Τα VLCCs μπροστά σε ένα supercycle

Τα VLCCs μπροστά σε ένα supercycle

158
Τα VLCCs μπροστά σε ένα supercycle

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης (FFAs) αποτελούν έναν ‒από πολλούς‒ δείκτη για τις εκτιμήσεις των επενδυτών αναφορικά με το μέλλον μιας αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Braemar αναφέρει ότι με ορίζοντα το 2026 ‒ή και ακόμα περισσότερο‒ το μέλλον της αγοράς δεξαμενόπλοιων εμφανίζεται ευοίωνο.

Ειδικά στην περίπτωση των VLCCs, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ένα ιδιαίτερα θετικό βραχυπρόθεσμο outlook, καθώς τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια θα ανακτήσουν το μερίδιο αγοράς που έχασαν από τα μικρότερα Aframaxes και Suezmaxes. Επί του παρόντος, οι κατευθυντήριες τιμές για το κόστος ναύλωσης VLCCs, Aframaxes και Suezmaxes είναι περίπου ίδιες.

Ένας από τους λόγους που τα VLCCs είχαν χάσει την αίγλη τους είναι το γεγονός ότι δεν είναι σε θέση να προσεγγίζουν ρωσικούς τερματικούς. Κατ’ επέκταση, το orderbook των VLCCs παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα τα τελευταία έτη, με μόλις τους τελευταίους μήνες να καταγράφονται αξιοσημείωτες παραγγελίες.

Τα FFAs των VLCCs εκτιμάται ότι θα κυμανθούν σε αρκετά υψηλά επίπεδα τα έτη 2024 έως και 2026. Εφόσον οι εκτιμήσεις πραγματοποιηθούν, τα επίπεδα διάλυσης θα παραμείνουν χαμηλά. Ωστόσο, το γεγονός ότι παλαιότερα πλοία δεν θα διαλυθούν δεν συνεπάγεται ότι θα είναι εξίσου ανταγωνιστικά με τα σύγχρονα VLCCs.

Η Braemar αναφέρει ότι το 2023 το 8% των ταξιδιών των VLCCs έγιναν από πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 20 ετών. Τα συγκεκριμένα επίπεδα είναι σχετικά χαμηλά, δεδομένου ότι τα VLCCs ηλικίας 20 ετών αντιστοιχούν στο 11% του στόλου των VLCCs. Συνεπώς, διαφαίνεται ότι πράγματι οι ναυλωτές τείνουν να προτιμούν πιο σύγχρονα πλοία. Έτσι, είναι εμφανές ότι τα σύγχρονα VLCCs βρίσκονται μπροστά σε έναν θετικό κύκλο.

Την ίδια ώρα, τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων μεταξύ Δύσης και Ανατολής θα συνεχίσουν να διαδραματίζουν καίριο ρόλο στην αγορά, καθώς οι χώρες του OPEC συνεχίζουν να περιορίζουν την παραγωγή τους και κατ’ επέκταση τις εξαγωγές. Τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων σαφώς ευνοούν περισσότερο τα μεγαλύτερα σε χωρητικότητα δεξαμενόπλοια, δηλαδή τα VLCCs.

Σε κάθε περίπτωση, ένας μαύρος κύκνος για την αγορά των VLCCs θα ήταν η μείωση των εισαγωγών πετρελαίου από χώρες της Ασίας, και δη την Κίνα.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.