Βασίλης Λογοθέτης: Στη ναυτιλία δεν υπάρχουν μόνιμες επενδυτικές συνταγές

Βασίλης Λογοθέτης: Στη ναυτιλία δεν υπάρχουν μόνιμες επενδυτικές συνταγές

1367
Βασίλης Λογοθέτης: Στη ναυτιλία δεν υπάρχουν μόνιμες επενδυτικές συνταγές

Ο κ. Βασίλης Λογοθέτης συζητά για τα οφέλη που αποκομίζει μια πλοιοκτήτρια εταιρεία από το third-party management, αλλά και για τις προοπτικές της Ελλάδας ως κέντρου διαχείρισης πλοίων. Παράλληλα αναλύει τη στρατηγική της εταιρείας του όσον αφορά την ανάπτυξη του στόλου.

-Τα τελευταία χρόνια, το third-party ship management φαίνεται να «κερδίζει» την εμπιστοσύνη περισσότερων Ελλήνων πλοιοκτητών. Ωστόσο, αρκετοί ακόμα, ειδικά οι πιο παραδοσιακοί, παραμένουν επιφυλακτικοί ως προς την εμπορική εκμετάλλευση και τη λειτουργική διαχείριση των πλοίων τους από τρίτους. Ποιο είναι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που αποκομίζει μια πλοιοκτήτρια εταιρεία ως προς αυτή την επιλογή και πώς διασφαλίζεται η «ποιοτική» εμπορική εκμετάλλευση και διαχείριση ενός πλοίου;

Πράγματι, τα τελευταία χρόνια, αρκετές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν αναθέσει τη διαχείριση των πλοίων τους σε third-party ship management companies (TPSMC). Συνήθως, η διαχείριση καλύπτει την τεχνική συντήρηση, την επάνδρωση με πλήρωμα και αξιωματικούς, την τροφοδοσία και την προμήθεια ανταλλακτικών και αναλώσιμων υλικών. Ορισμένοι πλοιοκτήτες ωστόσο επιλέγουν να αναθέσουν σε εξωτερικούς διαχειριστές και την εμπορική εκμετάλλευση των πλοίων τους.

Τα τελευταία δύο χρόνια, για να ελεγχθεί η μετάδοση του Covid, υπήρξαν σοβαροί περιορισμοί παγκοσμίως στη μετακίνηση των πληρωμάτων και μεγάλες καθυστερήσεις στην αποστολή των ανταλλακτικών των πλοίων, ενώ δυσκολίες επίσης δημιουργήθηκαν στους δεξαμενισμούς. Σε αυτή τη συγκυρία φάνηκε η χρησιμότητα των TPSMC. Έχοντας δίκτυα γραφείων και αντιπροσώπων σε πολλά σημεία ανά την υφήλιο, πλεονεκτούσαν έναντι των μικρών ναυτιλιακών εταιρειών στη διεκπεραίωση αυτών των εργασιών, με αποτέλεσμα να αποφεύγονται ή να περιορίζονται καθυστερήσεις στα πλοία των πελατών τους.

Οι σοβαρές εταιρείες διαχείρισης προσφέρουν ικανοποιητική ποιότητα υπηρεσιών. Δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά, διότι θα έχαναν τους πελάτες τους. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, είναι χρήσιμο ο πελάτης να έχει μηχανισμό ελέγχου στο γραφείο του, ώστε να παρακολουθεί το κόστος και την ποιότητα των υπηρεσιών που του παρέχονται.

 

-Παρά τις αμφιβολίες ορισμένων ελληνικών οίκων, διαφαίνεται ότι αρκετοί άλλοι στον Πειραιά, με σημαντική ιστορία στην πλοιοδιαχείριση και στην πλοιοκτησία, εισέρχονται δυναμικά στο third-party ship management. Θεωρείτε ότι, την επόμενη δεκαετία, η Ελλάδα θα γίνει σημαντικό hub για third-party ship management; Πώς μπορεί μια «οικογενειακή εταιρεία» να ανταγωνιστεί τους κολοσσούς στον χώρο, οι οποίοι διαχειρίζονται πλοία από σημαντικά ναυτιλιακά κέντρα, ειδικά της Ανατολής;

Τη δεκαετία του ’60 και του ’70, οι Έλληνες πλοιοκτήτες χρησιμοποιούσαν μεσιτικά γραφεία του εξωτερικού για τις ναυλώσεις και τις αγοραπωλησίες των πλοίων τους, όπως και για την ασφαλιστική τους κάλυψη. Τα ναυτιλιακά δικηγορικά γραφεία, με εξαίρεση αυτά που κατ’ αποκλειστικότητα κάλυπταν τα P&I Clubs, στον Πειραιά, ήταν αλλοδαπά, κυρίως αγγλικά. Το ίδιο συνέβαινε για πολλά άλλα παραναυτιλιακά επαγγέλματα στον χώρο των υπηρεσιών. Σήμερα, τα γραφεία τα οποία λειτουργούν στην Ελλάδα και αποτελούν το ναυτιλιακό cluster ανταγωνίζονται επιτυχώς τους συναδέλφους τους στο εξωτερικό.

Με το σκεπτικό αυτό, λοιπόν, πιστεύω ότι ελληνικά γραφεία μπορούν να αναπτυχθούν σε επιτυχημένα ΤPSMC, υπό την προϋπόθεση ότι το κόστος λειτουργίας τους θα είναι ανταγωνιστικό έναντι του διεθνούς ανταγωνισμού από τα άλλα σημαντικά ναυτιλιακά κέντρα.

DSC_1105

-Οι προηγούμενες, ανέλπιστα υψηλές, επιδόσεις στην αγορά ξηρών φορτίων και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άλλαξαν τη στρατηγική πολλών εταιρειών στον χώρο. Λαμβάνοντας υπόψη τη βαθιά γνώση και εμπειρία των στελεχών της εταιρείας σας σε συνθήκες υψηλής μεταβλητότητας της αγοράς, ποιες στρατηγικές κινήσεις επιλέξατε σε αυτή την περίοδο «ευμάρειας»;

Ο όμιλός μας παραδοσιακά εξειδικεύεται στον χώρο των BC, επενδύοντας σε νεότευκτα ή μικρής ηλικίας Supra/Ultramax πλοία. Την πολιτική αυτή διατηρήσαμε και κατά την ανάκαμψη της αγοράς. Ο όμιλος, παράλληλα, διατηρεί για περισσότερο από εβδομήντα χρόνια τακτικές γραμμές μεταφοράς γενικού φορτίου από τη βόρεια Ευρώπη σε λιμάνια της Μεσογείου, της Μαύρης Θάλασσας και της Μέσης Ανατολής, ναυλώνοντας περισσότερα από εκατό πλοία ετησίως.

 

-Η εταιρεία σας εξειδικεύεται στη διαχείριση πλοίων συγκεκριμένου μεγέθους και κατηγορίας. Πιστεύετε ότι στο μέλλον μια εταιρεία θα πρέπει να ακολουθεί μια πιο διαφοροποιημένη στρατηγική, για να μπορεί να εκμεταλλεύεται με μεγαλύτερη προσαρμοστικότητα και ευελιξία τις ευκαιρίες της αγοράς;

Στη ναυτιλία δεν υπάρχουν μόνιμες επενδυτικές συνταγές, είναι ένας χώρος της οικονομίας στον οποίο με μεγάλη ταχύτητα συντελούνται αλλαγές, κυρίως πολιτικές και τεχνολογικές. Είναι λοιπόν σημαντικό να αναλύονται τα δεδομένα και να προσαρμόζεται η πολιτική της εταιρείας στις νέες συνθήκες που προκύπτουν, χρησιμοποιώντας όλα τα εργαλεία που η πείρα του παρελθόντος συγκέντρωσε.

 

-Θεωρείτε ότι η ελληνική πλοιοκτησία είναι έτοιμη να αντεπεξέλθει στις τεχνολογικές, χρηματοπιστωτικές αλλά και κοινωνικές «πιέσεις» που συντελούνται διεθνώς τη συγκεκριμένη δεκαετία; Ποιοι οίκοι, κατά τη γνώμη σας, θα μπορέσουν να επιβιώσουν σε αυτή την περίοδο ραγδαίων μεταβολών και ανακατατάξεων;

Η ελληνική πλοιοκτησία έχει συγκεντρώσει πολυετή πείρα και είναι στελεχωμένη με έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό. Μέσω των ναυτιλιακών συλλογικών οργάνων αλλά και στις προσωπικές τους επαφές, τα στελέχη μοιράζονται εμπειρίες, αναλύουν γεγονότα και σκέψεις, εμπλουτίζοντας με αυτόν τον τρόπο τις γνώσεις τους για το αντικείμενό τους. Πιστεύω ότι η συγκέντρωση στον Πειραιά και στην Αθήνα τόσο πολλών επιτυχημένων στον κλάδο εταιρειών βοηθάει αυτή τη διασπορά κρίσιμων πληροφοριών.

Η εξειδικευμένη πληροφορία συμβάλλει τόσο στην αντιμετώπιση κρίσεων όσο και στη σωστή επιλογή των επενδυτικών ευκαιριών. Είμαι λοιπόν αισιόδοξος ότι η πλειονότητα των ελληνικών εταιρειών είναι εξοπλισμένες για να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν ακόμα περισσότερο σε αυτή την περίοδο των ραγδαίων μεταβολών και ανακατατάξεων.

Απόσπασμα από τη συνέντευξη του κ. Λογοθέτη που φιλοξενήθηκε στο τεύχος Οκτωβρίου 2022 των Ναυτικών Χρονικών

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.