Ψήγματα αισιοδοξίας για την αγορά των bulk carriers;

Ψήγματα αισιοδοξίας για την αγορά των bulk carriers;

219
Ψήγματα αισιοδοξίας για την αγορά των bulk carriers;

Νωχελικότητα παρατηρείται στη ναυλαγορά των bulk carriers, με τον BDI μέχρι στιγμής το δ’ τρίμηνο να κινείται κατά μέσο όρο στις 1.592 μονάδες, καταγράφοντας σημαντική πτώση σε σχέση με το α’ εξάμηνο.

Σε πρόσφατη ανάλυση της BIMCO σημειώνεται ότι η μείωση της συμφόρησης και η αποδυναμωμένη ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα από την Κίνα έχουν ως αποτέλεσμα ο δείκτης των Capesizes για τα πέντε κύρια routes να έχει απολέσει 68,9% το β’ εξάμηνο του 2022.

Στο ίδιο μήκος και οι αξίες των πλοίων, με αυτές των bulk carriers πενταετίας να σημειώνουν πτώση 16,9% συγκριτικά με τα επίπεδα του Ιουνίου. Οι αξίες των Capesizes πενταετίας ανέρχονται στο 60% των αξιών νεότευκτων, δείγμα της αποδυνάμωσης της αγοράς, εξηγεί η BIMCO.

Παρά την πτώση των ναύλων τα deadweight tonne miles παραμένουν υψηλότερα κατά 1,8% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος πέρυσι, αποτέλεσμα των αυξημένων μεταφορών άνθρακα τόσο σε όρους όγκου όσο και σε τονομιλίων για τα Capesizes και τα Panamaxes. Μετά την επιβολή κυρώσεων της ΕΕ στον ρωσικό άνθρακα, οι ευρωπαϊκές χώρες άρχιζαν να εισάγουν από πιο μακρινούς προορισμούς, δίνοντας ώθηση στα τονομίλια. Τα μικρότερα μεγέθη, ωστόσο, δεν έχουν επωφεληθεί και αντιθέτως παρουσιάζουν πτώση στα τονομίλια, καθώς οι εξαγωγές ουκρανικών σιτηρών έχουν μειωθεί.

Αναφορικά με τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές του κλάδου, η BIMCO εκτιμά ότι η ζήτηση για χάλυβα (κινητήριος μοχλός για τη ζήτηση για iron ore) θα μειωθεί φέτος κατά 2,3%, ενώ το 2023 θα αυξηθεί κατά 1%. Οριακή άνοδο κατά 0,3% θα σημειώσει η ζήτηση για άνθρακα το επόμενο έτος, ενώ αύξηση 1,3% θα καταγράψουν οι εξαγωγές σιτηρών το τρέχον εμπορικό έτος.

Η Κίνα εξακολουθεί να αποτελεί παράγοντα Χ για την εξέλιξη της αγοράς, καθώς οι πολιτικές της ενάντια στην πανδημία και η κρίση στο real estate πονοκεφαλιάζουν την παγκόσμια οικονομία σε μακροοικονομικό επίπεδο. Το ΔΝΤ αναμένει το κινεζικό ΑΕΠ να αναπτυχθεί κατά 4,4% το 2023, με τον κλάδο του real estate να λαμβάνει σημαντική κυβερνητική υποστήριξη μέσω ενός πλάνου διάσωσης. Την ίδια ώρα, οι δαπάνες για υποδομές θα είναι ισχυρές το 2023, δίνοντας φτερά στη ζήτηση για ξηρά φορτία.

Θετικά είναι τα σημάδια από την πλευρά της προσφοράς, καθώς η αβεβαιότητα σε οικονομικό και περιβαλλοντικό επίπεδο συγκρατεί χαμηλά τις παραγγελίες. Είναι ενδεικτικό ότι η αναλογία orderbook προς στόλο είναι στα χαμηλότερα επίπεδα από το 1996. Οι παραδόσεις bulk carriers πιθανόν να «κατρακυλήσουν» σε χαμηλά 19 ετών το 2024, σύμφωνα με την BIMCO, ενώ ο στόλος θα αυξηθεί κατά 2,1% το 2023 και 1,8% το 2024.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.