H απόφαση ορισμένων μελών του OPEC+ να μειώσουν εθελοντικά την παραγωγή τους έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία στην αγορά πετρελαίου «απειλώντας» και τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων η οποία το 2023 κινείται σε αρκετά καλά επίπεδα.
Εννέα μέλη του OPEC+, συμπεριλαμβανομένων των Ρωσίας και Σαουδικής Αραβίας, αποφάσισαν να μειώσουν την παραγωγή κατά 1,6 εκατ. βαρέλια/ημέρα από τον Μάιο έως τον Δεκέμβριο 2023 προκειμένου να σταθεροποιήσουν την αγορά μαύρου χρυσού. Εάν στον αριθμό αυτόν προστεθούν οι περικοπές ύψους 2 εκατ. βαρελιών/ημέρα που αποφασίστηκαν τον Οκτώβριο του 2022, τότε η συνολική μείωση της παραγωγής θα φτάσει τα 3,66 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Η απόφαση των εννέα χωρών πάρθηκε ως αποτέλεσμα της πτώσης των τιμών στα $70/βαρέλι στα τέλη Μαρτίου μετά την κατάρρευση της Silicon Valley Bank.
Η προληπτική δράση των μελών του OPEC+ για την αντιμετώπιση ενδεχόμενης πτώσης της ζήτησης θα συμπιέσει την παγκόσμια προσφορά πετρελαίου και συνεπώς τη ζήτηση δεξαμενόπλοιων. Από την άλλη εάν ο OPEC+ συνεχίσει να διατηρεί σε καλά επίπεδα την προσφορά πετρελαίου, τότε τα δεξαμενόπλοια δεν θα επηρεαστούν και θα συνεχίζουν να απολαμβάνουν καλούς ναύλους, σημειώνει η Drewry σε ανάλυσή της.
Εάν η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου υποχωρήσει σύμφωνα με τις προσδοκίες των παραγωγών του OPEC+, η αγορά πετρελαίου θα είναι ισορροπημένη, αλλά η χαμηλότερη ζήτηση θα συμπιέσει τις λειτουργίες των διυλιστηρίων και το εμπόριο αργού πετρελαίου, πλήττοντας τους ναύλους των δεξαμενόπλοιων. Ομοίως, εάν η ζήτηση πετρελαίου παραμείνει ισχυρή σύμφωνα με τις προβλέψεις του IEA, οι περικοπές στην παραγωγή του OPEC+ θα οδηγήσουν σε μαζική μείωση των πετρελαϊκών αποθεμάτων, παρεμποδίζοντας το εμπόριο αργού πετρελαίου και τη ζήτηση δεξαμενόπλοιων, εξηγεί η Drewry. Παρά την επιστροφή της Κίνας στην οικονομική πραγματικότητα και άρα στη ζήτηση για πετρέλαιο, η απόφαση του OPEC+ θα μπορούσε να αντισταθμίσει τον θετικό αυτό αντίκτυπο για τα δεξαμενόπλοια, κυρίως τα VLCCs.
H Drewry εν κατακλείδι εκτιμά ότι η κίνηση του OPEC+ κινείται στην κατεύθυνση της στήριξης των τιμών και μόλις η ζήτηση βελτιωθεί η προσφορά θα επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα. Σε περίπτωση που ο OPEC+ διατηρήσει ισορροπημένη την αγορά πετρελαίου και λαμβάνοντας υπόψη την ανάκαμψη της κινεζικής ζήτησης, το εμπόριο θα ενισχυθεί. Η Drewry σημειώνει ότι μια πτώση των κερδών των δεξαμενόπλοιων βραχυπρόθεσμα δεν μπορεί να αποκλειστεί, αν και η αναδιάταξη των εμπορευματικών ροών πολύ πιθανά να διατηρήσει σε πολύ καλά επίπεδα τους ναύλους και το β’ εξάμηνο του 2023.