Το κεφάλαιο Ναυτική Εκπαίδευση

Το κεφάλαιο Ναυτική Εκπαίδευση

10
Το κεφάλαιο Ναυτική Εκπαίδευση

 

Στην έναρξη εργασιών του διήμερου συνεδρίου για τη Ναυτική Εκπαίδευση, που διοργανώνει το Ίδρυμα Ευγενίδου και τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου, παρευρέθηκε σήμερα ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.

Ο κ. Βαρβιτσιώτης,στην έναρξη της ομιλίας του, επικεντρώθηκε στη σημασία που έχει το «κεφάλαιο Ναυτική Εκπαίδευση»  για την Ελληνική Ναυτιλία.«Δεν υπάρχει αμφιβολία  ότι το θέμα της Ναυτικής Εκπαίδευσης έχει πολλές ιδιαιτερότητες. Είναι ένα θέμα που έχει προβληματίσει πάρα πολύ εδώ και χρόνια την Ελληνική Ναυτιλιακή Κοινότητα», σημείωσε χαρακτηριστικά, ενώ συμπλήρωσε: «Αισθανόμαστε ότι έχουμε μείνει πίσω  σε θέματα που έχουν να κάνουν με τις σύγχρονες προκλήσεις του ναυτικού επαγγέλματος. Αυτό δεν το αισθανόμαστε μόνο, αλλά δεχόμαστε και κριτική πλέον. Κριτική  σοβαρή, ουσιαστική  και   εμπεριστατωμένη από την ίδια την Ευρώπη. Δεχόμαστε κριτική γιατί η Ναυτική Εκπαίδευση  δεν έχει καταφέρει να φτάσει στο βαθμό πιστοποίησης στον οποίο θα έπρεπε να έχει φτάσει».

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, στη συνέχεια της τοποθέτησής του,  έδωσε έμφαση στις πρωτοβουλίες που έχει λάβει το τελευταίο διάστημα, για την ενίσχυση της παρεχόμενης ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας.  «Μετά από διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε.Ε και την ΠΝΟ, φθάσαμε σε μία ιστορική συμφωνία. Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε τη δυνατότητα στους ναυτικούς  μας να εξελίσσονται, πλέον, αντί για τα 890 καράβια της ελληνικής ναυτιλίας, στα 3.000 καράβια της ελληνόκτητης ναυτιλίας, προσφέροντας τους πολύ περισσότερες δυνατότητες απασχόλησης», τόνισε, μεταξύ άλλων.

Δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα, στη συνέχεια, στις δυσκολίες εργασιακής αποκατάστασης που αντιμετωπίζουν σήμερα οι σπουδαστές, υπογράμμισε  την ανάγκη να  εμπιστευτούν σήμερα οι ναυτιλιακές εταιρείες τους Έλληνες ναυτικούς. «Το θέμα είναι και οι Ναυτιλιακές εταιρείες να κάνουν  αυτό το οποίο πρέπει. Να  μη μένουν  μόνο   στα λόγια, δηλαδή, ότι θέλουν  υψηλής ποιότητας Έλληνες  Ναυτικούς και ανταγωνιστικούς, αλλά να τους εκπαιδεύουν κιόλας.  Γιατί δεν υπάρχει σε καμία περίπτωση Ναυτική Εκπαίδευση αν δεν υπάρξει  θαλάσσιο ταξίδι. Όσους και να βάλουν μέσα, αν εκείνοι παραμένουν σε λίστα, χωρίς  να έχουν αποκτήσει τα πιστοποιητικά ναυτικής ικανότητας  -τόσες εκατοντάδες παιδιά και ιδιαίτερα κοπέλες-θεωρώ ότι είναι δώρο άδωρον να αυξήσουμε τον αριθμό των εισακτέων, παρότι για τη φετινή χρονιά, ήδη, τον είχαμε αυξήσει κατά περίπου 100.  Παράλληλα, δε θα μπορούμε να πάμε στην ίδρυση άλλης  Ακαδημίας -που μελετάμε-αν δε λυθεί το πρόβλημα απορρόφησης. Εξάλλου, το τελευταίο γραφειοκρατικό εμπόδιο που ήταν ο διαχωρισμός ανάμεσα στα πλοία  υπό ελληνική και υπό ξένη σημαία ξεπεράστηκε. Είναι μια πρόκληση τώρα για την Ελληνική εφοπλιστική Κοινότητα να αποδείξει   ότι όντως θέλει Έλληνες ναυτικούς, εκπαιδεύοντας σε θαλάσσια ταξίδια αυτούς που υπάρχουν. Η δεύτερη πρόκληση είναι η αναβάθμιση του εξοπλισμού τους, γιατί σε πάρα πολλές περιπτώσεις  ο ναυτιλιακός εξοπλισμός είναι πολύ πίσω», υπογράμμισε.

Σύντομη αναφορά έκανε, ο κ. Βαρβιτσιώτης, και στις πρωτοβουλίες που πρόκειται να λάβει το επόμενο χρονικό διάστημα για τη συνολική αναμόρφωση της ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας:«Προχωράει ένας διαγωνισμός αναβάθμισης του εξοπλισμού για προσομοιωτές  σε μηχανές και γέφυρες, που πιστεύω γρήγορα  θα ευοδωθεί. Εξάλλου, έχουμε και κάποιο μέρος Ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για αυτό το σκοπό» ανέφερε, ενώ για το χρόνιο ζήτημα της ίδρυσης ή μη ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης και στην Ελλάδα, τόνισε:    «Εγώ είμαι υπέρ της ίδρυσης ιδιωτικών σχολών.  Νομοθετικά, ήδη, τόσο προσωπικά όσο και οι υπηρεσίες του Υπουργείου σχεδιάζουμε τις αποφάσεις που πρέπει να λάβουμε για να αναγνωρίζουμε ιδιωτικές σχολές. Δεν μπορεί σήμερα ένας Έλληνας να πηγαίνει σε σχολές στον Πειραιά και να παίρνει διπλώματα της Μάλτας της Κύπρου, της Ευρωπαϊκής Ένωσης  και να  μην παίρνει Ελληνικό δίπλωμα. Για ποιο λόγο να γίνεται αυτό; Η αγορά, και η κοινωνία να ξέρετε ότι μας έχει, ήδη,  ξεπεράσει.  Η αγορά, άλλωστε,  πάντα βρίσκει λύση. Είναι  σαν το νερό, που δεν μπορείς να το εγκλωβίσεις πουθενά και, κάπου, θα βρει να ξεφύγει. Σήμερα, από ιδιωτικές σχολές στον Πειραιά  δίνονται διπλώματα της Μάλτας και της  Κύπρου. Γιατί να μη δίνονται Ελληνικά διπλώματα στην Ελλάδα;  Είναι, βεβαίως,  σημαντικό το θέμα για το  πώς και με ποιο τρόπο θα πιστοποιήσουμε την επάρκεια της εκπαίδευσης. Γιατί  σήμερα η επαγγελματική εκπαίδευση παρέχεται  σε όλα τα επίπεδα και από ιδιώτες και από το Κράτος. Όχι μόνο από τα  Δημόσια αλλά  και από τα Ιδιωτικά ΙΕΚ. Εκεί, όμως, έρχεται το Κράτος και πιστοποιεί βασικά τις υποδομές και πολύ λιγότερο τις γνώσεις. Γι αυτό το λόγο,  προσωπικά, δίνω βάση στην πιστοποίηση της εκπαίδευσης», είπε ο κ. Βαρβιτσιώτης.

Σχετικά με το χρόνιο ζήτημα της αναγνώρισης της θαλάσσιας υπηρεσίας στα πλοία υπό ξένη σημαία , ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου γνωστοποίησε ότι  «μετά από πολύμηνες συζητήσεις και διαπραγματεύσεις είναι στο τελευταίο στάδιο η αναγνώρισή  της και ως προαγωγική».

Κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Βαρβιτσιώτης δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στη σύγχρονη οπτική που πρέπει να απολαμβάνει σήμερα η θέση της  γυναίκας στη ναυτιλία. «Θέλω κλείνοντας να απευθύνω σε όλους τους εκπροσώπους της Ναυτιλιακής Κοινότητας, όπου πολλοί από αυτούς σήμερα  πέρασαν από αυτό το βήμα που είμαι εγώ, μια έκκληση  η οποία αφορά τις γυναίκες. Αύριο γιορτάζουμε την ημέρα της Γυναίκας, την οποία γυναίκα, όμως, την έχουμε αποκλείσει και την έχουμε  κατηγοριοποιήσει με ένα δραματικό τρόπο. Βάλαμε μπροστά ιδεοληψίες οι οποίες θα μπορούσαν να είναι ισχυρές πριν από 40-50 χρόνια, στα σύγχρονα όμως,καράβια δεν ταιριάζουν. Δεν μπορεί να λέμε ότι μια γυναίκα που έχει το τσαγανό, τη δύναμη, έχει την επιστημονική και ναυτική ικανότητα, δεν τη βάζουμε στο καράβι γιατί μπορεί να αναστατωθεί το πλήρωμα. Τέτοιου είδους δικαιολογίες ανήκουν σε γερασμένα μυαλά και -αν μου επιτρέπετε- και σε μισογύνηδες. Αν θέλουμε να αποδείξουμε πραγματικά ότι έχουμε  μια σύγχρονη Ναυτιλία, δεν μπορούμε να λέμε ότι μια γυναίκα δεν μπορεί να κουμαντάρει ένα βαπόρι.Προσωπικά, βρέθηκα πριν από μερικές εβδομάδες στην Κορέα, στην τελετή παράδοσης για την ύψωση της  ελληνικής σημαίας ενός πλοίου. Εκεί συνέβησαν τα εξής τρία πράγματα, συνδιαστικά: Η ναυτιλιακή εταιρεία διευθύνεται από γυναίκα, η νονά ήταν, επίσης, μια πολύ επιτυχημένη  γυναίκα επιχειρηματίας.Και, βεβαίως, υπήρχε και δόκιμο μέλος του πληρώματος γυναίκα. Θεωρώ ότι είναι πάρα ουσιαστικό σε μια σύγχρονη ναυτιλία να δώσει στις γυναίκες τις ίδιες ακριβώς ευκαιρίες που δίνει επί σειρά ετών και δεκαετιών στους άνδρες. Κι αν δεν το αντιληφθούμε όλοι, νομίζω ότι θα κάνουμε πάρα πολύ μεγάλο λάθος  και  θα αποκόψουμε ένα τεράστιο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας από το Ναυτικό επάγγελμα», κατέληξε χαρακτηριστικά.

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.