Χ. Φαφαλιός: Η επόμενη μέρα για την ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία

Χ. Φαφαλιός: Η επόμενη μέρα για την ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία

602
Χ. Φαφαλιός: Η επόμενη μέρα για την ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία

Το Greek Shipping Co-operation Committee καλωσόρισε το 2024 με την κοπή της παραδοσιακής βασιλόπιτας στο Λονδίνο.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο κ. Χαράλαμπος Φαφαλιός, πρόεδρος του Committee, αναφέρθηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική και η παγκόσμια ναυτιλία. Άλλωστε, ο καθιερωμένος λόγος του προέδρου δίνει το στίγμα για το τι μέλλει γενέσθαι για τη ναυτιλιακή επιχειρηματικότητα και τις δράσεις του Committee ενόψει του νέου έτους.

Οι επιδράσεις των πολέμων

Η αρχική τοποθέτηση του προέδρου δεν θα μπορούσε να αφορά άλλο παρά στην έκρυθμη κατάσταση για τη ναυσιπλοΐα, απόρροια των πολέμων στην Ουκρανία και στη Γάζα. «Ο κόσμος έχει μεταπηδήσει από την πανδημία σε μια εποχή που διεξάγονται αρκετοί, σημαντικοί πόλεμοι, συγκεκριμένα στην Ουκρανία και στη Γάζα», τόνισε ο κ. Φαφαλιός, o οποίος σημείωσε ότι οι επιδράσεις εκτείνονται στην Ερυθρά Θάλασσα και στη Διώρυγα του Σουέζ. Σε αυτό το πλαίσιο, η χαμηλή στάθμη των υδάτων στη Διώρυγα του Παναμά φαίνεται λιγότερο ανησυχητική, αλλά οι επιπτώσεις στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο παραμένουν σημαντικές, τόνισε ο κ. Φαφαλιός.

Οικονομία: Βίοι αντίθετοι για Ευρώπη, Ασία και ΗΠΑ

Ενδιαφέρον παρουσίασαν και οι σκέψεις του προέδρου του Committee για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας. Συγκεκριμένα σχολίασε ότι «ο πληθωρισμός υποχωρεί ελαφρώς, αλλά οι σημαντικότερες οικονομίες του κόσμου εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν το πρόβλημα με διαφορετικούς τρόπους». Η Ευρώπη βρίσκεται προ μιας ύφεσης, ενώ κατά τη διάρκεια του έτους θα λάβουν χώρα εκλογικές διαδικασίες που θα αλλάξουν τα οικονομικά δεδομένα. Στον αντίποδα, οι χώρες της Άπω Ανατολής, με εξαίρεση την Κίνα, προοδεύουν και στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Ινδία. «Η Κίνα θα πρέπει να λάβει ορισμένες πολύ δύσκολες οικονομικές αποφάσεις αν πρόκειται να “αναζωογονήσει” διάφορα προβληματικά μέρη της οικονομίας της», είπε ο κ. Φαφαλιός. Η αμερικανική οικονομία καταγράφει ισχυρές επιδόσεις, αλλά η εκλογική μάχη του φθινοπώρου παρουσιάζει ήδη εξαιρετικό ενδιαφέρον.

Χαμόγελα για ορισμένες ναυτιλιακές αγορές

Αναφερόμενος στην πορεία των ναυλαγορών το 2023, ο πρόεδρος του Committee επισήμανε ότι για τα δεξαμενόπλοια (crude και product) ήταν ένα άκρως θετικό δωδεκάμηνο. Ακόμη, οι ναύλοι των LPG carriers ανήλθαν σε επίπεδα-ρεκόρ, ενώ η αγορά των car carriers είδε τη ζήτησή της να διαμορφώνεται σε επίπεδα-ρεκόρ.

Αντιθέτως, πτωτικά κινήθηκε η αγορά των containerships, με το υψηλό orderbook να αποτελεί σημείο ανησυχίας για το μέλλον της αγοράς. Και τα bulk carriers κινήθηκαν σε ρηχά νερά, με περιστασιακά ράλι των FFA να δίνουν ώθηση.

Το πράσινο σταυροδρόμι της ναυτιλίας και ο ρόλος των Ελλήνων

Εκτός από όλες αυτές τις προκλήσεις, η παγκόσμια ναυτιλία προσπαθεί να προσαρμοστεί σε ένα περιβάλλον χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Κατά τον κ. Φαφαλιό, ελάχιστες ρεαλιστικές λύσεις έχουν δοθεί από τους προμηθευτές τεχνολογίας, τους κατασκευαστές μηχανών, καθώς και από τους προμηθευτές ενέργειας στην προσπάθεια της ναυτιλίας να μειώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα. «Καλούμε όλους όσοι μας προμηθεύουν πλοία και καύσιμα να εντείνουν τις προσπάθειές τους για την επίτευξη πραγματικών λύσεων, ώστε να εξυπηρετείται αποτελεσματικά το μοντέλο της tramp ναυτιλίας. […] Δεν ωφελεί τη βιομηχανία να προσθέτει στους πονοκεφάλους της κανονισμούς όπως το ETS, ο CII, ο EEXI, που δεν ενθαρρύνουν σε καμία περίπτωση την πορεία προς την πράσινη ναυτιλία».

Παρά το αβέβαιο αυτό περιβάλλον, οι Έλληνες πλοιοκτήτες διαθέτουν ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα νεότευκτων πλοίων, προκειμένου να παρέχουν πλοία κατάλληλα για το μέλλον. «Πιστεύουμε επίσης ότι οι νομοθέτες οφείλουν να παρέχουν περισσότερο καρότο και λιγότερο μαστίγιο, προκειμένου να ενθαρρύνουν την πρόοδο σε αντίθεση με την κάλυψη των δημοσιονομικών τους κενών», κατέληξε ο κ. Φαφαλιός.

Το «ευχαριστώ» σε ναυτικούς και εργαζομένους ναυτιλιακών γραφείων

Η ανάγκη αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα και ενίσχυσης του ελληνικού νηολογίου δεν μπορούσαν να λείπουν από τα λεγόμενα του προέδρου του Committee. O κ. Φαφαλιός παρότρυνε την ελληνική κυβέρνηση να αναβαθμίσει το σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης και να επιτρέψει περισσότερα ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα να λειτουργήσουν. Ακόμη, «εάν η ελληνική σημαία πρόκειται να επιβιώσει από την περιρρέουσα γραφειοκρατία, πρέπει να βελτιωθεί σημαντικά».

Επιπλέον, ο κ. Φαφαλιός έκανε ειδική αναφορά στην ανάγκη μόνιμης εκπροσώπησης της Ελλάδας στην ΕΕ και στον ΙΜΟ. «Το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή πρέπει να παραμείνει μια σημαντική ραχοκοκαλιά του ελληνικού ναυτιλιακού συστήματος με την παγκόσμια εκπροσώπησή του».

Τέλος, ευχαρίστησε «όλους τους ναυτικούς οι οποίοι υπομένουν καθημερινά τόσες προκλήσεις και σπάνια εκτιμάται η σκληρή δουλειά τους». Δεν παρέλειψε ωστόσο να υπογραμμίσει και τη σκληρή δουλειά των εργαζομένων στα ναυτιλιακά γραφεία, χάρη στην οποία διατηρείται απρόσκοπτη η λειτουργία της βιομηχανίας.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.