Viking Sky: Πώς αποφεύχθηκε μία από τις χειρότερες καταστροφές στη θάλασσα σήμερα

Viking Sky: Πώς αποφεύχθηκε μία από τις χειρότερες καταστροφές στη θάλασσα σήμερα

149
Viking Sky: Πώς αποφεύχθηκε μία από τις χειρότερες καταστροφές στη θάλασσα σήμερα
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ

του καπτ. Γιώργου Γεωργούλη

Η Νορβηγική Αρχή Ερευνών για την Ασφάλεια (Norwegian Safety Investigation Authority ‒ NSIA) εξέδωσε, μετά από σχεδόν τρία χρόνια από το ατύχημα, το πόρισμα για τα αίτιά του μαζί με τις προτεινόμενες διορθωτικές ενέργειες για το περιστατικό του κρουαζιερόπλοιου «Viking Sky». Το πόρισμα είναι αρκετά επικριτικό απέναντι στους διαχειριστές, τους νηογνώμονες και το ναυπηγείο. Το πόρισμα της NSIA συμφωνεί με το αρχικό συμπέρασμα της Νορβηγικής Ναυτιλιακής Αρχής (Norwegian Maritime Authority – NMA) ότι το επίπεδο του ελαίου λίπανσης των μηχανών στις δεξαμενές ελαίου του πλοίου ήταν η αιτία. Ωστόσο, στο πόρισμα επισημαίνονται οι παραβιάσεις των διατάξεων της SOLAS, σε ό,τι αφορά την κατασκευή των δεξαμενών και του επιπέδου πλήρωσης ενόψει ταξιδιού με πολύ κακές καιρικές συνθήκες, δηλώνοντας ότι το πλοίο δεν έπρεπε να έχει αναχωρήσει από το Tromso της Νορβηγίας δύο ημέρες πριν.

Το απόγευμα της 23ης Μαρτίου 2019, στο κρουαζιερόπλοιο «Viking Sky» εκδηλώθηκε πλήρης απώλεια ενέργειας (black out), με αποτέλεσμα το πλοίο να απολέσει πρόωση και διεύθυνση πηδαλίου (τιμόνια) κατά τη διάρκεια καταιγίδας στην περιοχή Hustadvika των νορβηγικών ακτών. Το πλοίο τελικά σταμάτησε χρησιμοποιώντας τις άγκυρες σε απόσταση ενός πλοίου από τα βράχια με 1.374 άτομα (επιβάτες και πλήρωμα). Το ατύχημα θα μπορούσε να εξελιχθεί σε μία από τις χειρότερες καταστροφές στη θάλασσα στις μέρες μας.

Εικόνα 1: Η πορεία του πλοίου μέχρι το σημείο όπου το κράτησαν οι άγκυρες, Πηγή: NSIA report
Εικόνα 1: Η πορεία του πλοίου μέχρι το σημείο όπου το κράτησαν οι άγκυρες, Πηγή: NSIA report

Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι, όταν το «Viking Sky» έφυγε από το Tromso, στις 21 Μαρτίου 2019, μία από τις τέσσερις γεννήτριες ντίζελ δεν λειτουργούσε, συνεπώς το πλοίο δεν διέθετε σε λειτουργία τα μέσα που απαιτούνται σύμφωνα με τους κανονισμούς για την Ασφαλή Επιστροφή στο Λιμάνι (Safe Return to Port). Κατά συνέπεια, δεν έπρεπε να αποπλεύσει από το λιμάνι του Tromso, πόσω μάλλον υπό τις πολύ κακές καιρικές συνθήκες που θα αντιμετώπιζε.

Το ατύχημα προκλήθηκε από χαμηλή στάθμη του ελαίου λίπανσης σε όλες τις δεξαμενές λιπαντικού των γεννητριών ντίζελ σε συνδυασμό με τον διατοιχισμό και τον προνεσταυσμό από την τρικυμία που αντιμετώπισε. Στη συνέχεια, η χαμηλή αυτή στάθμη ενεργοποίησε τον συναγερμό για χαμηλή πίεση λαδιού για τη λίπανση των γεννητριών και ακολούθως οι γεννήτριες σταμάτησαν, με αποτέλεσμα την απώλεια ενέργειας.

Η αποκατάσταση της απώλειας ενέργειας (πλήρωση των δεξαμενών με έλαιο λίπανσης) ήταν χρονοβόρα και χρειάστηκαν 39 λεπτά από το black out μέχρι να λειτουργήσουν οι δύο μηχανές και το πλοίο να έχει επαρκή διαθέσιμη ισχύ ώστε να αναπτύξει ταχύτητα 1 έως 5 κόμβους πρόσω (ahead). Το προσωπικό του μηχανοστασίου αντέδρασε καθυστερημένα και από την έρευνα προέκυψε ότι δεν είχαν ποτέ συμμετάσχει σε γυμνάσιο με πραγματικό black out. Παρά την καθυστέρηση και όσο οι άγκυρες κατάφερναν να κρατούν το πλοίο, ο πλοίαρχος ζήτησε βοήθεια πάραυτα και στο σημείο βρέθηκαν αμέσως ελικόπτερα και άρχισε η εκκένωση του πλοίου, με προτεραιότητα να δίνεται στους επιβάτες. Τελικά το πλοίο ανέκαμψε πλήρως και κατέπλευσε με ασφάλεια στο λιμάνι του Molde.

Τέλος, σύμφωνα με το πόρισμα, τρεις συνθήκες πρέπει να ικανοποιηθούν ώστε να μην υπάρξει ποτέ ξανά επανάληψη σχετικού περιστατικού. Αυτές συνοψίζονται ως ακολούθως:

·         Πριν από τον απόπλου, το πλοίο πρέπει να συμμορφώνεται με τις διατάξεις των κανονισμών για την Ασφαλή Επιστροφή στο Λιμάνι.

·         Να τηρούνται οι κανονισμοί κατασκευής των δεξαμενών ελαίου λίπανσης, όπως αυτοί προβλέπονται από τη SOLAS, και να τηρούνται οι προδιαγραφές του κατασκευαστή για το επίπεδο πλήρωσης των δεξαμενών.

·         Το προσωπικό να εκπαιδεύεται σε πραγματικές συνθήκες.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.