Πλοία «κολλημένα» στην Ουκρανία: Γρίφος η ασφάλιση

Πλοία «κολλημένα» στην Ουκρανία: Γρίφος η ασφάλιση

366
Πλοία «κολλημένα» στην Ουκρανία: Γρίφος η ασφάλιση

Ασφαλιστές καταγράφουν claims $500 εκατ. για έως 60 πλοία που βρίσκονται εγκλωβισμένα στα ουκρανικά λιμάνια έναν χρόνο μετά την έναρξη του πολέμου, σημειώνει δημοσίευμα του Reuters.

Οι συγκεκριμένες απαιτήσεις δεν αφορούν σε “ ολικές απώλειες “ των πλοίων, αλλά σε τεκμαρτές ολικές απώλειες (Constructive Total Losses ή C.T.L.’s). Είναι γνωστό ότι αν ένα πλοίο κρατηθεί (detain) για συνεχές χρονικό διάστημα 12 μηνών και οι πλοιοκτήτες / διαχειριστές του έχουν αποστερηθεί της ελεύθερης χρήσης του (deprivation of ownership), τότε οι ασφαλισμένοι πλοιοκτήτες / διαχειριστές του πλοίου δύνανται να διεκδικήσουν την καταβολή αποζημίωσης από τους Ασφαλιστές κατά Κινδύνων Πολέμου.

Ειδικότερα, ο όρος 3 της Ρήτρας Ασφάλισης κατά Κινδύνων Πολέμου και Απεργιών του Ινστιτούτου Ασφαλιστών Λονδίνου (Institute War and Strikes Clauses) της 1.10.83 αναφέρει τα εξής:

“In the event that the vessel shall have been the subject of capture seizure arrest restraint detainment confiscation or expropriation, and the Assured shall thereby have lost the free use and disposal of the vessel for a continuous period of 12 months then for the purpose of ascertaining whether the vessel is a constructive total loss the assured shall be deemed to have been deprived of the possession of the vessel without any likelihood of recovery”.

Αυτή η ρήτρα ασχολείται με την κατάσταση που προκύπτει όταν ένα σκάφος αποστερείται ουσιαστικά από τον έλεγχο του πλοιοκτήτη και ασχολείται με το ζήτημα μιας τεκμαρτής ολικής απώλειας που προκύπτει σύμφωνα με το άρθρο 60 παράγραφος 2 στοιχείο i) του Αγγλικού Νόμου για τη Θαλάσσια Ασφάλιση (Marine Insurance Act) του 1906 με την υιοθέτηση της έννοιας των πλοιοκτητών να χάνουν την “ελεύθερη χρήση και διάθεση” του σκάφους τους. Η ρήτρα αυτή τέθηκε για να διευκρινίσει τη θέση σε καταστάσεις όπως η κράτηση σκαφών στο στενό του Shatt-al-Arab κατά τη διάρκεια του πολέμου Ιράν / Ιράκ και ήταν μια αλλαγή που έγινε ως άμεσο αποτέλεσμα της απόφασης που αφορούσε στο “The Bamburi” ( [1982] 1 Lloyd’s Rep. 312 ).

Σύμφωνα με όσα αναφέρουν ασφαλιστές και κύκλοι της αγοράς, στα ουκρανικά λιμάνια βρίσκονται περίπου 40-60 πλοία, με τους πλοιοκτήτες να έχουν τη δυνατότητα να απαιτήσουν ολική απώλεια, δεδομένου ότι είναι εκεί εγκλωβισμένα για έναν χρόνο.

Η Taylor Maritime Investments αποτελεί μία εκ των διαχειριστριών εταιρειών της οποίας πλοίο με το φορτίο του (καλαμπόκι) βρίσκεται «κολλημένο» στην Ουκρανία. Όπως ενημέρωσε ο Edward Buttery, διευθύνων σύμβουλος της Taylor Maritime, η εταιρεία προχώρησε σε ασφάλιση του πλοίου, προκειμένου να προστατεύσει το περιουσιακό της στοιχείο.

Από την 1η Ιανουαρίου, οι αντασφαλιστές έχουν εισαγάγει αποκλεισμούς για πλοία και αεροπλάνα που μετακινούνται προς τη Λευκορωσία, τη Ρωσία και την Ουκρανία. Ο Frédéric Denèfle, πρόεδρος της International Union of Marine Insurers (IUMI), σημειώνει στο Reuters ότι ο κλάδος των ασφαλίσεων πλοίων μπορεί απλώς να παρακολουθεί την εξέλιξη της κατάστασης.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.