Πτώση των εσόδων στα Capes, σε οριακή άνοδο τα Supramax και τα...

Πτώση των εσόδων στα Capes, σε οριακή άνοδο τα Supramax και τα Handymax

2
Πτώση των εσόδων στα Capes, σε οριακή άνοδο τα Supramax και τα Handymax

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Την Παρασκευή 25 Οκτωβρίου, 2013, ο BDΙ έκλεισε στις 1,671 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 2,340 μονάδες με $ 22,347 την ημέρα, BPI 1,790 μονάδες στα  $ 15,657 την ημέρα, BSI 1,266 μονάδες στα $ 13,095 την ημέρα και BHSI 656 μονάδες στα $ 9,105 την ημέρα.

Η πτωτική πορεία του δείκτη συνεχίστηκε και την προηγούμενη εβδομάδα, σπάζοντας και το ψυχολογικό φράγμα των 1,800 μονάδων, με τη μεγαλύτερη πτώση των εσόδων να εντοπίζεται στα Capes όλο αυτό το τελευταίο διάστημα της διόρθωσης του δείκτη ενώ τα Supramax και τα Handymax να συνεχίζουν να παρουσιάζουν οριακή άνοδο.

Ο Jeff Pribor, της Jefferies & Company, συνεχίζει και εκτιμά πως η ανάκαμψη του κλάδου των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου είναι πραγματική και έχει βάσεις χρησιμοποιώντας σαν επιχειρηματολογία το έντονο ενδιαφέρον των επενδυτών για τον συγκεκριμένο κλάδο.  Χαρακτηριστικά ανάφερε πως το τελευταίο διάστημα οι πιο δημοφιλείς τομείς για επένδυση μεταξύ του κοινού της Wall Street είναι ο κλάδος των LPG, του Dry Bulk και των Product Tankers.

Την ίδια περίπου άποψη ενστερνίζεται και ο John Wobensmith, CFO της Baltic Trading Company, ο οποίος πιστεύει πως η ανάκαμψη της αγοράς είναι γεγονός καθώς παρατηρείται μεγάλη μείωση στο βιβλίο παραγγελιών (Orderbook), μειωμένο πρόγραμμα παραδόσεων και ενίσχυση της μεταφοράς φορτίων Iron Ore.                                         

Στον αντίποδα, η Arlie Sterling, οικονομολόγος της Marsoft Inc. διατηρεί επιφυλάξεις για τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου και κατά πόσο η άνοδος των προηγούμενων εβδομάδων θα έχει διάρκεια. 

Σύμφωνα με την ίδια, η οποιαδήποτε επένδυση στον συγκεκριμένο κλάδο θα πρέπει να γίνει με ορίζοντα όχι πάνω από 2 χρόνια καθώς η άνοδος του δείκτη σαν αυτή του τελευταίου διαστήματος, ενθαρρύνει την αύξηση των νέων παραγγελιών, γεγονός που οφείλουμε να πούμε ότι πράγματι έχει συμβεί, των οποίων οι παραδόσεις θα αρχίσουν τα επόμενα 2 χρόνια και θα επηρεάσουν αρνητικά την προσφορά (Supply) και κατά επέκταση και τα έσοδα των πλοίων.    

Η πραγματικότητα είναι πως για τον κλάδος μεταφοράς ξηρού φορτίου, το τελευταίο ανοδικό διάστημα βασίστηκε στην άνοδο των εξαγόμενων φορτίων Iron Ore από την Αυστραλία και την Βραζιλία. 

Παρά το γεγονός ότι η προσφορά των πλοίων Panamax που αντιμετωπίζει την μεγαλύτερη προσφορά (Supply), η άνοδος των εσόδων των Capes παρέσυρε και αυτή των Panamax καθώς το κόστος μεταφοράς ήτανε χαμηλότερο και αυξήθηκε η ζήτηση (Demand). 

Όπως έχουμε αναφέρει σε προηγούμενη επισκόπηση μετά την επιστροφή της Κίνας από την εβδομάδα αργιών η ναυλαγορά άρχισε να παρουσιάζει πτώση καθώς αυξήθηκε η προσφορά πλοίων ιδιαίτερα από τις αρχές Οκτωβρίου λόγω ότι αυξήθηκε και η ταχύτητα των πλοίων μειώνοντας έτσι το Slow Steaming το οποίο εκτός από την μείωση των εξόδων λειτουργεί και σαν ένα «τεχνητό» μέσο ανόδου της αγοράς. 

Στο θέμα πάντως της ζήτησης, οι 3 μεταλλευτικοί κολοσσοί, Rio Tinto, BHP Billiton και Vale, αναμένεται να αυξήσουν την παραγωγή Iron Ore για το υπόλοιπο του 2013 και για το 2014 το οποίο θα έχει πτωτικές τάσεις στην τιμή του μεταλλεύματος. 

Η πτώση των τιμών θα οδηγήσει στην αύξηση των εισαγωγών από την Κίνα για να καλύψει τις εσωτερικές της ανάγκες και το οποίο θα έχει σαν αποτέλεσμα και την αύξηση των ημερησίων εσόδων στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και ιδιαιτέρα στα Capes και τα Panamax. 

Εν κατακλείδι, αναμένεται να δούμε για άλλη μία φορά αν η Κίνα θα καταφέρει να συντηρήσει ρυθμούς ανάπτυξης οι οποίοι με τη σειρά τους θα επηρεάσουν θετικά και τη ναυλαγορά. 

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.     

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:   

✏  Στα Capes και Mini-Capes, το ‘ATLANTIC BRIDGE’ 177.106 DWT (2003 – Nomura) πουλήθηκε στα $ 27,5 με υπόλοιπο Time Charter στην Cargill έως το 2015 στα $ 16,000 την ημέρα.  Το ‘CAPE KESTREL’ 161.475 DWT (1993 – Hyundai H.I) και το ‘GRAFTON’ 122.292 DWT (1996 – Daewoo) αγοράστηκαν enbloc από την Ουκρανική Vista Shipping στα $ 20 εκ.

✏  Στα Panamax, το ‘EURO CARRIER’ 76.602 DWT (2004 – Imabari) πουλήθηκε μέσω τραπέζης στα $ 18 εκ. και το ‘ORIENTAL PIONEER’ 69.606 DWT (1996 – Hashihama Zosen) αγοράστηκε στα $ 8,2 εκ.

✏  Στα Handysize, το ‘TREMONIA’ 28.110 DWT (2001 – Bohai) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 7,1 εκ.

Στον τομέα των tankers έγιναν οι κάτωθι πράξεις:

✏  Στα MR, το ‘ARISTARCHOS’ 52.000 DWT (2013 – Hyundai Mipo) πουλήθηκε στα $ 38 εκ. και τα ‘CITRUS’ 46.968 DWT (2008 – Hyundai Mipo) και ‘CITRON’ 46.968 DWT (2007 – Hyundai Mipo) πουλήθηκαν enbloc στα $ 54 εκ. 

✏  Στα Chemicals, το ‘BOW HARMONY’  33.619 DWT (2008 – Kitanihon Zosen) πουλήθηκε στα     $ 30 εκ. με υπόλοιπο Time Charter.