Tο μοτίβο των αρνητικών εξελίξεων δύσκολα αντιστρέφεται

Tο μοτίβο των αρνητικών εξελίξεων δύσκολα αντιστρέφεται

1
Tο μοτίβο των αρνητικών εξελίξεων δύσκολα αντιστρέφεται

Του Γ. Λογοθέτη, CFO George Moundreas Company S.A., Finance & Research

Στην τελευταία ανασκόπηση πριν την καλοκαιρινή ραστώνη του Αυγούστου, τα νέα από την παγκόσμια οικονομία αλλά και από την ναυτιλία ήτανε αρνητικά. Δυστυχώς, το μοτίβο των αρνητικών εξελίξεων δείχνει να έχει μία δυναμική η οποία είναι δύσκολο να αντιστραφεί.   

Το ΔΝΤ αναθεώρησε σημαντικά προς τα κάτω τις προβλέψεις ανάπτυξης φέτος και το επόμενο έτος τόσο για τις ΗΠΑ όσο και για την Ευρωζώνη.

Για την 1η οικονομία του κόσμου, υπολογίζει σε μία ανάπτυξη 1,6% για το 2011 από 2,5% της εκτίμησης του Ιουνίου και 2% για το 2012 από 2,7% της προηγούμενη πρόβλεψης.

Η ανάπτυξη των ΗΠΑ, η οποία ήταν 3% το 2010, επιβραδύνθηκε σημαντικά από την αρχή του χρόνου.

Το ΑΕΠ της αυξήθηκε μόνο 0,4% σε ετήσια βάση το 1ο τρίμηνο και 1% το 2ο τρίμηνο. Αντίστοιχα, η προβλεπόμενη ανάπτυξη στην Ευρωζώνη αναθεωρήθηκε προς τα κάτω, σε 1,9% για το 2011, από το 2% που προέβλεψε τον Ιούνιο, και σε 1,4% για το 2012 από το 1,7% της προηγούμενης πρόβλεψης του ΔΝΤ.

Συνολικά, το ΔΝΤ διόρθωσε τις προβλέψεις του για την παγκόσμια ανάπτυξη στο 4,2% φέτος και στο 4,3% για το 2012, ενώ στην προηγούμενη πρόβλεψη του ανέφερε 4,3% και 4,5% αντίστοιχα.

Να σημειώσουμε ότι αντίστοιχες διορθωτικές προβλέψεις προς τα κάτω έχει κάνει και η Standard & Poor’s Rating Services.     

Δεν θα αναφερθούμε σε επιμέρους δείκτες στην παρούσα ανασκόπηση, επισημαίνοντας όμως ότι δεν είναι θετικοί, αλλά αξίζει να παρουσιάσουμε μερικές δηλώσεις που έλαβαν χώρα πρόσφατα.

Ο Κινέζος πρωθυπουργός Wen Jiabao είπε: «Η παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη παραμένει εύθραυστη και άνιση, ενώ το εξωτερικό περιβάλλον για τις κινέζικες εξαγωγές γίνεται ακόμη πιο δύσκολο».

Ο Juergen Stark, μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου της ΕΚΤ δήλωσε: «Οδεύουμε σε νέο κύκλο κρίσης όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά στη διεθνή οικονομία. Το πρόβλημα χρέους των ΗΠΑ είναι τεράστιο και δεν έχουν την απαιτούμενη δομή για να το λύσουν». Ο Επίτροπος για θέματα ανταγωνισμού, Joaquin Almunia είπε: «Η Ευρωπαϊκή Ένωση ίσως αρχίζει να διαλύεται πολιτικά αν τα μέλη της δεν δεσμευτούν για περισσότερη ενοποίηση» και τέλος ο οικονομολόγος Nouriel Roubini είπε: «Είμαστε σε χειρότερη κατάσταση από το 2008».           

Την επιβεβαίωση των ανωτέρω έρχεται και σφραγίζει ο ΟΟΣΑ με τα στοιχεία για το παγκόσμιο εμπόριο. Η ανάπτυξη του εμπορίου μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών μειώθηκε σημαντικά το 2ο τρίμηνο του 2011. Η αύξηση των εισαγωγών στις χώρες του G7 καθώς και στις αναδυόμενες αγορές των BRIC και της Νότιας Αφρικής επεκτάθηκε μόλις 1,1% στο 2ο τρίμηνο – με πτώση από το 10,1% στο 1ο.

Η συνολική ανάπτυξη των εξαγωγών επιβραδύνθηκε στο 1,9% από 7,7%, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ. Η ανάπτυξη των εισαγωγών των ΗΠΑ επιβραδύνθηκε στο 3% στο 2ο τρίμηνο από 11,1% στο 1ο τρίμηνο, ενώ η ανάπτυξη των εξαγωγών μειώθηκε στο 2,6% από 5,6%.

Στην Κίνα, η ανάπτυξη των εισαγωγών μειώθηκε στο 0,7% από 11,1% ενώ υπήρξε σημαντική αύξηση των εξαγωγών στο 10% για το 2ο τρίμηνο από 2,9% στο πρώτο. Για την Κίνα αξίζει να σημειώσουμε την προειδοποίηση της Fitch και της Moody’s για πιθανή υποβάθμιση λόγω των μη εξυπηρετούμενων χρεών των τοπικών κυβερνήσεων τα οποία είναι μεγαλύτερα από ότι αρχικά είχε υπολογιστεί αλλά και του υψηλού πληθωρισμού.         

Κλείνοντας, παρότι ο BDI είχε άνοδο περίπου 20% περίπου από την τελευταία ανασκόπηση στις αρχές Αυγούστου, η ναυτιλία συνεχίζει να μην δείχνει ιδιαίτερη δυναμική λόγω της παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης αλλά και από την υπερπροσφορά χωρητικότητας.

Όπως δήλωσε και ο πρόεδρος της Cosco, Capt. Wei Jiafou: «Η εικόνα θα γίνει πιο ζοφερή τουλάχιστον για τους επόμενους 6 μήνες, ως αποτέλεσμα της ύφεσης, των νέων πλοίων και την πτώση της ναυλαγοράς». O BDI έχει μειωθεί πάνω από το μισό σε σχέση με το 2010 και η αύξηση που παρατηρήθηκε τον Αύγουστο οφείλεται στην αύξηση των ναύλων των Capes και όχι των άλλων τύπων πλοίων. Στην επόμενη ανασκόπηση θα εξηγήσουμε περιληπτικά τον λόγο της συγκυριακής αύξησης της ναυλαγοράς των Capes.  

Ενώ ο BDI έχει παρουσιάσει μία αυξητική πορεία που όπως προαναφέραμε οφείλεται πιο πολύ στα Capes οι γνώμες των αναλυτών διίστανται για την πορεία της ναυλαγοράς σε βραχύ-μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.

Η γενικότερη πτώση των τιμών, ανάλογα με το μέγεθος του πλοίου, με μεγαλύτερη πτώση στα πλοία μεγαλύτερου τονάζ, όπως επίσης και η πτώση των τιμών των New Buildings δημιουργεί αγοραστικές ευκαιρίες παρά την παρούσα δύσκολη παγκόσμια οικονομική συγκυρία.       

Το Cape «BEGONIA» 180.265 DWT (2005 – Imabari) πουλήθηκε στην τιμή των $ 33,5 εκ.

Το Cape «LOWLANDS PROSPERITY» 169.229 DWT (2001 – Samho) πουλήθηκε στα $ 29 εκ., πάνω από 30% μείωση τιμής με την αντίστοιχη πράξη του Ιανουαρίου όπου το «FORMOSABULK ENERGY» 170.089 DWT (2002 – Japan) έκλεισε στα $ 42 εκ.  Αντίστοιχα, το «SUMA» 149.380 DWT (2001 – China) έκλεισε στα $ 14 εκ. με μείωση 12,5% από το «SUZAKU» 148.535 DWT (1994 – Korea) που έγινε στα $ 16 εκ. τον Ιούνιο του 2011.  

Στα Panamax, το «CONTI SPINELL» 75.200 DWT (2011 – China) πουλήθηκε στα $ 30,3 εκ. (resale).

Το «TORO» 73.034 DWT (1995 – Samsung) και το «PEQUOT» 70.165 DWT (1996 – Samsung) πουλήθηκαν στα 15 εκ. και 15,3 εκ αντίστοιχα όταν το «MARIA BOTTIGLIERI» 75.264 DWT (1995 – Denmark) πουλήθηκε τον Ιούλιο περίπου 12% περισσότερο στα $ 17 εκ.

Το «ALKMAN» 66.221 DWT (1985 – Namura) έκλεισε στα $ 8 εκ. ίδια τιμή με το «MINOAN EURO» 64.155 DWT (1984 – Denmark) που τον Ιούνιο έφυγε στα $ 7,8 εκ. 

Στα δεξαμενόπλοια, το «HELLESPONT TRUST» 147.262 DWT (1999 – Samsung) πουλήθηκε στα $ 24.45 εκ., πώληση η οποία επιβλήθηκε από την τράπεζα.

Αντίστοιχη πράξη ήταν το «CAP LAURENT» 147.436 DWT (1998 – Korea) το οποίο πουλήθηκε τον Ιούνιο στα $ 25 εκ.

Το «HIGH CENTURY» 48.676 DWT (2006 – Japan) έκλεισε στα $ 27 εκ., τιμή η οποία φαίνεται λογική αφού το «STAVANGER EAGLE» 45.898 DWT (2004 – Japan), 2 χρόνια παλαιότερο και μικρότερο, πουλήθηκε πρόσφατα στα $ 24 εκ.

Το «CLIPPER CARIBE» 14.246 DWT (2005 – Japan) έκλεισε στα $ 15 εκ.

Το «AUDACITY» 3.778 DWT (1997 – Korea) πουλήθηκε στα $ 2,4 εκ. και το «NECATIS» 3.165 DWT  (1999 – Korea) το οποίο πουλήθηκε με P+C terms και δεν αναφέρεται η τιμή.       

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Η δυναμική των διαλύσεων για τον Αύγουστο, παρότι την περίοδο του Ραμαζάν, ήτανε αρκετά ικανοποιητική.

Εκτιμούμε ότι ο συνολικός μηνιαίος όγκος διαλύσεων έφτασε τους κάτι παραπάνω από 3 εκατομμύρια τόνους, περίπου 66 πλοία, αρκετά ικανοποιητικό νούμερο για Αύγουστο μήνα.

Συνολικά για τους πρώτους 8 μήνες του 2011 έχουν διαλυθεί περίπου 21,7 εκατομμύρια τόνοι σε αντίθεση με 25,7 για όλο το 2010 και 28,9 για όλο το 2009.

Εκτιμάται ότι ο ρυθμός διαλύσεων λόγω της υπέρ-προσφοράς τονάζ ενδεχομένως να αυξηθεί για το υπόλοιπο του 2010.         

Η αγορά της Ινδίας λόγω των σταθερών τιμών του σιδήρου και το τέλος των μουσώνων μας προϊδεάζει για αύξηση της ζήτησης, άρα και των τιμών, σύμφωνα με τα λεγόμενα των αγοραστών. Οι τιμές στην Ινδία κυμάνθηκαν από $ 505 – $ 525 για πλοία ξηρού και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα, με αρκετές πράξεις να έχουν λάβει χώρα.

Το Πακιστάν, λόγω των εορτών του Ραμαζάν, απείχε από την αγορά και μάλιστα την τελευταία εβδομάδα δεν σημειώθηκε ούτε μία πράξη. Με τη λήξη όμως των εορτών αναμένουμε την ανάκαμψη της ζήτησης.  Οι τελευταίες τιμές που πρόσφερε το Πακιστάν ήτανε από $ 485 – $ 510 για πλοία ξηρού και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

Το Μπαγκλαντές δείχνει να έχει «επιλεκτική» συμπεριφορά λόγω ότι υπάρχουν αρκετά πλοία στις τοπικές ακτές, ιδιαίτερα Capes που είχαν κλειστεί στις αρχές του Ιουλίου αλλά και του επικείμενου κλεισίματος των διαλυτηρίων στις 12 Οκτωβρίου.

Την τελευταία εβδομάδα μόνο μία πράξη έλαβε χώρα, αλλά υπάρχουν εκτιμήσεις ότι κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου ενδεχομένως να υπάρξει κινητικότητα από τους αγοραστές του Chittagong.

Οι τιμές κυμάνθηκαν από $ 500 – $ 525 για πλοία ξηρού και δεξαμενόπλοια.   

Η Κίνα έχει επιδείξει μία σταθερότητα στις τιμές το τελευταίο διάστημα, αλλά αν θέλει να συνεχίσει να διεκδικεί πλοία που κινούνται στις Βόρειες και Νότιες ακτές της, τότε στο επόμενο διάστημα θα πρέπει να αυξήσει τις τιμές που προσφέρει. Οι τιμές κυμάνθηκαν από $ 450 – $ 465 για πλοία ξηρού και δεξαμενόπλοια.