Δεξαμενόπλοια: Η επόμενη μέρα μετά τη δυσάρεστη έκπληξη του OPEC+

Δεξαμενόπλοια: Η επόμενη μέρα μετά τη δυσάρεστη έκπληξη του OPEC+

1361
Δεξαμενόπλοια: Η επόμενη μέρα μετά τη δυσάρεστη έκπληξη του OPEC+

H απόφαση ορισμένων μελών του OPEC+ να μειώσουν εθελοντικά την παραγωγή τους έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία στην αγορά πετρελαίου «απειλώντας» και τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων η οποία το 2023 κινείται σε αρκετά καλά επίπεδα.

Εννέα μέλη του OPEC+, συμπεριλαμβανομένων των Ρωσίας και Σαουδικής Αραβίας, αποφάσισαν να μειώσουν την παραγωγή κατά 1,6 εκατ. βαρέλια/ημέρα από τον Μάιο έως τον Δεκέμβριο 2023 προκειμένου να σταθεροποιήσουν την αγορά μαύρου χρυσού. Εάν στον αριθμό αυτόν προστεθούν οι περικοπές ύψους 2 εκατ. βαρελιών/ημέρα που αποφασίστηκαν τον Οκτώβριο του 2022, τότε η συνολική μείωση της παραγωγής θα φτάσει τα 3,66 εκατ. βαρέλια/ημέρα.  Η απόφαση των εννέα χωρών πάρθηκε ως αποτέλεσμα της πτώσης των τιμών στα $70/βαρέλι στα τέλη Μαρτίου μετά την κατάρρευση της Silicon Valley Bank.

Η προληπτική δράση των μελών του OPEC+ για την αντιμετώπιση ενδεχόμενης πτώσης της ζήτησης θα συμπιέσει την παγκόσμια προσφορά πετρελαίου και συνεπώς τη ζήτηση δεξαμενόπλοιων. Από την άλλη εάν ο OPEC+ συνεχίσει να διατηρεί σε καλά επίπεδα την προσφορά πετρελαίου, τότε τα δεξαμενόπλοια δεν θα επηρεαστούν και θα συνεχίζουν να απολαμβάνουν καλούς ναύλους, σημειώνει η Drewry σε ανάλυσή της.

Εάν η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου υποχωρήσει σύμφωνα με τις προσδοκίες των παραγωγών του OPEC+, η αγορά πετρελαίου θα είναι ισορροπημένη, αλλά η χαμηλότερη ζήτηση θα συμπιέσει τις λειτουργίες των διυλιστηρίων και το εμπόριο αργού πετρελαίου, πλήττοντας τους ναύλους των δεξαμενόπλοιων. Ομοίως, εάν η ζήτηση πετρελαίου παραμείνει ισχυρή σύμφωνα με τις προβλέψεις του IEA, οι περικοπές στην παραγωγή του OPEC+ θα οδηγήσουν σε μαζική μείωση των πετρελαϊκών αποθεμάτων, παρεμποδίζοντας το εμπόριο αργού πετρελαίου και τη ζήτηση δεξαμενόπλοιων, εξηγεί η Drewry. Παρά την επιστροφή της Κίνας στην οικονομική πραγματικότητα και άρα στη ζήτηση για πετρέλαιο, η απόφαση του OPEC+ θα μπορούσε να αντισταθμίσει τον θετικό αυτό αντίκτυπο για τα δεξαμενόπλοια, κυρίως τα VLCCs.

H Drewry εν κατακλείδι εκτιμά ότι η κίνηση του OPEC+ κινείται στην κατεύθυνση της στήριξης των τιμών και μόλις η ζήτηση βελτιωθεί η προσφορά θα επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα. Σε περίπτωση που ο OPEC+ διατηρήσει ισορροπημένη την αγορά πετρελαίου και λαμβάνοντας υπόψη την ανάκαμψη της κινεζικής ζήτησης, το εμπόριο θα ενισχυθεί. Η Drewry σημειώνει ότι μια πτώση των κερδών των δεξαμενόπλοιων βραχυπρόθεσμα δεν μπορεί να αποκλειστεί, αν και η αναδιάταξη των εμπορευματικών ροών πολύ πιθανά να διατηρήσει σε πολύ καλά επίπεδα τους ναύλους και το β’ εξάμηνο του 2023.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.