Η άχαρη και βασανιστική περίοδος του BDI

Η άχαρη και βασανιστική περίοδος του BDI

5
Η άχαρη και βασανιστική περίοδος του BDI

Του Γ. Λογοθέτη CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

 

Την Παρασκευή 09 Μαΐου, 2014, ο BDΙ έκλεισε στις 997 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,541 μονάδες με $ 11,912 την ημέρα, BPI στις 898 μονάδες στα  $ 7,207 την ημέρα, BSI στις 909 μονάδες στα $ 9,500 την ημέρα και BHSI στις 506 μονάδες στα $ 7,514 την ημέρα.  

Η περίοδος που διανύουμε μπορεί να χαρακτηριστεί ως η πιο «άχαρη» και βασανιστική περίοδος για την πορεία του BDI καθώς, παρά το γεγονός ότι σε επίπεδα μέσου όρου είναι σε αρκετά καλύτερα επίπεδα από την αντίστοιχη περίοδο του 2013, ο δείκτης συνεχίζει να αμφιταλαντεύεται γύρω από τις 1,000 μονάδες εδώ και ένα μήνα περίπου, χωρίς όμως αυτό να προκαλεί ανησυχία για τη γενικότερη πορεία του, καθώς όπως πολλές φορές έχουμε αναφέρει ο BDI ιστορικά αρχίζει και επιδεικνύει τη δυναμική του από το καλοκαίρι και μετά και ιδιαίτερα το τελευταίο τρίμηνο του χρόνου.        

Η γνωστή Νορβηγική εταιρεία Western Bulk ASA, σε πρόσφατη ανακοίνωση της – επί της ευκαιρίας ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων της για το 1ο τρίμηνο όπου αναγνώρισε καθαρά κέρδη $ 5,4 εκατομμυρίων έναντι ζημιών $ 1,5 εκατομμυρίου για όλο το 2013 – μέσω του CEO, Jens Ismar, επισήμανε ότι ένας βασικός λόγος που το πρώτο 3μηνο η αγορά δεν κινήθηκε ανοδικά οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην απαγόρευση των εξαγωγών σε Bauxite και Nickel Ore από την Ινδονησία.  

Εκτίμησε δε ότι ο όγκος των εξαγωγών αυτών αντιστοιχεί σε 1,500 ταξίδια τον χρόνο τα οποία δεν έγιναν, επηρεάζοντας έτσι αρνητικά τους κλάδους των Handysize, Supramax και Panamax.  

Συνεχίζοντας, εξέφρασε την πεποίθηση του ότι το επόμενο διάστημα τα αποθέματα της Κίνας για τα ανωτέρω εμπορεύματα θα μειωθούν αρκετά και σε συνδυασμό με χαλάρωση της απαγόρευσης των εξαγωγών θα αρχίσει και πάλι η συγκεκριμένη αγορά να δραστηριοποιείται, προς όφελος των εσόδων των πλοίων.  

Κλείνοντας επισήμανε ότι η βελτίωση της αγοράς απλά παρουσίασε μία μικρή καθυστέρηση και το 2ο εξάμηνο θα είναι καλύτερο αφού τα μηνύματα που λαμβάνουν είναι ότι υπάρχει ζήτηση για εμπορεύματα τον Μάιο, Ιούνιο και Ιούλιο αλλά οι ναυλωτές από την άλλη προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την παρούσα κατάσταση και να δεσμεύσουν τονάζ σε χαμηλές τιμές.                    

Ενδιαφέρουσα όμως είναι και ανάλυση του γνωστού οίκου Drewry’s που αποδίδει την «υπό-απόδοση» της αγοράς το 1ο τρίμηνο του 2014 συγκριτικά με το τελευταίο 3μηνο του 2013, όπου η αγορά κινήθηκε σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα, στην «συγκυριακή» αύξηση του προσφερόμενου τονάζ.  

Σύμφωνα με την ανάλυση του οίκου, το τελευταίο 3μηνο του 2013 η αγορά κινήθηκε σε καλύτερα επίπεδα καθώς υπήρξε μείωση στην προσφορά των πλοίων.  Η μείωση αυτή προήλθε, καθώς εταιρείες που αντιμετώπισαν συσσωρεμένα οικονομικά προβλήματα τα τελευταία χρόνια, όπως η TMT, STX και Excel, οδηγήθηκαν σε καθεστώς «ελεγχόμενης πτώχευσης» (Chapter 11 Bankruptcy Protection) έχοντας σαν αποτέλεσμα το διάστημα της αναδιοργάνωσης των εταιρειών αυτών οι ναυλωτές να αποφεύγουν να κλείνουν τα πλοία τους, δημιουργώντας συγκυριακή μείωση του προσφερόμενου τονάζ και επηρεάζοντας θετικά τα έσοδα των πλοίων το τελευταίο τρίμηνο.  

Στην πορεία όμως και μετά το πέρας των αναδιοργανώσεων και τις νέες συμφωνίες με τους πιστωτές, τα πλοία αυτά επέστρεψαν και πάλι στην αγορά, γεγονός που οδήγησε τον BDI σε χαμηλή πορεία το 1ο τρίμηνο.  Κλείνοντας την ανάλυση, εκτιμά ότι αυτή η διόρθωση θα είναι βραχυπρόθεσμη, καθώς η ζήτηση θα παρουσιάσει αύξηση από το 2ο εξάμηνο ενώ η προσφορά θα έχει πτωτικές τάσεις.     

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Post-Panamax, το ‘SHIRAKUMO’ 87.144 DWT (2006 – I.H.I) πουλήθηκε γύρω στα $ 22 εκ. .  

✏  Στα Supramax, το ‘ORIENT ROSE’ 56.026 DWT (2006 – Mitsui S.B) αγοράστηκε από την Thai Thoresen γύρω στα $ 22 εκ.

✏  Στα Handysize, το ‘PACIFIC TRAMP’ 33.422 DWT (2011 – Wartsila) πουλήθηκε στα $ 16 εκ.

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα VLCCs, το ‘YOUNARA GLORY’ 320,050 DWT (2004 – Daewoo) αγοράστηκε από την Double Hull Tankers στα $ 49 εκ.

✏  Στα Chemicals, το ‘CHEM STAR’ 19,998 DWT (2009 – Sekwang H.I) αγοράστηκε από την Έλληνες περίπου στα $ 20,5 εκ.