Εξασθενημένη η απόδοση των ναύλων από την παρούσα υπερπροσφορά των πλοίων

Εξασθενημένη η απόδοση των ναύλων από την παρούσα υπερπροσφορά των πλοίων

459
Εξασθενημένη η απόδοση των ναύλων από την παρούσα υπερπροσφορά των πλοίων

Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Shipping Analyst Golden Destiny Research & Valuations Department

Οι πρώτες μέρες του Μαρτίου στιγματίζονται από τη νέα τάξη πραγμάτων που εμφανίζεται στην οικονομία της Κίνας. Στροφή στην οικονομική της πολιτική ανακοίνωσε η κυβέρνηση της Κίνας μειώνοντας το στόχο ανάπτυξής της στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 25 ετών. Ο νέος στόχος για αύξηση του ΑΕΠ μετατοπίζεται στο 7% έναντι του αρχικού στόχου για 7.5% και ανακοινώθηκαν νέες βαθιές μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση της εγχώριας ζήτησης.

Κύριες κατευθυντήριες γραμμές είναι η απεξάρτηση από εξαγωγές, οι επενδύσεις, η μεταρρύθμιση των γιγαντιαίων κρατικών επιχειρήσεων και η απελευθέρωση του τραπεζικού συστήματος και των κεφαλαιαγορών.

Στην ευρωζώνη, η ανακοίνωση των ρυθμίσεων για το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα που θα ορίσει τη διάρκεια και το είδος των τίτλων που θα αγοραστεί από κάθε Κεντρική Τράπεζα μαγνητίζει το οικονομικό προσκήνιο. Ωστόσο, αβεβαιότητα εξακολουθεί να διαχέεται καθώς δεν υπάρχουν ακόμα τελεσίδικες εξελίξεις για έγκριση ή απόρριψη των προτάσεων της ελληνικής κυβέρνησης στοEurogroup της τρέχουσας βδομάδας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η συνεχόμενη ανασφάλεια για την πορεία της ελληνικής οικονομίας και η αναμονή των αποτελεσμάτων από τη 28/533 συνεδρίαση της ΕΚΤ οδήγησε την ισοτιμία του ευρώ έναντι του δολαρίου να διαμορφωθεί στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 11 ετών για το κλείσιμο της Τετάρτης στο 1,1070 με 0.95% υποχώρηση έναντι του αμερικανικού νομίσματος.

Για την παγκόσμια ναυλαγορά, η πρώτη βδομάδα του Μαρτίου συναντά την αγορά των bulkers να διατηρεί την ήπια ανοδική τάση της προηγούμενης βδομάδας. Η Κίνα έχει αρχίσει να επανέρχεται σταδιακά στην κινητικότητα των ναυλώσεων των πλοίων για μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος αλλά η απόδοση των ναύλων εξακολουθεί να εμφανίζεται εξασθενημένη από την υπερπροσφορά των πλοίων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι δυο πρώτοι μήνες του νέου έτους τερματίζουν με τις παραδόσεις των νεότευκτων πλοίων στον τομέα των bulkers να πλησιάζουν τα 140 πλοία, έναντι 54 παραδόσεις πλοίων στην κατηγορία των tankers (40% λιγότερο από τις παραδόσεις των πλοίων bulkers). Θετικό σημάδι αποτελεί ότι στο μεγαλύτερο μέγεθος capesize, οι παραδόσεις των νεότευκτων πλοίων αποτελούν το μικρότερο ποσοστό στο γενικό σύνολο και σε συνδυασμό με την κινητικότητα των διαλύσεων που παρουσίασε έντονους ρυθμούς, για την αρχή του έτους, δημιουργεί ανάσα τόνωσης στη μελλοντική απόδοση των ναύλων.

Ο αριθμός διαλύσεων των υπερήλικων πλοίων στο μεγαλύτερο μέγεθος capesize ξεπέρασε των αριθμό των παραδόσεων των νεότευκτων πλοίων (21 διαλύσεις πλοίων – 17 παραδόσεις νεότευκτων πλοίων) και ο ρυθμός αύξησης του στόλου capesizeεμφανίζεται αρνητικός γεγονός που δημιουργεί αισιοδοξία.

Στη ναυλαγορά των tankers, ο πρώτος μήνας του Μαρτίου διατηρεί εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα της τιμής αργού πετρελαίου, λίγο άνω από $50/βαρέλι, με εκτιμήσεις ότι ο μέσος όρος της τιμής brent crude oil δε θα ξεπεράσει τα $55/βαρέλι για τη φετινή χρονιά. Η συνεχόμενη καθοδική πίεση της τιμής από την υπερπροσφορά παραγωγής που έχει δημιουργηθεί θα αποτελέσει ισχυρό ενθαρρυντικό παράγοντα για την ικανοποιητική απόδοση της ναυλαγοράς των πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου.

Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο γενικός δείκτης BDI ξεπέρασε επιτέλους αυτή την εβδομάδα το όριο των 550 μονάδων για πρώτη φορά μετά από τις αρχές του Φεβρουαρίου. Ωστόσο, τα επίπεδα ναυλαγοράς στο μεγαλύτερο μέγεθος capesize εξακολουθούν να παραμένουν σε εξαιρετική ύφεση, καθώς δυσκολεύονται να ξεπεράσουν τα $4,000/ημέρα, ενώ στο μέγεθος supramax έχουν ξεπεράσει τα $5,500/ημέρα. Ελπίδες δημιουργούνται από την επάνοδο της Κίνας, καθώς οι τρεις πρώτες ημέρες της τρέχουσας εβδομάδας εμφανίζουν εκπληκτικά επίπεδα ναυλώσεων των πλοίων για μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος προς την Κίνα. 26 πλοία Bulkers εκτιμάται ότι ναυλώθηκαν για μεταφορά σιδ/τος προς την Κίνα μέχρι τα μέσα της βδομάδας και το περασμένο ρεκόρ των ναυλώσεων ήταν 27 πλοία για την τελευταία βδομάδα του Ιανουαρίου.

Ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε στο τέλος της εβδομάδας στις 561 μονάδες, σημειώνοντας εβδομαδιαία άνοδο 28 μονάδων (5%), όταν στο κλείσιμο του Μαρτίου 2014, η μέση τιμή του δείκτη ήταν 1,484 μονάδες. Η κατώτατη τιμή που έχει συναντήσει ποτέ ο δείκτης είναι 509 μονάδες στις 18 Φεβρουαρίου 2015 και έσπασε το ιστορικό κατώτατο ρεκόρ -554 μονάδες που είχε σημειωθεί στις 31 Ιουλίου, 1986.

Στη ναυλαγορά των crude tankers – πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου- η διαδρομή AG/USG για τα πλοία very large crude carriers, σημειώνει πτωτική τάση για τρεις συνεχόμενες βδομάδες. Οι πρώτες μέρες του Μαρτίου συναντούν τα επίπεδα ναυλαγοράς στη διαδρομή AG-USG να σημειώνουν εβδομαδιαία μείωση 3 μονάδων και να τερματίζουν σε WS 28, 8 μονάδες κάτω από το κλείσιμο του Ιανουαρίου αλλά 10 μονάδες άνω από το τέλος του Σεπτεμβρίου 2014. Τα επίπεδα ναυλαγοράς στη διαδρομή AG-USG μειώθηκαν κάτω από το ψυχολογικό όριο WS30 για πρώτη φορά μετά το τέλος του Νοεμβρίου.

Στο μέγεθος aframax στη διαδρομή CBS-USG, διατηρούνται ισχυρά επίπεδα ανάρρωσης της ναυλαγοράς για τρίτη συνεχόμενη βδομάδα και παρουσιάστηκε αύξηση σε WS190- ($65,000/ημέρα), 70 μονάδες άνω από το κλείσιμο του Ιανουαρίου και 113 μονάδες άνω από το κλείσιμο του Σεπτεμβρίου 2014.

Στην αγορά των containers – πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, o γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index διατηρεί επίπεδα άνω από το όριο 1,000 μονάδες μετά τον τερματισμό της Κινέζικης χρονιάς. Ωστόσο, η απόδοση διατηρείται από τα επίπεδα ναυλαγοράς για τις διαδρομές προς την Αμερική, καθώς η διαδρομή Ασία-Ευρώπη σημείωσε 6% κάθοδο από το κλείσιμο της βδομάδας 13 Φεβρουαρίου, 2015 (και 36% πτώση από το τις αρχές του Αυγούστου 2014) . Το υψηλότερο επίπεδο του δείκτη ήταν στις αρχές του Αυγούστου που πλησίαζε στις 1,200 μονάδες.