«Λήμνος» 1976: Το «ταχύτατον επιβατηγόν» της Nomikos Lines

«Λήμνος» 1976: Το «ταχύτατον επιβατηγόν» της Nomikos Lines

478
«Λήμνος» 1976: Το «ταχύτατον επιβατηγόν» της Nomikos Lines

Στο τεύχος της 15ης Απριλίου 1976 των Ναυτικών Χρονικών παρουσιάστηκε το νέο απόκτημα της ελληνικής ακτοπλοΐας, το ΕΓ/ΟΓ «Λήμνος». Το νεότευκτο πλοίο κατασκευάστηκε στο Πέραμα, και πιο συγκεκριμένα στα ναυπηγεία του Συγκροτήματος της Εμπορικής Τραπέζης, για λογαριασμό του Οίκου των Υιών Λουκά Νομικού.

Παρότι είχε καθελκυστεί στα τέλη του 1974, τελικά θα παραδιδόταν την άνοιξη του 1976, έτοιμο να ξεκινήσει τα δρομολόγιά του στις Κυκλάδες.

Πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά του πλοίου εντοπίζονται και στο δημοσίευμα της 1ης Ιανουαρίου 1975, όπου τα Ναυτικά Χρονικά χαρακτηρίζουν το «Λήμνος» ως ένα «σύγχρονον και ταχύπλοον σκάφος», το οποίο θα ενίσχυε τον ελληνικό στόλο επιβατηγών. Ανήκε στον ίδιο τύπο επιβατηγού όπως τα «Γεώργιος» του Οίκου Φραγκουδάκη και «Aquarius» και «Κασταλία» της ΕΛΜΕΣ, τα οποία είχαν σχεδιαστεί από το ναυπηγικό γραφείο Ερμογένη-Νέγκα. Η επίβλεψη της ναυπήγησης έγινε από τον γαλλικό νηογνώμονα και έλαβε την ανώτατη κλάση του οργανισμού. Το «Λήμνος» ναυπηγήθηκε με βάση τις πιο σύγχρονες απαιτήσεις της εποχής και σύμφωνα με τις απαιτήσεις της SOLAS 1960 και των τροποποιήσεών της κατά το 1966 και το 1967.

Στο αφιέρωμα των Ναυτικών Χρονικών παρουσιάστηκαν τα βασικά του χαρακτηριστικά: Διέθετε ολική χωρητικότητα 2.000 τόνων γκρος, μήκος 80 μ. και πλάτος 12,4 μ. Είχε τη δυνατότητα να μεταφέρει 720 άτομα και 56 ΙΧ αυτοκίνητα ή 19 φορτηγά οχήματα.

Ήταν εξοπλισμένο με γερμανικές μηχανές ΜΑΚ 6.500 ίππων, που πρόσφεραν υπηρεσιακή ταχύτητα 18 μιλίων ανά ώρα. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού και τη μείωση των νεκρών χρόνων χειρισμού τοποθετήθηκε πρωραία έλικα χειρισμών.

Οι χώροι των επιβατών χαρακτηρίστηκαν ως άνετοι και πολυτελείς. Το «Λήμνος» διέθετε αίθουσα δεξιώσεων, τραπεζαρία και μπαρ για τους επιβάτες της Α’ θέσης, όπως και εστιατόριο self-service για τους επιβάτες της τουριστικής θέσης.

Στο παλαιότερο δημοσίευμα των Ναυτικών Χρονικών, από την καθέλκυση του πλοίου (1η Ιανουαρίου 1975), αναφερόταν ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία σκεφτόταν να δρομολογήσει το «Λήμνος» στις Σποράδες, όπου διέθετε ήδη το επιβατηγό «Σκύρος», το οποίο είχε κατασκευαστεί πριν από επτά χρόνια από το ίδιο ναυπηγικό γραφείο. Εν τέλει, ωστόσο, το νεότευκτο της Nomikos Lines θα ξεκινούσε το 1976 να εξυπηρετεί τις γραμμές των Κυκλάδων, μία «από τας πλέον νευραλγικάς και καθυστερημένας συγκοινωνιακώς περιοχάς της Ελλάδος», όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά τα Ναυτικά Χρονικά της 15ης Απριλίου 1976.

Το «Λήμνος» καθώς και η ναυπήγησή του παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, δεδομένου ότι αποτελούν το απότοκο μακροχρόνιας συνεργασίας της διαχειρίστριας εταιρείας με συγκεκριμένο ναυπηγικό γραφείο. Ταυτόχρονα, το γεγονός ότι αποτέλεσε στην ουσία «αδελφό» επιβατηγό πλοίο με νεότευκτα άλλων εταιρειών υποδεικνύει την επιτυχημένη σχεδίαση του συγκεκριμένου τύπου από το γραφείο Ερμογένη-Νέγκα και την καταλληλότητά του για εμπορική εκμετάλλευση στα ελληνικά ύδατα. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι το «Λήμνος» ναυπηγήθηκε στην Ελλάδα σε μια περίοδο που η ελληνική ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία απολάμβανε ακόμη την εμπιστοσύνη μελών της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας.

Μπορείτε να διαβάσετε το αφιέρωμα των Ναυτικών Χρονικών στο «Λήμνος» εδώ.

Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.