Η Ελλάδα, πυλώνας των ευρωπαϊκών εισαγωγών ιρακινού πετρελαίου

Η Ελλάδα, πυλώνας των ευρωπαϊκών εισαγωγών ιρακινού πετρελαίου

72
Η Ελλάδα, πυλώνας των ευρωπαϊκών εισαγωγών ιρακινού πετρελαίου

Με σταθερούς ρυθμούς συνεχίζονται οι ευρωπαϊκές εισαγωγές ιρακινού αργού και τον Φεβρουάριο του 2024, με Ελλάδα, Ιταλία, Τουρκία και Ολλανδία να διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο. Πιο συγκεκριμένα, οι εν λόγω τέσσερις χώρες αντιστοιχούν στο 70% των συνολικών εισαγωγών ιρακινού πετρελαίου της Ευρώπης.

Επιπλέον, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές ιρακινού αργού θα ανέλθουν στα 500.000 βαρέλια/ημέρα τον τρέχοντα Φεβρουάριο, παραμένοντας αμετάβλητες σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Όμως, τα εν λόγω επίπεδα εισαγωγών είναι κατά 400.000 βαρέλια/ημέρα χαμηλότερα έναντι του μέσου όρου του 2023.

Η παρατεταμένη μείωση στις ευρωπαϊκές εισαγωγές ιρακινού αργού αποδίδεται σε πολλούς παράγοντες, αλλά η γεωπολιτική κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα καθίσταται το κορυφαίο αίτιο αυτής της συρρίκνωσης. Τα tankers που μεταφέρουν ιρακινό πετρέλαιο αποφεύγουν τη διέλευση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και επιλέγουν το μακρύτερο δρομολόγιο γύρω από την Αφρική.

Σε κάθε περίπτωση, αξίζει να σημειωθεί ότι οι αναμενόμενες αφίξεις αργού στην Ευρώπη για το διάστημα από 1η-25η Μαρτίου θα οδηγήσουν σε μηνιαία άνοδο των εισαγωγών κατά 130.000 βαρέλια/ημέρα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa.

Συνεπώς, εκτιμάται ανάκαμψη των ευρωπαϊκών εισαγωγών «μαύρου χρυσού». Παράλληλα, οι ινδικές εισαγωγές ιρακινού αργού ανήλθαν στα 1,15 εκατ. βαρέλια/ημέρα τον Ιανουάριο, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη αύξηση από τον Απρίλιο του 2022. Η Ινδία εισήγαγε περίπου 300.000 βαρέλια/ημέρα παραπάνω από τα επίπεδα του 2023, επισημαίνει χαρακτηριστικά η Vortexa.

Η αιτία των αυξημένων ινδικών εισαγωγών ιρακινού αργού εντοπίζεται στη γεωγραφική εγγύτητα των δύο χωρών, καθώς δεν πλήττεται από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, εν αντιθέσει με την Ευρώπη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, μέχρι τις 22 Φεβρουαρίου 2024, συνολικά 16 tankers που μετέφεραν 19 εκατ. βαρέλια ιρακινού αργού προς την Ευρώπη, έπλεαν γύρω από την Αφρική. Τα έντεκα εξ αυτών είναι Suezmaxes και τα υπόλοιπα πέντε είναι VLCCs.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.