«Κενό» 310 εκατ. κ.μ. LNG, το απότοκο ενός κλεισίματος των Στενών του...

«Κενό» 310 εκατ. κ.μ. LNG, το απότοκο ενός κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ

82
«Κενό» 310 εκατ. κ.μ. LNG, το απότοκο ενός κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ

Η έκρυθμη γεωπολιτική κατάσταση στη Μέση Ανατολή, όπως έχει καταστεί εμφανές, δεν αφορά μονάχα τη σύγκρουση στη Λωρίδα της Γάζας, αλλά και την ενδεχόμενη παρέμβαση του Ιράν, που το πιθανότερο είναι να οδηγήσει σε επέκταση του πολέμου.

Ένα από τα ισχυρότερα χαρτιά που μπορεί να «παίξει» το Ιράν είναι και εκείνο που θα έχει τις σημαντικότερες επιπτώσεις στη ναυτιλία: το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ. Σε πρόσφατη ανάλυσή της, η Intermodal εστιάζει στις επιπτώσεις μιας τέτοιας εξέλιξης στην αγορά του LNG.

Περίπου το 20% του παγκόσμιου εμπορίου LNG διέρχεται από τα Στενά του Ορμούζ, με τα LNG carriers να μεταφέρουν σημαντικές ποσότητες των εξαγωγών του Κατάρ και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ). Το 2023, η Intermodal κάνει λόγο για διά θαλάσσης εξαγωγές ύψους 113,81 δισ. κ.μ., περίπου 20% του παγκόσμιου εμπορίου LNG. Το 80% αυτών των ποσοτήτων κατέληξαν στην Ασία.

Συνεπώς, η διακοπή της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ θα επιδράσει ραγδαία, με την Intermodal να υπογραμμίζει ότι, σε αντίθεση με τις ροές πετρελαίου, οι ροές LNG δεν έχουν άλλη βιώσιμη εναλλακτική πλην των Στενών του Ορμούζ. Το «κλείσιμο» θα συνεπαγόταν μια ημερήσια απώλεια ύψους 310 εκατ. κ.μ. LNG. Το γεγονός αυτό δεν θα επηρέαζε μονάχα το LNG και τα LNG carriers, αλλά όλα τα εμπορεύματα ενέργειας, όπως το πετρέλαιο και τα παράγωγά του και τον άνθρακα, και θα οδηγούσε σε μια εκ νέου αναδιάταξη των εμπορικών μοτίβων της Ασίας.

Δεδομένου ότι από τα Στενά του Ορμούζ διέρχεται και το 35% του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου, ο «μαύρος χρυσός» δεν θα ήταν σε θέση να καλύψει το κενό του LNG, οδηγώντας πιθανόν σε μια εκ νέου στροφή στον άνθρακα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις τιμές του και τους στόχους απανθρακοποίησης των χωρών.

Σε κάθε περίπτωση, η πιθανότητα το Ιράν να κάνει την απειλή του πραγματικότητα είναι μικρή, σημειώνει η Intermodal, αναφέροντας ότι πρόκειται για μια κίνηση-δίκοπο μαχαίρι, καθώς από τα Στενά του Ορμούζ διέρχεται και το ιρανικό πετρέλαιο, οπότε και το κλείσιμό τους θα πλήγωνε την οικονομία του.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.