ΕCSA: Απούσα η ναυτιλία από τα μέτρα στήριξης

ΕCSA: Απούσα η ναυτιλία από τα μέτρα στήριξης

239
ΕCSA: Απούσα η ναυτιλία από τα μέτρα στήριξης

Η ευρωπαϊκή ναυτιλία βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι μπροστά στην τρέχουσα πανδημία του COVID-19. Οι ναυτιλιακές εταιρείες, οι ναυλωτές, οι operators, οι πλοιοκτήτες, τα πληρώματα και το προσωπικό ξηράς καλούνται να αντιμετωπίσουν σοβαρές προκλήσεις στην προσπάθειά τους να συνεχίσουν απρόσκοπτα τις δραστηριότητές τους.

Στο πλαίσιο αυτό η ECSA, o θεσμικός φορέας εκπροσώπησης των ευρωπαϊκών εφοπλιστικών ενώσεων, πραγματοποίησε μια έρευνα μεταξύ των μελών της, προκειμένου να γίνει αντιληπτός ο αντίκτυπος της κρίσης στην ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανία αλλά και να αξιολογηθούν τα μέτρα που λήφθηκαν για τον περιορισμό των αρνητικών συνεπειών.

Όπως αναφέρει λοιπόν η ECSA, με εξαίρεση τα δεξαμενόπλοια, όλοι οι υπόλοιποι τύποι πλοίων αλλά και οι εταιρείες που τα διαχειρίζονται εμφάνισαν σοβαρές απώλειες. Ειδική μνεία κάνει η ECSA για τα πορθμεία, τα κρουαζιερόπλοια, τα car carriers και τα OSVs (offshore service vessels). Συνδυαστικά ο κύκλος εργασιών τους απώλεσε πάνω από το 60%. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ανέφεραν ότι αναμένουν μια κάποια ανάκαμψη για το υπόλοιπο του έτους, ωστόσο οι απώλειες στον κύκλο εργασιών είναι υψηλές σε όλο το εύρος της βιομηχανίας – με εξαίρεση τις δραστηριότητες που σχετίζονται με τα δεξαμενόπλοια.

Η ECSA σημειώνει παράλληλα ότι τα μέτρα που λήφθηκαν από τις εθνικές κυβερνήσεις κατάφεραν να υποστηρίξουν ως ένα σημείο το προσωπικό στα γραφεία αλλά και τους ημεδαπούς ναυτικούς. Ωστόσο δεν υπήρξε ένα πλαίσιο στήριξης για τους ναυτικούς άλλων εθνικοτήτων.

Ένα από τα ανησυχητικά ευρήματα της έρευνας είναι η έλλειψη, κατά τη διάρκεια της πρωτοφανούς αυτής κρίσης, εθνικών ή περιφερειακών μέτρων για την ενίσχυση της ρευστότητας της βιομηχανίας και ακόμα και εάν υπήρχαν ήταν δύσκολα εφαρμόσιμα για τον κλάδο της ναυτιλίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι διαθέσιμες επιλογές των τραπεζών για τις ευρωπαϊκές εταιρείες της ευρύτερης ναυτιλιακής βιομηχανίας προϋπέθεταν υψηλά διοικητικά κόστη, που τις περισσότερες φορές ξεπερνούσαν τα οφέλη.

«Μία ανησυχητική τάση είναι ότι οι κλάδοι που επλήγησαν περισσότερο και χρειαζόταν οικονομική βοήθεια, είναι αυτοί που τελικά δεν την έλαβαν», σημειώνει η ECSA στην ανακοίνωσή της.

Σε ό,τι αφορά της προοπτικές της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, οι συμμετέχοντες στην έρευνα δεν αναμένουν μια επιστροφή στα προ-κρίσης επίπεδα εντός του 2020. Ενώ πάνω από το 50% των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα αναμένουν μια επιστροφή της απασχόλησης στα προ-κορονοϊού επίπεδα, σημαντικές επενδύσεις διαφαίνεται ότι θα ακυρωθούν ή θα αναβληθούν. Ιδιαίτερα για τις επενδύσεις που σχετίζονται με τις μειώσεις των εκπομπών από τα πλοία, μόλις το 26% διαφαίνεται ότι θα ολοκληρωθούν όπως ήταν προγραμματισμένο, το 30% θα πραγματοποιηθούν σε μικρότερο βαθμό ενώ το 44% δεν είναι δυνατό να ολοκληρωθούν.

«Πρόκειται για ένα μεγάλο πισωγύρισμα για τη βιομηχανία, η οποία ευθυγραμμίζεται με τους στόχους του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών CO2 έως το 2050 και τις βλέψεις της ΕΕ να καταστεί η Ευρώπη η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος», καταλήγει η ΕCSA.