2013: Οι προβλέψεις και οι αναλύσεις κάνουν λόγο για μία ακόμα δύσκολη...

2013: Οι προβλέψεις και οι αναλύσεις κάνουν λόγο για μία ακόμα δύσκολη χρονιά στη ναυτιλία με αρκετές διακυμάνσεις στη ναυλαγορά

1
2013: Οι προβλέψεις και οι αναλύσεις κάνουν λόγο για μία ακόμα δύσκολη χρονιά στη ναυτιλία με αρκετές διακυμάνσεις στη ναυλαγορά

Του Γιώργου Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A. 

Το 2012 είναι η χρονιά που ο δείκτης BDI έφτασε στο χαμηλότερο σημείο όλων των εποχών και συγκεκριμένα στις 3 Φεβρουαρίου του 2012 που έκλεισε στις 647 μονάδες. 

Αντίστοιχα, η υψηλότερη τιμή του δείκτη για το 2012 ήτανε στις 3 Ιανουαρίου στις 1,624 μονάδες. 

Ο μέσος όρος του BDI για το 2012 είναι στις 920 μονάδες όταν το 1998 κατά τη διάρκεια της τότε Ασιατικής κρίσης ο μέσος όρος της χρονιάς αυτής ήτανε 945 μονάδες.  Σήμερα, και πιο συγκεκριμένα την Παρασκευή, 4 Ιανουαρίου 2013, ο δείκτης έκλεισε στις 706 μονάδες ύστερα από ένα πτωτικό σερί από τα τέλη Νοεμβρίου του 2012.           

Ενώ μέχρι πρότινος τα Capes ήτανε αυτά που «κρατάγανε» το δείκτη, η πορεία αυτή το τελευταίο διάστημα αντιστράφηκε με τον επιμέρους δείκτη των Capes, BCI, να παρουσιάζει και αυτός πτωτικές

τάσεις το οποίο μάλιστα αντικατοπτρίζεται και στον μέσο όρο των ημερησίων εσόδων.  Χαρακτηριστικά, ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων για τα Capes είναι στα $ 5,250 για τα Panamax στα $ 5,300 για τα Supramax στα $ 7,728 και για τα Handysize στα $ 6,619.    

Όπως έχουμε επισημάνει στο παρελθόν, το 2012 ο τομέας των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου είχε να αντιμετωπίσει την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας και κατά συνέπεια την μείωση του παγκόσμιου εμπορίου αλλά και τον μεγάλο αριθμό νέων πλοίων που προστέθηκαν στον υπάρχοντα στόλο το 2011 και 2012, από παραγγελίες προηγούμενων χρόνων.     

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία τα Capes και τα Panamax αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα αύξησης χωρητικότητας τα 2 τελευταία χρόνια. 

Η αύξηση του τονάζ για τα Capes υπολογίζεται σε 57,4 εκ. τόνους για το 2011 και 47,3 εκ. τόνους για το 2012 ενώ για τα Panamax σε 15,4 εκ. τόνους και 19,5 εκ. τόνους αντίστοιχα.  Τα Supramax, αυξήθηκαν κατά 18,9 εκ. τόνους το 2011 και 19,1 εκ. τόνους το 2012 και για τα Handysize 8,6 εκ. τόνους το 2011 και 9,2 εκ. τόνους το 2012.                            

Ο μοναδικός αντισταθμιστικός παράγοντας στην αύξηση του τονάζ για το 2012, ήτανε ο τομέας των διαλύσεων ο οποίος για τα πλοία ξηρού φορτίου έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ και εκτιμάται ότι για το σύνολο του 2012 θα υπερβεί τους 35 εκ. τόνους. 

Έχοντας μπει πια στο 2013, όλες οι προβλέψεις και οι αναλύσεις κάνουν λόγο για μία ακόμα δύσκολη χρονιά στη ναυτιλία με αρκετές διακυμάνσεις στη ναυλαγορά, όπου η πορεία της για άλλη μία φορά θα εξαρτηθεί κυρίως από την πορεία των αναπτυσσόμενων χωρών και ιδιαίτερα της Κίνας. 

Γεγονός είναι πως οι προβλέψεις των επίσημων οργανισμών για την παγκόσμια οικονομία και το παγκόσμιο εμπόριο είναι καλύτερες από αυτές του 2012, αλλά το τελευταίο διάστημα έχουμε επανειλημμένως βιώσει πτωτικές διορθώσεις όλων των μακροοικονομικών στοιχείων σχεδόν κάθε τρίμηνο το οποίο μας καθιστά επιφυλακτικούς για την επαλήθευση των προβλέψεων αυτών. 

Το μόνο σίγουρο είναι ότι η έλλειψη ρευστότητας θα συνεχιστεί στον τραπεζικό κλάδο δημιουργώντας μεγαλύτερα προβλήματα χρηματοδότησης στη ναυτιλία τόσο για παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, αγορές μεταχειρισμένων αλλά θα κάνει ακόμη πιο δύσκολη τη διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης (refinance) υπαρχόντων δανείων κάνοντας ακόμη δυσμενέστερη τη θέση αρκετών εταιριών δημιουργώντας όμως ευκαιρίες για εταιρίες που χαρακτηρίζονται από κεφαλαιακή επάρκεια.         

Η αρχή του 2013 χαρακτηρίστηκε από ικανοποιητική δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών, τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια.   

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:     

✏  Στα Panamax, το ‘DIAMOND STREAM’ 76.741 DWT (2006 – Sasebo H.I) πουλήθηκε στα $ 17,5 εκ και το ‘CEMTEX RENAISSANCE’ 71.663 DWT (1998 – Hitachi Mukaish) αγοράστηκε από Έλληνες στα  $ 8 εκ. .

✏  Στα Supramax, το ‘CHRISTINE STAR’ 56.854 DWT (2011 – Cosco Dalian) αγοράστηκε στα $ 17 εκ. περίπου και το ‘HARMONY STAR’ 56.811 DWT (2011 – Cosco Dalian) πουλήθηκε επίσης περίπου στα $ 17 εκ.  Η Precious Shipping, αγόρασε το ‘GOOD PRECEDENT’ 53.840 DWT (2011 – Hindustan) και το ‘GOOD PRIDE’ 53.840 DWT (2010 – Hindustan) στα $ 14,25 εκ. και $ 13,25 εκ. αντίστοιχα.   

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Aframax, το ‘BRITISH HAWTHORN’ 106.500 DWT (2003 – Tsuneishi Zosen) και το ‘BRITISH LAUREL’ 106.500 DWT (2002 – Tsuneishi Zosen) αγοράστηκαν Enbloc από Έλληνες πάνω από τα $ 30 εκ.    

 ✏  Στα MR, το ‘FREZA DANIA’ 53.755 DWT (2007 – Shin Kurushima) πουλήθηκε σε επενδυτές πάνω από $ 20 εκ. και το ‘LOTUS EXPRESS’ 45.789 (2003 – Minami Nippon) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 15,5 εκ.   

✏  Στα Chemicals, το ‘EASTERN HONESTY’ 8.719 DWT (2002 – Shin Kurushima) πουλήθηκε περίπου στα $ 8,4 εκ.