Γιατί δεν πρέπει να κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ

Γιατί δεν πρέπει να κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ

168
Γιατί δεν πρέπει να κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ

Καθώς η πολύμηνη σύρραξη στη Μέση Ανατολή συνεχίζεται, το Ιράν πραγματοποίησε την πρώτη του επίθεση ενάντια στο Ισραήλ. Παρότι επί του παρόντος οι διπλωματικές οδοί φαίνεται να προσφέρουν λύση, το σενάριο επέκτασης του πολέμου με συμμετοχή και άλλων χωρών δεν μπορεί να αποφευχθεί. Στο πλαίσιο αυτό, και ελέω αιωρούμενης απειλής του Ιράν, το βλέμμα της ναυτιλίας στρέφεται στα Στενά του Ορμούζ.

Το Ιράν εμμέσως πλην σαφώς απείλησε ότι είναι σε θέση να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ για τη ναυσιπλοΐα. Γιατί η συγκεκριμένη απειλή είναι σημαντική; Διότι από τα στενά αυτά διέρχεται το 30% του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου, σημειώνει δημοσίευμα του Bloomberg.

Πρόκειται για το πέρασμα που ενώνει τον Κόλπο του Ομάν με τον Αραβικό Κόλπο. Συνεπώς, πρόκειται για το πέρασμα από το οποίο δεκάδες δεξαμενόπλοια διέρχονται για να κατευθυνθούν από και προς λιμένες σημαινουσών χωρών για το θαλάσσιο εμπόριο, όπως είναι τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κουβέιτ, το Κατάρ, το Ιράκ και το Ιράν.

Ιράκ, ΗΑΕ και Κουβέιτ βρίσκονται στη δεκάδα των κορυφαίων χωρών σε όρους εξαγωγών πετρελαίου. Το Ιράν και το Κατάρ βρίσκονται στην εικοσάδα. Πέραν αυτού, είναι άξιο αναφοράς ότι το Κατάρ είναι μία από τις τρεις ισχυρότερες χώρες όσον αφορά τις εξαγωγές LNG, γεγονός που καταδεικνύει ότι ο αντίκτυπος της διακοπής της ναυσιπλοΐας από τα Στενά του Ορμούζ δεν θα επιδράσει μονάχα στην αγορά των δεξαμενόπλοιων.

Ο αντίκτυπος για τη ναυτιλία αλλά και για το παγκόσμιο εμπόριο ενέργειας θα είναι σαρωτικός. Οι τιμές πετρελαίου θα οδηγηθούν στα ύψη, γεγονός που θα στρέψει τις μεγάλες οικονομίες στο να προστατεύσουν τις οικονομίες τους, καταναλώνοντας ποσότητες από τα στρατηγικά αποθέματά τους.

Την ίδια ώρα, οι εξελίξεις θα έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια του σκοτεινού στόλου. Άλλωστε, ακόμα και αν το Ιράν κλείσει τα Στενά του Ορμούζ, λογικά θα επιτρέπει σε πλοία που κατευθύνονται προς αυτό, για να φορτώσουν το δικό του πετρέλαιο, να διέρχονται.

Επιπλέον, η άνοδος των τιμών πετρελαίου θα επιτρέψει στη Μόσχα να πουλάει ακόμα ακριβότερο το δικό της αργό, παραμένοντας ωστόσο θελκτική για τους εισαγωγείς της Ινδίας και της Κίνας. Τα όνειρα περί επιβολής του πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο με στόχο τον περιορισμό των κερδών της Ρωσίας από την ενέργεια θα παραμείνουν απλώς όνειρα.

Όμως, ο πονοκέφαλος ασφάλισης των πλοίων θα συνεχιστεί, αν όχι επιδεινωθεί, προκαλώντας έναν νέο σκόπελο αναφορικά με την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και αυξάνοντας τον κίνδυνο πρόκλησης περιβαλλοντικών ατυχημάτων.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.