδικές πιέσεις στις τιμές του πετρελαίου.

Πηγή: [xclusiv] S&P Report 29th April 2024

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.