Ρεκόρ για τους Έλληνες: Διαχειριζόμαστε 4.212 πλοία

Ρεκόρ για τους Έλληνες: Διαχειριζόμαστε 4.212 πλοία

343
Ρεκόρ για τους Έλληνες: Διαχειριζόμαστε 4.212 πλοία

Για ακόμα ένα έτος, η έκθεση του Greek Shipping Co-operation Committee καταδεικνύει και επιβεβαιώνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο των Ελλήνων επιχειρηματιών στη διαχείριση πλοίων διεθνώς, εντός μιας περιόδου αλλεπάλληλων προκλήσεων που μεταβάλλουν άρδην το τοπίο των ναυτιλιακών αγορών.

Ειδικότερα, το GSCC δημοσίευσε την ετήσια έκθεσή του στις 11 Μαρτίου 2024, η οποία παρουσιάζει δεδομένα της S&P Global Market Intelligence (έως και τις 4 Μαρτίου 2024) για πλοία χωρητικότητας τουλάχιστον 1.000 dwt έκαστο.

Ο αριθμός πλοίων

Βάσει της έκθεσης του GSCC, ο υπό διαχείριση στόλος ελληνικών συμφερόντων αριθμεί 4.212 πλοία χωρητικότητας που ξεπερνά τα 355 εκατ. dwt, επίπεδα που αποτελούν ρεκόρ.

Συνεπώς, η ναυτιλία των Ελλήνων συνεχίζει στη διαχρονική αναπτυξιακή της πορεία. Ενδεικτικά, σε σύγκριση με το 2004, o υπό διαχείριση στόλος ελληνικών συμφερόντων έχει σημειώσει άνοδο 25% σε αριθμό πλοίων και 97% σε όρους χωρητικότητας. Σε σύγκριση με το 2014, η άνοδος είναι 8% και 22% αντίστοιχα ενώ σε σύγκριση με πέρσι 2,5% και 2% αντίστοιχα.

Εικόνα1

Την ίδια ώρα, το orderbook των Ελλήνων αριθμεί 373 πλοία χωρητικότητας 33,1 εκατ. dwt.

O τύπος πλοίου

Η έκθεση επιβεβαιώνει εκ νέου ότι το βαρύ χαρτί της ελληνικής ναυτιλίας είναι τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου. Το GSCC καταδεικνύει εκ νέου ότι πλειοψηφία του υπό διαχείριση στόλου ελληνικών συμφερόντων αποτελείται από bulk carriers και δεξαμενόπλοια.

Ειδικότερα, υπάρχουν 2.098 ore και bulk carriers χωρητικότητας που ξεπερνά τα 178 εκατ. dwt. Ακόμα, ο υπό διαχείριση στόλος ελληνικών συμφερόντων απαρτίζεται από 734 πετρελαιοφόρα και 494 πλοία μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου, με χωρητικότητα 120 εκατ. dwt και σχεδόν 20 εκατ. dwt αντίστοιχα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο υπό διαχείριση στόλος ελληνικών συμφερόντων μετρά και 216 υγραεριοφόρα πλοία μεταφορικής ικανότητας 12,3 εκατ. dwt τα οποία εντός των επομένων ετών θα αυξηθούν σημαντικά, δεδομένου ότι το orderbook αριθμεί 77 τέτοια πλοία μεταφορικής ικανότητας 5,8 εκατ. dwt.

Πέραν αυτού, το orderbook απαρτίζεται από μεγάλο αριθμό πετρελαιοφόρων (112 πλοία χωρητικότητας 15,3 εκατ. dwt) και ore & bulk carriers (107 πλοία χωρητικότητας 8,5 εκατ. dwt)

Παράλληλα, η δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας αντανακλάται εκ νέου από το ποσοστό του υπό διαχείριση στόλου ελληνικών συμφερόντων έναντι του παγκόσμιου (το χρώμα στο γράφημα καταδεικνύει κατά πόσο το ποσοστό έχει αυξηθεί ή μειωθεί σε σύγκριση με πέρσι).

Εικόνα2

  • Σχεδόν ένα στα τέσσερα (24%) πετρελαιοφόρα -σε αριθμό πλοίων- παγκοσμίως βρίσκεται υπό ελληνική διαχείριση
  • Σχεδόν ένα στα πέντε (18%) ore & bulk carriers είναι υπό ελληνική διαχείριση (σε όρους χωρητικότητας)
  • Ένα στα δέκα υγραεριοφόρα είναι υπό ελληνική διαχείριση

Σε ευρύτερο πλαίσιο, βάσει των δεδομένων της S&P Global, ο υπό διαχείριση στόλος ελληνικών συμφερόντων αντιστοιχεί στο 6,7% του παγκόσμιου στόλου σε όρους αριθμού πλοίων και στο 15,1% σε όρους χωρητικότητας.

Ηλικία

Η μέση ηλικία του υπό διαχείριση στόλου ελληνικών συμφερόντων έχει αυξηθεί μερικώς σε σύγκριση με πέρσι αλλά παραμένει κατά 4,5 έτη χαμηλότερη έναντι εκείνης του παγκόσμιου στόλου.

Ειδικότερα, η μέση ηλικία του υπό διαχείριση στόλου ελληνικών συμφερόντων (σε αριθμό πλοίων) ισούται με 13,7 έτη, έναντι 18,2 ετών του παγκόσμιου στόλου.

Η μέση ηλικία των πετρελαιοφόρων είναι 11,1 έτη (10,6 σε όρους χωρητικότητας), εκείνη των chemical και product tankers 14,4 έτη (13,5 σε όρους χωρητικότητας), εκείνη των υγραεριοφόρων 9,3 έτη (7,6 σε όρους χωρητικότητας). Ακόμα, εκείνη των ore και bulk carriers είναι 12,8 έτη (12,6 σε όρους χωρητικότητας).

Όσον αφορά την ηλικιακή κατανομή του συνόλου του υπό διαχείριση στόλου ελληνικών συμφερόντων στόλου, τα δεδομένα της S&P που επικαλείται το GSCC καταδεικνύουν ότι μόλις το 13% του στόλου έχει ηλικία μεγαλύτερη των 19 ετών. Ακόμα η πλειοψηφία του στόλου (61%) έχει ηλικία από 10 έως 19 έτη, ενώ το 26% του στόλου έχει ηλικία έως εννέα έτη.

Εικόνα3

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.