Η ακτινογραφία του παγκόσμιου στόλου στο τέλος του 2022

Η ακτινογραφία του παγκόσμιου στόλου στο τέλος του 2022

506
Η ακτινογραφία του παγκόσμιου στόλου στο τέλος του 2022

Καθώς το τέλος του 2022 πλησιάζει, ενδιαφέρον παρουσιάζει η εικόνα του παγκόσμιου στόλου στις βασικές κατηγορίες πλοίων, με σημαντικές διαφορές να καταγράφονται αναλόγως του τύπου πλοίου.

Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη εβδομαδιαία έκθεση της ναυλομεσιτικής Xclusiv, στην αγορά ξηρών φορτίων, και δη σε εκείνη των bulk carriers, ο στόλος απαρτίζεται από 13.107 πλοία. Το orderbook αριθμεί 899 πλοία και συνεπώς το ποσοστό των εκκρεμών παραγγελιών προς το σύνολο του στόλου έχει διαμορφωθεί στο 6,86%. Παρότι τα εν λόγω επίπεδα φαντάζουν χαμηλά, το μέλλον της ναυλαγοράς των bulk carriers διαφαίνεται θολό εν μέσω των προκλήσεων που ταλανίζουν την παγκόσμια οικονομία, ενώ αναλυτές έχουν υποστηρίξει την άποψη ότι οι σημαντικές διακυμάνσεις που καταγράφουν οι κύριοι δείκτες της ναυλαγοράς καταδεικνύουν ανισορροπίες μεταξύ ζήτησης και προσφοράς.

Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι, από τα bulk carriers του στόλου, μόλις τα 105 είναι σε θέση να καταναλώσουν ή μπορούν να μετασκευαστούν προκειμένου να καταναλώσουν εναλλακτικά καύσιμα. Από τα bulk carriers του orderbook, τα 44 θα είναι σε θέση να καταναλώσουν εναλλακτικά καύσιμα, ενώ τα 31 θα είναι σε θέση να μετασκευαστούν προκειμένου να δύνανται να καταναλώνουν εναλλακτικά καύσιμα.

Περνώντας στην αγορά των containerships, ο στόλος αριθμεί 5.789 πλοία, ενώ το orderbook 928 (16,03%). Από τους τέσσερις βασικούς τύπους πλοίων (bulk carriers, tankers, containerships, gas carriers), το orderbook των containerships είναι το μεγαλύτερο σε αριθμό πλοίων.

Από τα containerships του παγκόσμιου στόλου, τα 167 είναι capable ή ready να καταναλώσουν εναλλακτικά καύσιμα. Ωστόσο, στο περιβαλλοντικό μέτωπο έχουν ληφθεί σημαντικές πρωτοβουλίες στο orderbook, με 188 containerships να είναι capable και 150 να είναι ready.

Παράλληλα, βάσει της έκθεσης της Xclusiv, το orderbook των δεξαμενόπλοιων έχει διαμορφωθεί στα ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα του 4,28% επί του συνόλου του στόλου: ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων απαρτίζεται από 7.413 πλοία ενώ το orderbook από 317. Από τα δεξαμενόπλοια του στόλου, τα 163 είναι σε θέση να καταναλώνουν εναλλακτικά καύσιμα ή μπορούν να μετασκευαστούν για να δύνανται να καταναλώνουν εναλλακτικά καύσιμα.

Όπως όλα δείχνουν, το βραχυπρόθεσμο μέλλον της ναυλαγοράς των δεξαμενόπλοιων είναι ευοίωνο. Η αναδιάταξη των routes εντός του έτους οδήγησε σε άνοδο των τονομιλίων στην αγορά, ενώ οι συνιστώσες προσφοράς και ζήτησης γέρνουν προς όφελος της ναυτιλίας, καθώς γηραιότερα και μη δεξαμενόπλοια επιδίδονται στη μεταφορά εμπορευμάτων που υπόκεινται σε κυρώσεις.

Το τελευταίο μέρος της έκθεσης της Xclusiv εστιάζεται στα υγραεριοφόρα. Ο στόλος LPG και LNG carriers απαρτίζεται από 2.302 πλοία, ενώ το orderbook αριθμεί 469 πλοία. Συνεπώς, το ποσοστό του orderbook ως προς τον παγκόσμιο στόλο υγραεριοφόρων αγγίζει το εντυπωσιακό 20,37%. Ένα σημαντικό μέρος, αν όχι το σημαντικότερο, αφορά πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Παρότι το ποσοστό φαντάζει μεγάλο, οι ημερομηνίες παράδοσης των συγκεκριμένων πλοίων είναι σε ένα εύρος περίπου τεσσάρων ετών. Σε κάθε περίπτωση, η σταδιακή επίδραση στις ισορροπίες ζήτησης και προσφοράς παραμένει αβέβαιη και αναμφίβολα θα εξαρτηθεί και από την πρόοδο στα έργα υποδομών που αναπτύσσονται τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ασία.

Τέλος, η Xclusiv σημειώνει ότι το 90% των εκκρεμών παραγγελιών υγραεριοφόρων αφορούν πλοία κατηγορίας ready ή capable ως προς τη δυνατότητα καύσης εναλλακτικών καυσίμων.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.