Τρεις μήνες απομένουν για την εφαρμογή του ETS και σύσσωμη η ναυτιλιακή κοινότητα συμφωνεί ότι πρόκειται για ένα υψηλού κόστους μέτρο, το ύψος του οποίου ωστόσο παραμένει άγνωστο.
Επί του παρόντος, μόλις δύο εταιρείες της liner ναυτιλίας έχουν ανακοινώσει κάποια δείγματα των επερχόμενων προσαυξήσεων: η Maersk και η Ηapag-Lloyd. Σε report της, η Sea Intelligence τονίζει ότι πολλά είναι τα μεθοδολογικά προβλήματα όσον αφορά τον τρόπο υπολογισμού του κόστους του ETS ανά εμπορευματοκιβώτιο. Την ίδια ώρα, στις εταιρείες αυτές δεν επιτρέπεται να συμφωνήσουν σε μια κοινή φόρμουλα προσαύξησης.
Τα δεδομένα που παρουσίασαν η Maersk και η Hapag-Lloyd είναι μόνο προκαταρκτικές ενδείξεις, καθώς τα τελικά στοιχεία θα δημοσιευθούν μόνο έναν μήνα πριν από την εφαρμογή. Επιπλέον, οι εκπομπές του 2024 θα πρέπει να καταλογιστούν και να πληρωθούν τον Σεπτέμβριο του 2025. Ωστόσο, για να καλυφθεί το κόστος τον Σεπτέμβριο του 2025, κάθε liner εταιρεία θα πρέπει να χρεώσει ένα premium, χωρίς να γνωρίζει ποιο θα είναι το πραγματικό κόστος τον Σεπτέμβριο του 2025.
Πάντως δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι μεταξύ των δύο εταιρειών συναντάμε μεγάλες διαφορές στις χρεώσεις. Με βάση τον πίνακα των προσαυξήσεων, δεν προκύπτει κάποιο μοτίβο που να τις ερμηνεύει: για παράδειγμα, στο εμπόριο στη Βόρεια Ευρώπη οι χρεώσεις της Hapag-Lloyd είναι αρκετά χαμηλότερες, ενώ στη Μεσόγειο ισχύει το αντίθετο.