Αλλαγή δεδομένων για την αγορά των δεξαμενόπλοιων στη Μεσόγειο

Αλλαγή δεδομένων για την αγορά των δεξαμενόπλοιων στη Μεσόγειο

432
Αλλαγή δεδομένων για την αγορά των δεξαμενόπλοιων στη Μεσόγειο

Μετά από λίγο περισσότερο από έναν χρόνο εκτός λειτουργίας, οι συζητήσεις για την επανεκκίνηση του αγωγού 450.000 βαρελιών/ημέρα της περιφερειακής κυβέρνησης του Κουρδιστάν παραμένουν σε αδιέξοδο. Παρά τις πολύμηνες διαπραγματεύσεις από τον Μάρτιο του 2023, δεν έχει σημειωθεί επαρκής πρόοδος για την επανεκκίνηση των ροών από το Βόρειο Ιράκ προς το τουρκικό λιμάνι του Ceyhan. Οι πολιτικές εντάσεις μεταξύ της ομοσπονδιακής ιρακινής κυβέρνησης, της αυτόνομης περιφερειακής κυβέρνησης του Κουρδιστάν και της Τουρκίας έχουν εμποδίσει προηγούμενες προσπάθειες για την εξεύρεση λύσης. Για την αγορά των δεξαμενόπλοιων, ιδίως των Aframaxes, αυτό είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια εξαγωγών περίπου 400.000 βαρελιών/ημέρα από το Ceyhan, μειώνοντας την προσφορά φορτίων αργού στη Μεσόγειο και αναγκάζοντας τους πλοιοκτήτες να αναζητήσουν άλλες ευκαιρίες.

Ως εκ τούτου, η πρόσφατη είδηση ότι η ιρακινή κυβέρνηση θα προχωρήσει στην επισκευή και στην επαναλειτουργία του ξεχωριστού αγωγού Κιρκούκ-Τζεϊχάν (350.000 βαρέλια/ημέρα) αποτελεί ευπρόσδεκτη είδηση. Ο αγωγός μήκους 960 χλμ. είχε τεθεί εκτός λειτουργίας από το 2014, μετά από επανειλημμένες επιθέσεις του ISIS. Παρ’ όλα αυτά, κυβερνητικοί αξιωματούχοι αναφέρουν ότι ο αγωγός θα είναι πιθανότατα έτοιμος να επαναλειτουργήσει μέχρι τα τέλη Απριλίου, μόλις ολοκληρωθούν οι εργασίες στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης και άντλησης. Ωστόσο, αυτή η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας είναι αρκετά φιλόδοξη και είναι πιθανό να μετατεθεί αργότερα στο δεύτερο τρίμηνο.

Όσον αφορά το τι σημαίνει αυτό για την επανεκκίνηση του αγωγού της KRG, η εξέλιξη αυτή είναι πιθανό να προσθέσει περαιτέρω δυσκολίες στην τρέχουσα διαμάχη. Η περιφερειακή κυβέρνηση του Κουρδιστάν δεν θα είναι ικανοποιημένη με το γεγονός ότι το Ιράκ θα μπορεί να εξάγει το αργό της στη Μεσόγειο, αποκόπτοντας ταυτόχρονα το Κουρδιστάν από τα έσοδα που αυτό παράγει για τη χρηματοδότηση των διαφόρων υποχρεώσεών της. Αποτέλεσμα θα είναι η πιθανή καθυστέρηση της επαναλειτουργίας του αγωγού πέραν του τρέχοντος έτους, εκτός εάν η μία πλευρά κάνει παραχωρήσεις, κάτι διόλου πιθανό τη δεδομένη χρονική στιγμή.

Για τον κλάδο διύλισης της Μεσογείου, οι νέες ροές πετρελαϊκών προϊόντων του Ιράκ είναι πιθανό να γίνουν δεκτές με επιτυχία, δεδομένης τόσο της συνεχιζόμενης απουσίας του ρωσικού πετρελαίου όσο και της εξάλειψης της ανάγκης διέλευσης από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας για την αποφυγή της Ερυθράς Θάλασσας.

Λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες ποσοστώσεις παραγωγής των κρατών του OPEC, εάν το Ιράκ αρχίσει να εξάγει μέσω των βόρειων αγωγών του προς τη Μεσόγειο, ίσως χρειαστεί να μειώσει τις εξαγωγές από τα νότια λιμάνια του. Σε ένα τέτοιο σενάριο, ο αντίκτυπος για τα Suezmaxes θα είναι αρνητικός.

Πηγή: Gibson Tanker Market Report / 12.04.2024

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.