Η συνεισφορά της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην οικονομία είναι καθοριστική

Η συνεισφορά της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην οικονομία είναι καθοριστική

4
Η συνεισφορά της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην οικονομία είναι καθοριστική

Θετική χαρακτήρισε την επανίδρυση αυτόνομου και ανεξάρτητου υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου στο οποίο υπάγεται το σύνολο του Λιμενικού Σώματος ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης στο εισηγητικό του μήνυμα στην ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών 2012-2013.

Παράλληλα δηλώνει ικανοποιημένος, από το δυναμικό ρόλο που συνεχίζει να διαδραματίζει στο διεθνή στίβο, η ελληνική Ναυτιλία, παρά την οξύτατη κρίση που πλήττει την εθνική και όχι μόνο οικονομία και τις διακυμάνσεις της ναυλαγοράς.
Αναλυτικά η το μήνυμα του προέδρου της ΕΕΕ είναι το κάτωθι:
Eίναι ατυχής συγκυρία ότι τη χρονική περίοδο που η Ελλάδα κλήθηκε να αντιμετωπίσει την οξύτατη κρίση στην εθνική της οικονομία, η ναυτιλία διεθνώς λόγω του ενδημικού χαρακτήρα των έντονων διακυμάνσεων της ναυλαγοράς αντιμετωπίζει μία βαθιά κρίση, μεγάλης έκτασης και διάρκειας, λόγω τριών κυρίως παραγόντων: της μείωσης των διακινούμενων όγκων φορτίων, της υπερπροσφοράς xωρητικότητας και της αδυναμίας του χρηματοπιστωτικού συστήματος διεθνώς για επαρκή παροχή οικονομικής στήριξης.
Είναι πρόωρο να προβούμε σε ασφαλή εκτίμηση των ενδείξεων για το άμεσο μέλλον. Το ενδιαφέρον μας παραμένει στραμμένο στις αναπτυσσόμενες χώρες και κυρίως την Κίνα και την Ινδία, προσβλέποντας σε μια γρήγορη ανάκαμψη του παγκόσμιου εμπορίου. Ενώπιον λοιπόν των αντικειμενικών δυσκολιών, καλούμαστε ως επιχειρηματίες της θάλασσας αλλά και ως Έλληνες πολίτες να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις με θάρρος και πίστη στις δυνατότητές μας.
Όσον αφορά τη ναυτιλιακή στενωπό, ως επιχειρηματίες έχουμε τα εχέγγυα να την υπερβούμε και να συνεχίσουμε την ηγετική μας παρουσία όχι μόνο ως αριθμητική δύναμη αλλά κυρίως ως ποιοτικός πάροχος θαλάσσιων υπηρεσιών στη διεθνή σκηνή. Σε
κάθε περίπτωση και με δεδομένες τις ανακατατάξεις που συντελούνται στο παγκόσμιο οικονομικό γίγνεσθαι, η ελληνική ναυτιλία δηλώνει ικανοποιημένη από το δυναμικό ρόλο που συνεχίζει να διαδραματίζει στο διεθνή στίβο.
Τον Ιούνιο 2012 για μια εβδομάδα η καρδιά της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας χτυπούσε στην πρωτεύουσα της Ελλάδας, λόγω της Διεθνούς Έκθεσης των Ποσειδωνίων, φέρνοντας για άλλη μια φορά στο διεθνές προσκήνιο την πρωτοκαθεδρία της ελληνικής ναυτιλίας στα διεθνή ναυτιλιακά τεκταινόμενα και την οικονομική διπλωματία που ασκεί, αφού κατέχει το μεγαλύτερο ποσοστό μεταφορικής ικανότητας στη διακίνηση του διεθνούς εμπορίου.
Την ίδια εποχή, η ελληνική κυβέρνηση ξεκίνησε τον αγώνα της σταθεροποίησης και επανεκκίνησης της εθνικής οικονομίας. Από την πρώτη στιγμή, η ναυτιλιακή κοινότητα ανταποκρίθηκε και δήλωσε παρούσα και πρόθυμη να συνεισφέρει στην προσπάθειά της
αυτή. Προς αυτή την κατεύθυνση δεσμευτήκαμε να προβούμε σε εθελοντικό διπλασιασμό για τρία έτη της φορολογίας τόσο για τα πλοία υπό ελληνική σημαία όσο και για τα πλοία ξένων σημαιών που διαχειρίζονται εταιρίες εγκατεστημένες στην Ελλάδα, πρωτοβουλία που στοχεύει στην ενίσχυση των δημοσιονομικών εσόδων την κρίσιμη προσεχή περίοδο.
Επισημαίνεται εξάλλου ότι τα έσοδα του κράτους ενισχύονται ήδη και από την υποχρέωση των πλοίων υπό ξένη σημαία, των διαχειριζόμενων από εταιρίες εγκατεστημένες στην Ελλάδα, να πληρώνουν από το 2013 ετήσιο φόρο χωρητικότητας.
Οι εξελίξεις αυτές λαμβάνουν χώρα με βάση τον σεβασμό του παγιωμένου θεσμικού πλαισίου της ελληνόκτητης ναυτιλίας που αναγνωρίζει ότι ο τομέας αυτός έχει ιστορικά κριθεί εθνικό ζωτικό κεφάλαιο, μη διαπραγματεύσιμο και πρέπει να παραμείνει
διεθνώς ανταγωνιστικός.
Όπως τονίζεται εξάλλου σε πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), όχι μόνο η υφιστάμενη συνεισφορά της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην οικονομία είναι καθοριστική, αλλά και η δυνητική της συμβολή είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρος.

Η ελληνόκτητη ναυτιλία έχει επίσης την προοπτική να προσφέρει πολυάριθμες θέσεις εργασίας στους νέους που μαστίζονται
από την ανεργία. Προϋπόθεση είναι να υπάρξει το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο που θα επιτρέπει τη ναυτολόγηση ελληνικών
κατώτερων πληρωμάτων με όρους ανταγωνιστικούς, λαμβάνοντας υπόψη τα διεθνώς κρατούντα.

Επιπροσθέτως, υπήρξε η θετική εξέλιξη ότι στις αρχές του δεύτερου εξαμήνου του 2012 και μετά από δυόμιση χρόνια αποτυχημένων διοικητικών σχημάτων, επανιδρύθηκε αυτόνομο και ανεξάρτητο Υπουργείο Ναυτιλίας, στο οποίο υπάγεται το σύνολο του Λιμενικού Σώματος, επιστρέφοντας στο φυσικό του περιβάλλον και στο επιτελικό του έργο. Το γεγονός αυτό χαροποίησε ιδιαίτερα την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, αφού επιβεβαιώθηκε έμπρακτα η αναγκαιότητα ύπαρξης αυτόνομου Υπουργείου.

Εντέλει, λόγω της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης στην Ελλάδα, η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών θεώρησε απαραίτητο να διαμορφώσει και να αναπτύξει, με την οικονομική συνδρομή της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, ένα πολύπλευρο πρόγραμμα κοινωνικής προσφοράς και αλληλεγγύης, προκειμένου να στηρίξει την πολυπληθή μερίδα των πολιτών που πλήττονται από την κρίση. Ο ελληνικός εφοπλισμός είτε με συλλογικές είτε με ατομικές δράσεις, αλλά πάντοτε με χαμηλούς τόνους, ιστορικά έχει σταθεί
αρωγός στην πατρίδα και την κοινωνία σε περιόδους κρίσης.
Σε κάθε περίπτωση, οι αντίξοες οικονομικές συγκυρίες που συντρέχουν τόσο σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, σε συνδυασμό με την ύφεση της διεθνούς ναυτιλιακής αγοράς, καθιστούν επιβεβλημένη την αγαστή συνεργασία εφοπλισμού και πολιτείας, προκειμένου να παραμείνει ανταγωνιστική και επομένως βιώσιμη η ελληνόκτητη ναυτιλία μας και να συνεχίσει εγκατεστημένη στην Ελλάδα να αποτελεί τον κυριότερο παραγωγικό πυλώνα. Αυτό αποτελεί όχι μόνο επιχειρηματικό, αλλά κυρίως, εθνικό στόχο μας. Στη δύσκολη αυτή πορεία προς την αναγέννηση της χώρας, η ναυτιλία των Ελλήνων θα σταθεί αξιόπιστος αρωγός.