«Sydney Harbour Bridge» 1932: «Ένα από τα σπουδαιότερα σύγχρονα κατορθώματα»

«Sydney Harbour Bridge» 1932: «Ένα από τα σπουδαιότερα σύγχρονα κατορθώματα»

244
«Sydney Harbour Bridge» 1932: «Ένα από τα σπουδαιότερα σύγχρονα κατορθώματα»

Στις 19 Μαρτίου 1932 εγκαινιάστηκε η γέφυρα του Σίδνεϊ, γνωστή ως Sydney Harbour Bridge, ένα από τα διασημότερα τοπόσημα της Αυστραλίας και ένα από τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά έργα του 20ού αιώνα. Από τα εγκαίνιά της και έπειτα, η Sydney Harbour Bridge αποτέλεσε τη γέφυρα με το μεγαλύτερο πλάτος στον κόσμο, τίτλο που διατήρησε έως το 2012, και παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις μεγαλύτερες τοξωτές γέφυρες παγκοσμίως.

Η ανάγκη για την κατασκευή της γέφυρας προέκυψε από την τοπική γεωμορφολογία αλλά και την ανάπτυξη της πόλης του Σίδνεϊ κατά τις προηγούμενες δεκαετίες. Η πόλη του Σίδνεϊ χωρίζεται από τη θάλασσα σε δύο αντικριστά τμήματα. Εκείνη την περίοδο, η οικιστική ζώνη της πόλης βρισκόταν κατά κύριο λόγο στο βόρειο τμήμα του Σίδνεϊ, ενώ στο νότιο τμήμα βρισκόταν το επίκεντρο της εμπορικής και βιομηχανικής ζωής. Πριν από την κατασκευή της γέφυρας, η ημερήσια κίνηση του πληθυσμού μεταξύ των δύο αυτών πλευρών της πόλης έφτανε τα 100.000 άτομα και διεξαγόταν με φεριμπότ, τα οποία είχαν μεγάλο κόστος για τους κατοίκους, αλλά και περιορισμένη χωρητικότητα. Η ενίσχυση της συνδεσιμότητας των δύο τμημάτων της πόλης αποτελούσε, επομένως, επιτακτική ανάγκη της αυστραλέζικης μεγαλούπολης. Η κατασκευή μιας γέφυρας που θα συνέδεε τις δύο όχθες όχι μόνο θα βελτίωνε την κυκλοφορία και θα μείωνε το κόστος μετακίνησης των κατοίκων, αλλά θα ενίσχυε και την οικονομική δραστηριότητα της πόλης.

Τα εγκαίνια της γέφυρας κέντρισαν το ενδιαφέρον του εγχώριου ναυτιλιακού Τύπου, με τα Ναυτικά Χρονικά να κάνουν διεθνές ρεπορτάζ στο τεύχος της 1ης Απριλίου 1932, όπου προχώρησαν σε αναλυτική παρουσίαση των χαρακτηριστικών της νεόδμητης γέφυρας.

Η Sydney Harbour Bridge σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από τη βρετανική εταιρεία Dorman Long του Middlesbrough, υπό τη διεύθυνση του μηχανικού John Bradfield. Σύμφωνα με το περιοδικό, το μεγαλειώδες έργο ολοκληρώθηκε σε επτά έτη και το συνολικό του κόστος ανήλθε στις 9 εκατ. λίρες.

Αεροφωτογραφία της Sydney Harbour Bridge, κατά την τελετή εγκαινίων στις 19 Μαρτίου 1932.
Αεροφωτογραφία της Sydney Harbour Bridge, κατά την τελετή εγκαινίων στις 19 Μαρτίου 1932.

Τη χρηματοδότηση του έργου είχε αναλάβει η αυστραλιανή κυβέρνηση, η οποία θα κάλυπτε τα έξοδα για την κατασκευή του από την είσπραξη διοδίων, όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα του περιοδικού. Αξίζει να σημειωθεί πως το αντίτιμο των διοδίων ήταν αρκετά χαμηλότερο από αυτό των εισιτηρίων των φεριμπότ, η λειτουργία των οποίων σταμάτησε με το άνοιγμα της γέφυρας.

Ο αρθρογράφος του περιοδικού χαρακτηρίζει το έργο ως «ένα από τα σπουδαιότερα σύγχρονα κατορθώματα της μηχανουργίας». Σύμφωνα με το άρθρο, το μήκος της γέφυρας έφτασε τα 1.650 πόδια (περίπου 500 μ.) και τα 160 πόδια πλάτος, μέγεθος διπλάσιο του ποταμού Τάμεση. Κύριο χαρακτηριστικό της γέφυρας, πέραν του εντυπωσιακού πλάτους της, είναι το τεράστιο τόξο της, που στηρίζεται σε δύο ψηλούς πύργους. Το ύψος του τόξου φτάνει τα 172 πόδια από την επιφάνεια της θάλασσας, δίνοντας στη γέφυρα το προσωνύμιο «Coathanger».

Το πλάτος της νέας γέφυρας επέτρεπε τη λειτουργία τεσσάρων σιδηροδρομικών γραμμών, την ύπαρξη μιας μεγάλης διόδου για τους πεζούς, καθώς και μιας λεωφόρου για τη διέλευση οχημάτων, η οποία αποτελούνταν από έξι λωρίδες. Αξιοσημείωτο για την εποχή ήταν επίσης το γεγονός ότι υπήρχε η δυνατότητα να διέρχονται κάτω από τη γέφυρα τα μεγαλύτερα υπερωκεάνια του κόσμου. Το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό της γέφυρας ήταν εξαιρετικής σημασίας για τη ναυσιπλοΐα κοντά στο λιμάνι του Σίδνεϊ.

Το περιοδικό, θέλοντας να κάνει εμφανές το μέγεθος αλλά και τη δυσκολία της κατασκευής του συγκεκριμένου έργου, προχώρησε σε μια σειρά από συγκρίσεις σχετικές με άλλα διάσημα οικοδομήματα ανά τον πλανήτη. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον αρθρογράφο, το ύψος του τόξου της Sydney Harbour Bridge ξεπέρασε την κορυφή του ναού του Αγίου Παύλου στο Λονδίνο κατά 75 πόδια, ενώ οι δύο πύργοι της γέφυρας υπερβαίνουν το μνημείο της βρετανικής μητρόπολης σε όγκο αλλά και ύψος.

Εν μέσω της Μεγάλης Ύφεσης, που είχε ξεκινήσει το 1929, τα εγκαίνια της Sydney Harbour Bridge αποτέλεσαν πηγή αισιοδοξίας παγκοσμίως, ενώ εμφανής είναι η σημασία και το μέγεθος του έργου τόσο για την τοπική ναυσιπλοΐα όσο και για την καθημερινότητα του πληθυσμού. Η σημασία του έργου υπογραμμίζεται από το γεγονός ότι ένα αμιγώς ναυτιλιακό έντυπο, όπως τα Ναυτικά Χρονικά, κατέγραψε το γεγονός των εγκαινίων της γέφυρας, αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητά της. Η Sydney Harbour Bridge αποτελεί μέχρι σήμερα μία από τις διασημότερες γέφυρες στον κόσμο και είναι οικοδόμημα απόλυτα συνυφασμένο με το Σίδνεϊ και τον λιμένα του.

Μπορείτε να διαβάσετε το αφιέρωμα των Ναυτικών Χρονικών στη Sydney Harbour Bridge εδώ.

Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.