H αγορά δεν έχει ακόμη επιβεβαιώσει την κυκλικότητα της (seasonality)

H αγορά δεν έχει ακόμη επιβεβαιώσει την κυκλικότητα της (seasonality)

8
H αγορά δεν έχει ακόμη επιβεβαιώσει την κυκλικότητα της (seasonality)

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A. Την Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου, 2014, ο BDΙ έκλεισε στις 1,049 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,852 μονάδες με $ 12,880 την ημέρα, BPI στις 807 μονάδες στα $ 6,462 την ημέρα, BSI στις 1,053 μονάδες στα $ 11,009 την ημέρα και BHSI στις 526 μονάδες, στα $ 7,676 την ημέρα. Ο BDI ουσιαστικά βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με αυτά που βρισκότανε στα μέσα Αυγούστου, όπου στις 15 Αυγούστου έσπασε για πρώτη φορά το φράγμα των 1,000 μονάδων, ύστερα από 3 μήνες περίπου που κυμαινότανε κάτω από αυτό. Η Moore Stephens, στην τελευταία της τριμηνιαία έκθεση όπου προσμετρά τον δείκτη εμπιστοσύνης στη ναυτιλία (Shipping Confidence), αναφέρει ότι ο δείκτης παρουσιάζει μικρή μείωση τον Αύγουστο συγκριτικά με 3 μήνες πριν, δηλαδή το Μάιο, αλλά συνεχίζει και είναι υψηλότερος από την αντίστοιχη περίοδο του 2013. Συγκεκριμένα, τον Αύγουστο του 2014 ο δείκτης εμπιστοσύνης ήτανε στο 6,1 ελαφρώς χαμηλότερος από το 6,3 του Μαΐου, αλλά αρκετά υψηλότερος από το 5,9 τον Αύγουστο του 2013. Ενδιαφέρον όμως παρουσιάζουν οι διαφοροποιήσεις στις απόψεις των συμμετεχόντων στην έρευνα, καθώς η εμπιστοσύνη των Charterers στην αγορά αυξήθηκε από το 6,1 στο 6,7 που είναι και η υψηλότερη μέτρηση από την «ίδρυση» του δείκτη το 2008, όπως αντίστοιχα αυξήθηκε και η εμπιστοσύνη από τους Owners, από το 6,1 στο 6,2. Αντιθέτως, μείωση εμπιστοσύνης υπήρξε από τους Managers, από το 6,5 στο 6,2 και από τους Brokers, από το 6 στο 5,3. Κλείνοντας την έκθεση, ο Richard Greiner επισήμανε ότι ο συνολικός δείκτης είναι υψηλότερος συγκριτικά με 12 μήνες πριν αλλά το σημαντικό είναι ότι οι Charterers και οι Owners, τους οποίους ονομάζει “Prime Movers” – δηλαδή αυτοί που έχουν τον πιο σημαντικό ρόλο στην αγορά – δείχνουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στην αγορά συγκριτικά με την προηγούμενη έρευνα. Το γεγονός πάντως παραμένει ότι η αγορά δεν έχει ακόμη επιβεβαιώσει την κυκλικότητα της (seasonality) όπου ιστορικά στα τέλη του χρόνου παρουσιάζει ανοδική πορεία, αλλά από την άλλη έχουμε ακόμη 3 μήνες μέχρι το τέλος του χρόνου. Οι βασικοί λόγοι που η αγορά δεν έχει ακόμη αποδώσει τα προσδοκώμενα είναι η μείωση της ζήτησης για Coal από Κίνα, Ευρώπη και Ινδία όπως επίσης και η απαγόρευση των εξαγωγών Bauxite και Nickel από την Ινδονησία. Αναφορικά με τα ανωτέρω, η RS Platou Economic Research στην πρόσφατη ανάλυση της επισημαίνει πως το 1ο εξάμηνο τα φορτία Iron Ore αυξήθηκαν κατά 12% και τα Grains κατά 11%. Αντίθετα τα φορτία του Coal είχαν μείωση κατά 2% παγκοσμίως λόγω της μείωσης των εισαγωγών από την Κίνα κατά 7% και 2% από την Ευρώπη και την Ινδία. Αντίστοιχα, μείωση κατά 30% παρουσίασαν τα φορτία Bauxite και 25% τα φορτία Nickel. Σχετικά με την πορεία της αγοράς, εκτιμά ότι στο άμεσο μέλλον οι εξαγωγές Iron Ore από South America θα αυξηθούν με ταχύ ρυθμό λόγω της αυξημένης παραγωγής καλύτερης ποιότητας μεταλλεύματος από την Βραζιλία όπως επίσης θα αυξηθούν και οι εισαγωγές Coal από την Ινδία και την Ευρώπη, όπου τα αποθέματα είναι χαμηλά και θα χρειαστεί να αναπληρωθούν λόγω του επερχόμενου χειμώνα. Ταυτόχρονα αναφέρει πως είναι ρεαλιστικό να αναμένουμε και αύξηση των εξαγωγών Grains από ΗΠΑ και Μαύρη Θάλασσα ενώ εκτιμά πως σχετικά με την απαγόρευση των εξαγωγών από την Ινδονησία σε Bauxite και Nickel, η οποία βέβαια σιγά-σιγά χαλαρώνει, θα οδηγήσει σε αύξηση των εξαγωγών σε Bauxite από την Αυστραλία και την Δυτική Αφρική και Nickel από τις Φιλιππίνες γεγονός που θα επηρεάσει θετικά την αγορά. Κλείνοντας, αναφέρει πως η αύξηση του στόλου το 2015 θα κινηθεί στο 5 – 5,5% ενώ η αύξηση των μεταφερόμενων φορτίων θα είναι μεγαλύτερη, ενισχύοντας έτσι τα θεμελιώδη μεγέθη για βελτίωση της αγοράς. Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε η οποία χαρακτηρίστηκε από ιδιαίτερα χαμηλό αριθμό πράξεων σε όλους τους κλάδους. Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις: Στα Handysize, το ‘SILVER STAR’ 21.967 DWT (1995 – Saiki) με πρόσφατα χαρτιά περασμένα, πουλήθηκε γύρω στα $ 5,1 εκ. Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:. Στα Aframax – LR2, το ‘SC LAURA’ 109.325 DWT (2001 – Dalian New Yard) πουλήθηκε στα $ 14.5 εκ. περίπου.