Αγορά LNGCs: Οι προκλήσεις του μέλλοντος και η εξίσωση ζήτησης και προσφοράς

Αγορά LNGCs: Οι προκλήσεις του μέλλοντος και η εξίσωση ζήτησης και προσφοράς

169
Αγορά LNGCs: Οι προκλήσεις του μέλλοντος και η εξίσωση ζήτησης και προσφοράς

Η ναυτιλία μαγνητίζει έντονα τα βλέμματα τα τελευταία έτη, καθώς πληθώρα εξελίξεων καταδεικνύουν τον κρίσιμο ρόλο της για το παγκόσμιο εμπόριο. Στο πλαίσιο αυτό, το 2022 ήταν το έτος της μεταφοράς φυσικού αερίου διά θαλάσσης, καθώς οι γεωπολιτικές εξελίξεις κατέστησαν την Ευρώπη ενεργειακά ευάλωτη, οδηγώντας στη στροφή της σε λοιπές πηγές ενέργειας.

Με τη ζήτηση για τη θαλάσσια μεταφορά του ορυκτού καυσίμου να εκτιμάται πως θα καταγράψει σημαντική άνοδο εντός των επόμενων ετών, ένα από τα θέματα που απασχολούν τη βιομηχανία είναι κατά πόσο η προσφορά μπορεί να καλύψει τη ζήτηση. Το εν λόγω ερώτημα αποτέλεσε επίκεντρο συζήτησης πάνελ ομιλητών, που διεξήχθη την Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου, στο πλαίσιο του 22ου World LNG Summit & Awards στην Αθήνα.

IMG_20221203_104548

Το πάνελ ομιλητών αποτελούσαν οι:

– Σπύρος Λεούσης, Chief Commercial Officer της Capital Product Partners LP

– Μαρκ Ν. Τερζόπουλος, LNG Commercial Director της Maran Gas

– Matthew Higgs, Head of Commercial της Gaslog Ltd.

– Suryan Wirya Simunovic, Executive Director της MOL Europe Africa

– David Colson, Commercial Vice President της GTT

– Πάνος Μήτρου, Director του Global Gas Segment του Lloyd’s Register

Συντονίστρια του πάνελ ήταν η κ. Debbie Turner, Senior Broker στην αγορά LNG, της Howe Robinson Partners.

Ανανέωση του στόλου

Οι συμμετέχοντες διέκριναν την ανανέωση του στόλου ως σημαντική συνισταμένη στο μέλλον της αγοράς θαλάσσιας μεταφοράς LNG. Ο κ. Λεούσης σχολίασε χαρακτηριστικά ότι περίπου ένα στα τέσσερα LNG carriers είναι σύγχρονο, γεγονός που σημαίνει πως ο υπόλοιπος στόλος θα χρειαστεί να αντικατασταθεί ή να καταστεί ενεργειακά αποδοτικότερος. Με το σχόλιο αυτό συμφώνησε και ο κ. Τερζόπουλος, σημειώνοντας ότι η αβεβαιότητα που επικρατεί δυσχεραίνει τις επενδυτικές αποφάσεις σε νεότευκτα πλοία.

Ο κ. Μήτρου τόνισε ότι η αύξηση της ζήτησης τα επόμενα έτη θα απαιτήσει και αύξηση της προσφοράς. Στο πλαίσιο αυτό, χρειάζονται περισσότερα πλοία σύντομα, τα οποία θα είναι φθηνότερα αλλά και ενεργειακά αποδοτικά.

Ο κ. Colson υποστήριξε ότι η ανανέωση του στόλου μπορεί να λάβει χώρα, δεδομένης της ικανότητας των διεθνών ναυπηγείων, με επίκεντρο τη Νότια Κορέα και την Κίνα, να ναυπηγήσουν περίπου 80 LNGCs εντός 18 μηνών. Πλέον, τα κινεζικά ναυπηγεία, εκμεταλλευόμενα το υψηλό backlog των νοτιοκορεατικών, που περιόρισε τα διαθέσιμα slots, εισέρχονται δυναμικά στην αγορά ναυπήγησης LNGCs.

Δυσκολία χρηματοδότησης

Οι ομιλητές υπογράμμισαν τους χρηματοοικονομικούς σκοπέλους που προκύπτουν από τα απότοκα της ανόδου του πληθωρισμού. Ο κ. Λεούσης τόνισε ότι η αύξηση των επιτοκίων αυξάνει το κόστος επένδυσης, με τον κ. Higgs να συμφωνεί, δηλώνοντας ότι η χρηματοδότηση δεν έχει καταστεί δυσκολότερη, απλώς ακριβότερη. Ακόμη, ο κ. Simunovic κατέδειξε το αυξανόμενο κόστος κεφαλαίων ως μείζον θέμα στη ναυτιλία.

Επίδραση των περιβαλλοντικών κανονισμών

Με την επιβολή του CII να βρίσκεται προ των πυλών, οι ομιλητές στάθηκαν στην επίδρασή του στην προσφορά του στόλου αλλά και στη διαχείριση των πλοίων. Μεταξύ άλλων δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση εκ νέου στην ανάγκη ανανέωσης του στόλου, προκειμένου να είναι σύμμορφος με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.

Ένα από τα σενάρια που εξετάστηκε ήταν το ποιο θα είναι το μέλλον του μη ενεργειακά αποδοτικού στόλου LNGCs. Το πάνελ σύσσωμο απέρριψε το ενδεχόμενο διάλυσής του, σημειώνοντας ότι πρέπει να βρεθούν λύσεις για να γίνει ενεργειακά αποδοτικότερος. Έτσι, θα υπάρξει πλήρης εκμετάλλευση της οικονομικής ζωής των πλοίων.

«Η διάλυση πλοίων ηλικίας 15 ετών δεν βγάζει νόημα», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Simunovic. Άλλωστε, πρόσθεσε ο ίδιος, η ναυπήγηση ενός πλοίου έχει υψηλό ενεργειακό κόστος. Εκτός αυτού, το κόστος ανάπτυξης χερσαίων υποδομών είναι πολύ υψηλό, γεγονός που ευνοεί την αξιοποίηση πλοίων ως πλωτών μονάδων αποθήκευσης LNG.

«Πρέπει τα πλοία παλαιότερης τεχνολογίας να ολοκληρώσουν τον κύκλο ζωής τους» τόνισε ο κ. Τερζόπουλος. Η διάλυσή τους δεν αποτελεί λύση, αντιθέτως είναι προτεραιότητα να καταστούν ενεργειακά αποδοτικότερα.

Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Μήτρου, μία από τις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει η αγορά LNGCs είναι η μείωση των εκπομπών μεθανίου. Πάντως, υπάρχουν επιλογές κατά τον ίδιο που μπορούν να υιοθετηθούν ή θα μπορούν να υιοθετηθούν στο μέλλον προς αντιμετώπιση των προκλήσεων, γεγονός που προκαλεί αισιοδοξία.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.