Οι αξίες των πλοίων, καθρέφτης των βραχυπρόθεσμων εκτιμήσεων

Οι αξίες των πλοίων, καθρέφτης των βραχυπρόθεσμων εκτιμήσεων

439
Οι αξίες των πλοίων, καθρέφτης των βραχυπρόθεσμων εκτιμήσεων

Η μεταβλητότητα που διέπει τους ναύλους των πλοίων στη spot αγορά συνιστά ένα σημαντικό χαρακτηριστικό του δυναμισμού της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Μάλιστα, το κόστος παραγγελίας και το κόστος απόκτησης ενός πλοίου αποτελούν έως έναν βαθμό «βαρόμετρο» για τις εκτιμήσεις της αγοράς όσον αφορά το βραχυπρόθεσμο μέλλον.

Ειδικότερα, η προσφορά στη ναυτιλία είναι ανελαστική, δηλαδή στο σενάριο όπου ζήτηση και προσφορά είναι ισορροπημένες μεταξύ τους, εφόσον καταγραφεί εκ νέου σημαντική άνοδος της ζήτησης, η προσφορά δεν έχει τρόπο να αντεπεξέλθει άμεσα (λαμβάνοντας υπόψη πως μια αύξηση της ταχύτητας των πλοίων ‒δηλαδή μια πλασματική άνοδος της προσφοράς‒ δεν επαρκεί).

Στο πλαίσιο αυτό, οι διαφορές που καταγράφονται στις αξίες νέων παραγγελιών και στο κόστος απόκτησης νεότευκτων πλοίων στις αγορές των bulk carriers και δεξαμενόπλοιων παρουσιάζουν έντονο ενδιαφέρον. Βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής xclusiv, το κόστος απόκτησης νεότευκτων πλοίων (των οποίων η ναυπήγηση ολοκληρώνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα ή έχει ολοκληρωθεί πρόσφατα) είναι υψηλότερο από το κόστος παραγγελίας ενός πλοίου ίδιων προδιαγραφών σε κάθε κατηγορία μεγέθους, τόσο για τα bulk carriers όσο και για τα δεξαμενόπλοια.

Ενδεικτικά, στα τέλη Απριλίου, το κόστος απόκτησης ενός Aframax ήταν ίσο με περίπου $77,8 εκατ., ενώ το κόστος παραγγελίας ενός τέτοιου Aframax ίσο με $65 εκατ. Επιπλέον, βάσει δεδομένων της xclusiv, το κόστος απόκτησης ενός Ultramax bulk carrier ήταν ίσο με περίπου $37,9 εκατ., ενώ το κόστος παραγγελίας ενός Ultramax ίδιων προδιαγραφών ίσο με περίπου $32,5 εκατ. (διαφορά $5,4 εκατ., 17%).

Από την άλλη, την ίδια περίοδο πέρυσι, το κόστος απόκτησης ενός VLCC που μόλις είχε ναυπηγηθεί ήταν ίσο με περίπου $98,8 εκατ., ενώ το κόστος παραγγελίας του ίσο με περίπου $115,5 εκατ. Ακόμη, βάσει των δεδομένων της xclusiv, το κόστος απόκτησης ενός νεότευκτου Capesize ήταν ίσο με περίπου $60,8 εκατ., ενώ το κόστος παραγγελίας του ίσο με περίπου $62,2 εκατ.

Οι διαφορές που καταγράφονται συνιστούν καθρέφτη των εκτιμήσεων της αγοράς: όταν το κόστος απόκτησης ενός νεότευκτου πλοίου ξεπερνά το κόστος παραγγελίας του, το γενικότερο συναίσθημα στην αγορά για το βραχυπρόθεσμο μέλλον είναι θετικό, καθώς οι πλοιοκτήτες είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν περισσότερα κεφάλαια για την άμεση απόκτηση ενός πλοίου ενώ γνωρίζουν/θεωρούν ότι το μέλλον είναι ευοίωνο.

Σε κάθε περίπτωση, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που ενδέχεται να επιδρούν στη συγκεκριμένη εξίσωση, όπως η διαθεσιμότητα των ναυπηγείων, που μεταθέτει τον εκτιμώμενο ορίζοντα παράδοσης ενός πλοίου, αλλά και οι επικρατούσες τιμές commodities που επηρεάζουν το κόστος ναυπήγησης ‒ όπως ο χάλυβας.

Εν κατακλείδι, η καταγραφείσα εικόνα στις τιμές bulk carriers και δεξαμενόπλοιων στη second-hand αγορά και στις παραγγελίες προμηνύουν ένα θετικό μέλλον, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, για τους ναύλους.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.