Ανισορροπία στις τακτικές γραμμές: Τι μας διδάσκει η διαδρομή ενός container

Ανισορροπία στις τακτικές γραμμές: Τι μας διδάσκει η διαδρομή ενός container

144
Ανισορροπία στις τακτικές γραμμές: Τι μας διδάσκει η διαδρομή ενός container

Το εμπορευματοκιβώτιο (ε/κ) αποτελεί ένα σύμβολο της παγκοσμιοποίησης. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης, ξαφνικά δεν υπάρχουν αρκετά μεταλλικά κουτιά. Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό; Παρακολουθώντας τη διαδρομή ενός ε/κ, η εταιρεία τακτικών γραμμών Hapag-Lloyd καταδεικνύει γιατί το παγκόσμιο εμπόριο βρίσκεται σε ανισορροπία.

Μόλις έξι μήνες μετά την κατασκευή του, το ε/κ με αριθμό HLBU 3294515 έχει καταφέρει πολλά. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέχει το σύστημα καταγραφής της Hapag-Lloyd που παρακολουθεί τις κινήσεις του στόλου ε/κ της εταιρείας, έχει επισκεφθεί έξι λιμάνια σε τρεις ηπείρους, μεταφέροντας διαδοχικά φούρνους, ζωοτροφές και παπούτσια. Μέσω της καταγραφής της κάθε κίνησης κάθε ε/κ, η εταιρεία μπορεί να παρέχει μια εκτίμηση για την εικόνα της αγοράς. Σύμφωνα λοιπόν με τα ίχνη που αφήνει πίσω του το ε/κ HLBU 3294515, η εικόνα της αγοράς δεν είναι καλή και συμπυκνώνεται στο τρίπτυχο «συμφόρηση, πίεση χρόνου και χάος».

Το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ναυτιλία τακτικών γραμμών είναι η ανισορροπία, καθώς η κατανάλωση, η αγοραστική δύναμη και η παραγωγή δεν είναι ισομερώς κατανεμημένες σε όλο τον κόσμο. Το ίδιο ισχύει και για τα ε/κ, τα οποία δεν είναι ότι εκλείπουν ή ότι δεν είναι αρκετά, αλλά ότι πολλά εξ αυτών απλώς είναι στα λάθος σημεία.

Τα αποτελέσματα, ωστόσο, αυτής της ανισορροπίας είναι βαρύτατα. Οι λιμένες είναι μπλοκαρισμένοι από την κίνηση, τα πλοία καθυστερούν και τα ναύλα έχουν αυξηθεί δέκα φορές πάνω. Αντίστοιχα, οι τιμές των νέων ε/κ έχουν εκτοξευτεί ‒ από $2.100 που κόστιζαν πριν από την πανδημία τώρα κοστίζουν έως και 3.000 δολάρια.

Η Hapag-Lloyd ωστόσο ήταν τυχερή, καθώς προέβλεπε αυτή τη συμφόρηση. Η εταιρεία είχε ήδη κάνει μια μεγάλη παραγγελία για 290.000 νέα ε/κ την άνοιξη, ενισχύοντας το απόθεμά της κατά 10%, ποντάροντας στην ισχυρή ανάκαμψη της ζήτησης μετά την απότομη μείωση, όταν άλλοι μεταφορείς έκοβαν και αναπροσάρμοζαν τα δρομολόγιά τους λόγω κορονοϊού. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, με την εν λόγω κίνηση θα μπορούσε να πει κανείς ότι η εταιρεία ανήκει στους ευνοημένους της κρίσης.

Υπό φυσιολογικές συνθήκες, η ζήτηση για ε/κ δεν είναι τόσο υψηλή. Στην πραγματικότητα, τα κουτιά περνούν το ένα τρίτο του χρόνου τους ακινητοποιημένα σε αποθήκες, γεγονός που σημαίνει ότι ένα ε/κ μπορεί να χρειαστεί μέρες ή και βδομάδες μέχρι να «βρει» το επόμενο φορτίο του. Ωστόσο, από το φθινόπωρο και έπειτα, φορτωτές από την Κίνα έψαχναν απεγνωσμένα εμπορευματοκιβώτια. Με τη μερίδα του λέοντος των καταναλωτικών προϊόντων να παράγεται σε εργοστάσια στην Ασία, η απότομη αύξηση της ζήτησης δημιούργησε μεγαλύτερη ανισορροπία στο παγκόσμιο εμπόριο, με τις ροές ε/κ από την Ασία προς τη Δύση να είναι πολλαπλάσιες αυτών που ακολουθούν την αντίστροφη πορεία.

Το γεγονός αυτό ώθησε τη Hapag-Lloyd να μην περιμένει μέχρι να φορτωθούν εκ νέου όλα τα ε/κ που είχαν μεταφερθεί στη Δύση, επιλέγοντας να στείλει εσπευσμένα κάποια από αυτά πίσω στην Ασία άδεια. Παρά τις όποιες ενέργειες όμως της εταιρείας, σύμφωνα με στέλεχός της, το χάος που έχει δημιουργηθεί θα πάρει χρόνο μέχρι να εξομαλυνθεί. Το ίδιο ισχύει και για το ε/κ HLBU 3294515 το οποίο, μετά από τρία φορτία και διαδοχικά περάσματα από την Ασία στην Αμερική και ξανά στην Ασία, βρίσκεται κολλημένο στη Σιγκαπούρη, με τελικό προορισμό αυτή τη φορά το Αμβούργο της Γερμανίας.

Φωτό: Nic Bothma/AΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.