
Όπως μεταδίδει το Nikkei Asia, ο πρόεδρος της Σρι Λάνκα, Gotabaya Rajapaksa, ενέδωσε στις ινδικές πιέσεις που αποσκοπούσαν στην απόκτηση μεριδίου στο λιμάνι του Κολόμπο, η στρατηγική τοποθεσία του οποίου το έχει αναδείξει σε σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο στη Νότια Ασία αλλά και σε μήλο της έριδος μεταξύ Κίνας και Ινδίας.
Η υποχώρηση του κ. Rajapaksa ήρθε μετά την πρόσφατη επίσκεψη του Ινδού υπουργού Εξωτερικών, κ. Jaishankar, στη Σρι Λάνκα, κατά την οποία έθεσε επί τάπητος σαφείς όρους για την ανάπτυξη μιας προβλήτας εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι, με την υποστήριξη της Ινδίας. Σύμφωνα με δήλωση από το γραφείο του προέδρου της Σρι Λάνκα, η κυβέρνηση φαίνεται πως έδωσε το πράσινο φως, αφού έλαβε υπόψη τις «περιφερειακές γεωπολιτικές ανησυχίες».
Με βάση τα όσα δημοσιεύει το Νikkei Asia αναφορικά με τους όρους της συμφωνίας, το Eastern Container Terminal θα αναπτυχθεί για να εξασφαλίσει ότι η κυβέρνηση της Σρι Λάνκα θα αποκτήσει το 51% του νέου τερματικού, με το υπολειπόμενο 49% να παραχωρείται στο Αdani Group, τον ινδικό επιχειρηματικό όμιλο με επενδύσεις σε εγχώρια και διεθνή εμβληματικά πρότζεκτ.
Μάλιστα, οι παραχωρήσεις του προέδρου Rajapaksa προς την Ινδία για το ECT έρχονται σε μια στιγμή που η Σρι Λάνκα φαίνεται να αναζητά όλο και περισσότερο την εύνοια από το Νέο Δελχί. Η κυβέρνηση επιζητά την οικονομική σωτηρία από την Ινδία μέσα από τη χορήγηση $2 δισ., προκειμένου να μη βυθιστεί η χώρα σε μια θάλασσα ξένου χρέους. Σύμφωνα με την Κεντρική Τράπεζα της Σρι Λάνκα, η οικονομία της χώρας έχει επιβαρυνθεί με $51,6 δισ. σε ξένο χρέος από τον Σεπτέμβριο του 2020 και, ενώ τα συναλλαγματικά αποθέματα συρρικνώνονται, ο λογαριασμός για την εξυπηρέτηση αυτού του χρέους ανέρχεται σε $4 δισ. ετησίως έως το 2024.
Για τη διπλωματική κοινότητα του Κολόμπο, η πυγμή που επέδειξε ο υπουργός Εξωτερικών της Ινδίας στη συμφωνία για το λιμάνι του Κολόμπο άφησε λίγα περιθώρια αμφισβήτησης ότι το Νέο Δελχί θα διεκδικήσει τον περιφερειακό του ρόλο επιλεκτικά. Άλλωστε, σύμφωνα με όσα δήλωσε διπλωματική πηγή στο Νikkei Asia, η Ινδία διαθέτει πολλά μέσα για να υπενθυμίζει στην κυβέρνηση της Σρι Λάνκα ότι τα συμφέροντά της θα πρέπει να είναι σε προτεραιότητα έναντι των άλλων. Μάλιστα, πολλοί εκτιμούν ότι η αποφασιστικότητα της Ινδίας στη Σρι Λάνκα αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας ανακατάληψης του στρατηγικού εδάφους που έχει χάσει από τον έτερο ανταγωνιστή της στην περιοχή, την Κίνα, η οποία επεκτείνεται στον ζωτικό της χώρο, γεγονός που δημιουργεί αναστάτωση στο Νέο Δελχί.
Ειδικά για την περίπτωση της Σρι Λάνκα η αναστάτωση αυτή δεν είναι αβάσιμη, μιας και στο λιμάνι του Κολόμπο υπάρχει ήδη το Colombo International Container Terminal, ένα τερματικό $500 εκατ., που κατασκευάστηκε από τους Κινέζους, στο οποίο και κατέχουν μερίδιο 85%, με την κρατική Λιμενική Αρχή της Σρι Λάνκα να κατέχει το υπόλοιπο 15%. Σε αυτό το πλαίσιο, το ενδιαφέρον της Ινδίας για το λιμάνι του Κολόμπο αυξάνει την αξία του λιμένα ως του πιο πολύτιμου από τα τρία κύρια θαλάσσια περιουσιακά στοιχεία της Σρι Λάνκα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, τα λιμάνια τοποθετούν τη χώρα στην καρδιά της γεωπολιτικής σύγκρουσης, στην οποία εμπλέκονται η Ινδία, η Κίνα, η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ.
Εκτός από το λιμάνι του Κολόμπο, όπου το 70% του φορτίου μεταφόρτωσης προορίζεται για την Ινδία, το νησί έχει άλλο ένα λιμάνι στα βορειοανατολικά (Trincomalee), το οποίο είναι το δεύτερο βαθύτερο φυσικό λιμάνι του κόσμου, και ένα στον νότο (Hambantota). Ο λιμένας Hambantota, το κόστος κατασκευής του οποίου ανήλθε στα $1,2 δισ., χρηματοδοτήθηκε με κινεζικά δάνεια και ακολούθως παραχωρήθηκε σε κινεζική εταιρεία για 99 έτη, καθώς η Σρι Λάνκα το αντάλλαξε ουσιαστικά με μετρητά, προκειμένου να ξεπληρώσει διεθνή κρατικά ομόλογα πολλών εκατομμυρίων δολαρίων.
Φωτό: SENA VIDANAGAMA/ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ