Η επόμενη μέρα για τα bulk carriers

Η επόμενη μέρα για τα bulk carriers

915
Η επόμενη μέρα για τα bulk carriers

Το 2021, η ναυλαγορά ξηρού φορτίου είναι ιδιαίτερα ενισχυμένη λόγω μιας πληθώρας παραγόντων. Αναλυτές και εκπρόσωποι της ναυτιλιακής κοινότητας εκτιμούν ότι η αυξητική αυτή ρότα θα συνεχιστεί και για ένα μεγάλο μέρος του 2022.

Στο πλαίσιο του 20th Annual Week Asia, που διοργάνωσε πρόσφατα το Marine Money, τέσσερις επικεφαλής ναυτιλιακών εταιρειών στον κλάδο των dry αντάλλαξαν απόψεις και αναφέρθηκαν στην παρούσα κατάσταση της ναυλαγοράς αλλά και στις προοπτικές της.

Η εικόνα της ναυλαγοράς και οι συνθήκες που τη διαμορφώνουν

Χαρακτηριστικό της πολύ καλής ναυλαγοράς είναι το γεγονός ότι ο BDI, μέχρι στιγμής το 2021, αγγίζει κατά μέσο όρο τις 2.257 μονάδες, παρουσιάζοντας αύξηση 230% και 152% σε σχέση με τον μέσο όρο του 2020 (685 μονάδες) και του 2019 (895 μονάδες), σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα στοιχεία που παρέθεσε ο κ. Khalid Hashim, Managing Director της Precious Shipping. Κατά τον ίδιο, τέσσερις είναι οι λόγοι που οι παραγγελίες κινούνται σε χαμηλά επίπεδα: α) τα χαμηλά επίπεδα ναύλων των τελευταίων δώδεκα ετών και ως εκ τούτου η ελλιπής ρευστότητα για επενδύσεις σε νεότευκτα, β) οι πολύ υψηλές παραγγελίες containerships, gas carriers και tankers ουσιαστικά έχουν κατακλύσει τα ναυπηγεία, γ) η μείωση του αριθμού των ναυπηγείων σε Κίνα, Νότια Κορέα και Ιαπωνία και δ) οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί.

Ο κ. Σταμάτης Τσαντάνης, πρόεδρος και CEO της Seanergy Maritime Holdings, τόνισε ότι επί του παρόντος δεν έχει οικονομικό νόημα η επένδυση σε νεότευκτα, καθώς στην αγορά υπάρχουν υψηλής ποιότητας και με καλές αποδόσεις second-hand bulkers. O κ. Τσαντάνης τόνισε επίσης ότι οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί έχουν μεγάλο αντίκτυπο στην προσφορά πλοίων και θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον το τι θα συμβεί από το 2023 και μετά.

Από την πλευρά του, ο κ. John Michael Radziwill, CEO των CTM και Goodbulk, τόνισε ότι η συμφόρηση των Capesizes και Panamaxes στα λιμάνια είναι κατά 30-50% πιο αυξημένη σε σύγκριση με τον πενταετή μέσο όρο. Την ίδια ώρα, τα μεγάλα προγράμματα στήριξης των εθνικών οικονομιών έχουν αυξήσει τη ζήτηση για παραγωγή χάλυβα και ως εκ τούτου τα τονομίλια για τη μεταφορά iron ore και άνθρακα. Η κινεζική παραγωγή χάλυβα, δε, είναι αυξημένη κατά 9% μέχρι στιγμής το 2021, όπως ανέφερε.

Για μια «τέλεια καταιγίδα» έκανε λόγο ο κ. Martyn Wade, CEO της Grindrod Shipping, αναφερόμενος στις συνθήκες που διαμορφώνουν τη ναυλαγορά.

Ρευστότητα και κερδοφορία: Ποια η επόμενη μέρα

Ο κ. Radziwill ανέφερε ότι αυτό που σίγουρα δεν θα κάνει η εταιρεία του, με την αυξημένη ρευστότητα που έχει αποκομίσει λόγω της καλής ναυλαγοράς, είναι οι παραγγελίες νέων πλοίων. «Είναι σαν να κοροϊδεύεις τον εαυτό σου εάν θεωρείς ότι έχεις ανταγωνιστικό πλεονέκτημα παραγγέλνοντας νεότευκτα. Το μόνο που καταφέρνουμε είναι να καταστρέφουμε την ίδια μας την αγορά», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Με την τοποθέτηση αυτή συμφώνησε και ο κ. Wade, σημειώνοντας επίσης ότι σημαντική είναι η απομόχλευση και η βελτίωση του ισολογισμού μιας εταιρείας σε περιόδους καλής ναυλαγοράς.

Ο κ. Hashim επεσήμανε ότι η αγορά διαθέτει ήδη πολλά πλοία, συνεπώς οι παραγγελίες δεν είναι απαραίτητες. Ο ίδιος ανέφερε ότι τα μερίσματα προς τους μετόχους είναι στη στρατηγική της εταιρείας του. Στο ίδιο μήκος κύματος, ο κ. Τσαντάνης σχολίασε ότι για την εταιρεία του ύψιστη προτεραιότητα αποτελεί η διανομή μερίσματος στους μετόχους και σε δεύτερη φάση οι επενδύσεις σε υπάρχοντα πλοία, προκειμένου να καταστούν περισσότερο ενεργειακά αποδοτικά.

Οι «πράσινες» νομοθεσίες και ο αντίκτυπος στη μεταφορά άνθρακα και iron ore

Ερωτηθείς για τις πρωτοβουλίες με στόχο το κλίμα και το περιβάλλον, ο κ. Hashim φάνηκε ιδιαίτερα επικριτικός για τη στάση της ΕΕ και το ETS, σημειώνοντας ότι, λόγω του μικρού κόστους, ο άνθρακας θα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο ενεργειακό μείγμα τα επόμενα έτη.

Σύμφωνος με τις απόψεις του κ. Hashim ήταν και ο κ. Radziwill, αναφέροντας ότι, καθώς το 85% και το 72% της ηλεκτροπαραγωγής της Κίνας και της Ινδίας αντίστοιχα προέρχεται από τον άνθρακα, ο περιορισμός της χρήσης του καθίσταται δύσκολος.

Ο κ. Τσαντάνης σχολίασε ότι δεν είναι εφικτό οι παγκόσμιες ανάγκες ηλεκτροπαραγωγής να καλυφθούν επί του παρόντος μόνο με υδροηλεκτρική και αιολική ενέργεια.

Οι ναυτικοί στο επίκεντρο

Σε ερώτηση για το τι απασχολεί και τι θα απασχολεί τον κλάδο το επόμενο διάστημα, όλοι οι συμμετέχοντες στη συζήτηση ανέφεραν ότι θα πρέπει άμεσα να επιλυθεί η κρίση των αλλαγών πληρωμάτων και οι κυβερνήσεις να αναλάβουν τις ευθύνες τους.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.