Τα απόνερα του Ελ Νίνιο για τη ναυτιλία

Τα απόνερα του Ελ Νίνιο για τη ναυτιλία

389
Τα απόνερα του Ελ Νίνιο για τη ναυτιλία

Ο νέος «πονοκέφαλος» για την παγκόσμια ναυτιλία ακούει στο όνομα Ελ Νίνιο, δείγμα ότι πλέον η κλιματική αλλαγή μεταβάλλει άρδην τα δεδομένα στις ναυτιλιακές αγορές.

Το Ελ Νίνιο είναι ένα φυσικό κλιματικό φαινόμενο που χαρακτηρίζεται από θερμότερες του μέσου όρου θερμοκρασίες στην επιφάνεια της θάλασσας στον κεντρικό και ανατολικό Ειρηνικό Ωκεανό, κοντά στον Ισημερινό, το οποίο εμφανίζεται κατά μέσο όρο κάθε 2-7 χρόνια. Τον Ιούλιο του 2023, η παγκόσμια μέση θερμοκρασία της επιφάνειας της θάλασσας έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο-ρεκόρ των 20,96 βαθμών Κελσίου. Σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας (NOAA), το Ελ Νίνιο προβλέπεται να είναι το πιο ισχυρό μετά το 2014-2016. Το μοτίβο που διαμορφώνει το Ελ Νίνιο συνήθως μεταφράζεται σε πιο δροσερό και υγρό καιρό στον νότο, ενώ γίνεται πιο ξηρός και θερμός στον βορρά.

Το Ελ Νίνιο είναι και ο λόγος της πρωτοφανούς ξηρασίας της Διώρυγας του Παναμά. Η χειρότερη ξηρασία εδώ και δεκαετίες στη Διώρυγα του Παναμά έχει ως αποτέλεσμα η αρμόδια Αρχή να προβεί σε αυστηροποίηση των περιορισμών αναφορικά με τον αριθμό και το μέγεθος των πλοίων που επιτρέπεται να διέρχονται από τη λίμνη Γκατούν, τη μεγαλύτερη τεχνητή λίμνη που τροφοδοτεί το σύστημα της διώρυγας. Η Αρχή της Διώρυγας ανακοίνωσε ότι έως την 1η Φεβρουαρίου 2024 ο μέσος όρος των ημερήσιων διελεύσεων πλοίων θα μειωθεί σταδιακά σε 18, πολύ κάτω από τον σημερινό αριθμό των 31 πλοίων ανά ημέρα. Οι περιορισμοί στη Διώρυγα του Παναμά πρόκειται να επηρεάσουν και τους τέσσερις κύριους τύπους πλοίων, ενώ αρκετά μεγάλα δεξαμενόπλοια είναι πιθανό να σταματήσουν να διέρχονται από τη διώρυγα μέχρι τις αρχές του επόμενου έτους. Ακόμη, ένα το πολύ VLGC θα μπορεί να διέρχεται από το Κανάλι και στο πλαίσιο αυτό είναι πιθανή η άνοδος των ναύλων στη spot αγορά. Με βάση τα παραπάνω, αναμένουμε σημαντικές αλλαγές στο trading pattern φυσικού αερίου και πετρελαίου.

Πέραν της Διώρυγας του Παναμά, σημαντικός θα είναι και ο αντίκτυπος στις καλλιέργειες σιτηρών. Αν και οι σοδειές σιτηρών της Βραζιλίας το 2022/2023 σημείωσαν ρεκόρ, εγείρονται ανησυχίες για τις επόμενες σοδειές, καθώς οι μη ευνοϊκές καιρικές συνθήκες διαταράσσουν τόσο τις βόρειες όσο και τις νότιες περιοχές παραγωγής σόγιας. Ως αποτέλεσμα των μειωμένων επιδόσεων στην παραγωγή σιτηρών, τα μικρότερα και μεσαίας χωρητικότητας bulk carriers θα επηρεαστούν.

Πηγή: [xclusiv] S&P Report 6th November 2023

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.