«Smart Ocean-Smart Industries» ονομάζεται η νέα ερευνητική πλατφόρμα παρατήρησης εκδήλωσης φαινομένων τσουνάμι

«Smart Ocean-Smart Industries» ονομάζεται η νέα ερευνητική πλατφόρμα παρατήρησης εκδήλωσης φαινομένων τσουνάμι

84
«Smart Ocean-Smart Industries» ονομάζεται η νέα ερευνητική πλατφόρμα παρατήρησης εκδήλωσης φαινομένων τσουνάμι

Τα πλοία της Maersk Line, που εκτελούν δρομολόγια στον βόρειο Ειρηνικό, έχουν εξοπλιστεί με ειδικά όργανα, τα οποία δημιουργούν ένα χαμηλού κόστους ολοκληρωμένο δίκτυο αισθητήρων και με τα δεδομένα που συλλέγονται από τους αισθητήρες ενισχύονται σημαντικά τα ήδη υπάρχοντα συστήματα ανίχνευσης τσουνάμι.
Το πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχει η Maersk φέρει τον τίτλο «Smart Ocean-Smart Industries» και βρίσκεται ακόμα σε ερευνητικό στάδιο. Την ευθύνη του προγράμματος έχει αναλάβει το World Ocean Council (WOC – Παγκόσμιο Συμβούλιο για τους Ωκεανούς), το οποίο έχει αναλάβει το ρόλο του μεσάζοντα μεταξύ της επιχειρηματικής και της επιστημονικής κοινότητας με στόχο να προωθήσει την ιδέα της αξιοποίησης των εμπορικών πλοίων και των πλωτών εξεδρών για τη συλλογή δεδομένων που θα επιτρέψουν την ανίχνευση τσουνάμι και κατά συνέπεια την αποτροπή θαλάσσιων ατυχημάτων αλλά και ρύπανσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Να σημειωθεί ότι η ακριβής και έγκαιρη ανίχνευση των τσουνάμι στους ωκεανούς είναι κομβικής σημασίας. Γιατί μία άμεση ερμηνεία των δεδομένων που συλλέγονται από συστήματα ανίχνευσης του φαινομένου, θα επιτρέπει προβλέψεις για το χρόνο που θα συμβούν, την ένταση τους και τις περιοχές που θα πληγούν.
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Χαβάη (University of Hawai‘i – Mānoa, School of Ocean and Earth Science and Technology) συνεργάζονται με την Maersk Line και τη Matson Navigation και έχουν αναλάβει να εξοπλίσουν 10 πλοία τους με σύγχρονους γεωδαιτικούς δορυφορικούς δέκτες εντοπισμού θέσης GPS καθώς και με συστήματα δορυφορικής επικοινωνίας. Το πιλοτικό δίκτυο των GPS, με τα οποία θα είναι εξοπλισμένα τα πλοία, θα επιτρέπει σε κάθε πλοίο να ενεργεί επί της ουσίας ως ένας παλιρροιογράφος στην ανοιχτή θάλασσα. Τα δεδομένα από αυτούς τους αισθητήρες τσουνάμι θα μεταδίδονται, μέσω δορυφόρου, σε χερσαία κέντρα συλλογής όπου θα υπόκεινται σε περαιτέρω επεξεργασία και ανάλυση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο James Foster, επικεφαλής ερευνητής του προγράμματος, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι τα εμπορικά πλοία αποτελούν τη μόνη ρεαλιστική επιλογή που έχουμε για να αποκτήσουμε πλατφόρμες παρατήρησης εκδήλωσης φαινομένων τσουνάμι. Το ερευνητικό πρόγραμμα Smart Ocean-Smart Industries στην ουσία αποτέλεσε, σύμφωνα με τον Foster, εκείνον τον αναγκαίο μηχανισμό για να μπορέσουν να πειστούν οι ναυτιλιακές εταιρείες να «προσφέρουν» τα πλοία τους έτσι ώστε να φιλοξενηθούν σε αυτά τα απαραίτητα όργανα και μέσα για συλλογή δεδομένων από τους ωκεανούς, που θα επιτρέψουν, μεταξύ άλλων, την έγκαιρη ανίχνευσή του.

Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ FRANCK ROBICHON

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.