Oι Πολιτικές κρουαζιέρας του 2014

Oι Πολιτικές κρουαζιέρας του 2014

6
Oι Πολιτικές κρουαζιέρας του 2014

Με τη συμμετοχή και ομιλία του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη και τη συμμετοχή εκπροσώπων όλων των εταιριών κρουαζιέρας (Carnival, R. Carribean, MSC, Costa, NCL, Louis κ.ά.), ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της 3ης Ημερίδας Κρουαζιέρας στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΟΛΠ Α.Ε.

Κεντρικό θέμα της Ημερίδας ήταν οι Πολιτικές Κρουαζιέρας του 2014 με κεντρικό εισηγητή τον Πρόεδρο και Δ/ντα Σύμβουλο του ΟΛΠ Α.Ε. κ. Γιώργο Ανωμερίτη.

Σημεία ομιλίας του Υπουργού Ναυτιλίας και Aιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, για τις πολιτικές κρουαζιέρας 2014, κατά την τρίτη θεματική ημερίδα του ΟΛΠ. Α.Ε και της ΕΛΙΜΕ

Στην ομιλία του ο υπουργός Ναυτιλίας τόνισε:

«O τομέας της κρουαζιέρας για  τη χώρα μας  αποτελεί σημείο τομής του τουρισμού, του εμπορίου και  της ναυτιλίας , τομείς ισχυρής παράδοσης και τεχνογνωσίας των Ελλήνων.

Η οικονομική δραστηριότητα της κρουαζιέρας, μπορεί -σε κάθε εποχή του χρόνου- να αποτελέσει πηγή αυξανόμενου εισρέοντος συναλλάγματος, ενώ, επιπρόσθετα, προσφέρει θέσεις εργασίας σε νέους.

Η  επιτυχία του εγχειρήματος της τουριστικής βιομηχανίας -και δη της Κρουαζιέρας- απαιτεί καταρχάς σχεδιασμό, βούληση, ετοιμότητα και πάνω από όλα  συνεργασία, σε ένα κοινό εθνικό όραμα. Ώστε ό, τι σχεδιάζει ο ένας να μην έρχεται να ανατρέψει ο άλλος. Μην ξεχνάτε πόσο έχει δεινοπαθήσει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου από τις συχνές αλλαγές πολιτικής ηγεσίας. Εξάλλου, μη λησμονούμε ότι κάποτε φθάσαμε μέχρι και την πλήρη κατάργησή του.

Το  Υπουργείο  Ναυτιλίας και Αιγαίου έχει συνειδητά αποφασίσει να συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη χώρα μας.  Και πώς θα γίνει αυτό; Παρέχοντας διευκολύνσεις και αναβαθμισμένες λειτουργίες στους χρήστες των υπηρεσιών μας. Αυτό είναι, άλλωστε, το μεγάλο διακύβευμα. Να οδηγήσουμε  ολοένα και περισσότερους ανθρώπους να  χρησιμοποιήσουν  τις  υπηρεσίες μας.

Σήμερα, ο  ελλαδικός χώρος, είναι γεγονός ότι απορροφά το 17% των επισκεπτών στα ευρωπαϊκά λιμάνια από μια παγκόσμια αγορά 20 εκατομμυρίων τουριστών και πλέον, η οποία συνεχώς διευρύνεται. Εμείς, τώρα, θέλουμε να μεγαλώσουμε αυτήν την πίτα.

Στη συνέχεια ο κ. Βαρβιτσιώτης επεσήμανε ότι «αφουγκραζόμενοι τις ανάγκες στην αγορά της κρουαζιέρας, ήδη, έχουμε θέσει το τετράπτυχο Αναβάθμιση Λιμενικών Υποδομών – Ασφάλεια λιμανιών-Μεταφορές – τοπική κοινωνία. Ο άξονας μας για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας περικλείεται σε μεγάλο βαθμό σε αυτά τα τέσσερα επίπεδα.

Τα ελληνικά λιμάνια, αποτελούν κυρίως λιμάνια διέλευσης (ports-of-call) και όχι λιμάνια εκκίνησης (home – ports).  Είναι σημαντικό, όμως, ένας λιμένας να είναι home – port και αυτό επιδιώκουμε. Γιατί πολύ απλά, πολλαπλασιάζονται τα οφέλη για όλους τους εμπλεκόμενους με την τουριστική βιομηχανία.

Παράλληλα, κατοχυρώνουμε την ασφάλεια των λιμανιών μας. Επιταχύνουμε και προωθούμε την εφαρμογή του κώδικα ISPS, σύμφωνα με τα σχέδια ασφάλειας των λιμενικών εγκαταστάσεων. Ήδη, από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα, έχει χαρτογραφηθεί κάθε έλλειψη ώστε από τη νέα τουριστική σεζόν να υπάρξει κάλυψή τους.  Σήμερα, εδώ στον Πειραιά, μπορούμε να λέμε ότι βρισκόμαστε πλέον σε ένα από τα ασφαλέστερα λιμάνια της Μεσογείου. Εκσυγχρονίζοντας τις υποδομές μας και τον τεχνολογικό μας εξοπλισμό μπορούμε να μιλάμε στην ίδια γλώσσα με τις εταιρείες Κρουαζιέρας, προσφέροντας μακροπρόθεσμα στον προγραμματισμό για το  slotting των Κρουαζιερόπλοιων στον Πειραιά και σε άλλα λιμάνια μας. Οι εταιρείες σήμερα, άλλωστε, έχουν έτοιμο τον σχεδιασμό τους για το 2015 και προγραμματίζουν τις αφίξεις τους  για το 2016.

Κλείνοντας την ομιλία του ο ΥΝΑ τόνισε:

«Από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων μου υποστήριξα ότι  το νέο λιμάνι Κρουαζιέρας  θα πρέπει να είναι ο Πειραιάς. Ήμουν από αυτούς που εξαρχής υποστήριξα ότι η κρουαζιέρα –για να είναι επωφελής- πρέπει να «μπαίνει» μέσα στην πόλη. Να την «ακουμπά». Γι αυτό και ήμουν πεπεισμένος ότι η καταλληλότερη τοποθεσία για αυτήν ήταν το λιμάνι του Πειραιά. Επειδή παρουσιάστηκε αύξηση  της κίνησης  της κρουαζιέρας στο λιμάνι (+151% την τελευταία δεκαετία 2002-2012), αποφασίστηκε, στα πλαίσια Επενδυτικού Προγράμματος, η επέκταση του νότιου μέρους του επιβατικού λιμένα, έργο το οποίο αναμένεται να καταστήσει το λιμάνι του Πειραιά το δεύτερο μεγαλύτερο κόμβο κρουαζιέρας  της Μεσογείου, μετά τη Βαρκελώνη. Το έργο αυτό, χρηματοδοτούμενο κατά 95% από ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία, αναμένεται να καταστήσει δε τον Πειραιά Διεθνές Κέντρο Κρουαζιέρας.

Και βέβαια, δεν πρέπει να μείνουμε μόνο σε αυτήν την εξέλιξη. Το μεγάλο στοίχημα που εγώ προκρίνω, είναι οι επισκέπτες που θα έρχονται να έχουν εύκολη πρόσβαση στις επιχειρήσεις, ώστε  να αφήνουν χρήματα στην πόλη. Για αυτό και το πρώτο που οφείλουμε να αλλάξουμε είναι η επικρατούσα αντίληψη ότι ο Πειραιάς είναι κορεσμένος κυκλοφοριακά.  Σε πρόσφατη συνάντηση με το Δήμαρχο της πόλης προέταξα την αναγκαιότητα υλοποίησης κυκλοφοριακών παρεμβάσεων στην πόλη του Πειραιά, προκειμένου να διευκολυνθεί η προσβασιμότητα των επισκεπτών προς αυτήν. Θεωρώ ότι το κυκλοφοριακό μέτρο της δημιουργίας ειδικής λωρίδας, αντίστοιχης  των Ολυμπιακών αγώνων, στις εποχές αυξημένης τουριστικής κίνησης, προκειμένου να διευκολύνεται η κίνηση των επισκέπτες της κρουαζιέρας, πρέπει να αποτελέσει ένα άμεσο και ανέξοδο μέτρο. Η κρουαζιέρα , εξάλλου, δεν είναι στοίχημα μόνο τοπικό. Είναι, κυρίως, στοίχημα εθνικό! Φανταστείτε, υπολογίζοντας μόνο τα 10 , 20 ευρώ που μπορούμε να κερδίσουμε από τον κάθε επισκέπτη, εξασφαλίζοντας την πρόσβασή του στο κέντρο της Αθήνας, πόσα χρήματα εισρέουν στη χώρα. Υπάρχει αμεσότερη ενίσχυση ρευστότητας από αυτή; 

Όπως έχω τονίσει από την πρώτη στιγμή, η καταπολέμηση των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων και η απλοποίηση των διαδικασιών σε όλους τους τομείς αποτελεί τη βασική προτεραιότητα, προκειμένου να πετύχουμε καλύτερα και αμεσότερα αποτελέσματα. Και στο πλαίσιο αυτό, εξετάζουμε, επίσης, τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων των πλοηγικών υπηρεσιών στα ίδια τα λιμάνια.

Στο σημείο αυτό θέλω να αναφέρω ότι το υπουργείο Ναυτιλίας έχει κάνει το τελευταίο διάστημα μια προσπάθεια εξορθολογισμού της δράσης των ταξί,
σε ότι αφορά τους σταθμούς επιβατών. Επιπρόσθετα, υπάρχει μια συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών για τη δημιουργία μιας καινούριας μορφής πιστοποίησης γλωσσομάθειας των αυτοκινητιστών.

Η κρουαζιέρα αποτελεί το πρόσφορο πεδίο  για να δείξουμε ότι η Ελλάδα, δεν είναι, πλέον, μια χώρα ελκυστική μόνο σε φυσική ομορφιά. Είναι μια χώρα ελκυστική σε λιμάνια, σε υπηρεσίες, σε νομικό πλαίσιο, σε καταρτισμένο προσωπικό, σε ασφάλεια. Είναι μια χώρα που ξέρει να προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες, έτοιμη να ανταπεξέλθει στο διεθνή ανταγωνισμό και να αξιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα».

Ο κ. Γιώργος Ανωμερίτης παρουσίασε τα αποτελέσματα 9μήνου (Ιανουάριος – Σεπτέμβριος) του 2013 του Λιμένα Πειραιά, βάσει των οποίων οι αφιξοαναχωρήσεις επιβατών σημείωσαν αύξηση 12,48%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012 (Transit +17,28%, Home -11,57%) και εξέφρασε την εκτίμηση του ότι και το 2014 διαφαίνεται ότι θα είναι μία θετική χρονιά για τον τουρισμό κρουαζιέρας.

Ο κ. Γιώργος Ανωμερίτης ανέπτυξε την πρόταση του για δημιουργία «Ανώνυμης Εταιρείας Διαχείρισης Λιμένων Κρουαζιέρας» με μετόχους ελληνικά λιμάνια κρουαζιέρας και εταιρίες κρουαζιέρας, με κεντρικό στόχο την αναβάθμιση των υποδομών, την ανάπτυξη νέων ποιοτικών υπηρεσιών και υπηρεσιών ασφάλειας.

«Η κρουαζιέρα είναι ένα κυκλικό ταξίδι και πρέπει όλοι οι κρίκοι της καδένας που μας συνδέει να είναι χρυσοί και ισχυροί. Η κρουαζιέρα στα ελληνικά λιμάνια είναι υπόθεση συλλογική, αν θέλουμε κρουαζιέρα και λιμάνια να γίνουν μηχανές ανάπτυξης σε μία κρίσιμη περίοδο για την οικονομία της χώρας».

   Ο κ. Γιώργος Ανωμερίτης, χαρακτήρισε ως το σημαντικότερο γεγονός της χρονιάς την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να εγκρίνει την επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας του Πειραιά με επιδότηση 95% της συνολικής δαπάνης του έργου (120 εκ. ευρώ) και κυρίως γιατί με το σκεπτικό της απόφασης δημιουργείται νέο θεσμικό καθεστώς στην ανάπτυξη και κατασκευή επιβατικών λιμένων. Ανακοίνωσε ότι μέχρι το τέλος του έτους θα προκηρυχθεί αρχιτεκτονικός διαγωνισμός  ιδεών για τους χερσαίους χώρους του νέου λιμένα έκτασης 130.000 τ.μ. εντός της οποίας με συμβάσεις παραχώρησης θα αναγερθούν οι νέες ανωδομές.

Ο κ. Πρόεδρος της Med Cruise κ. Σταύρος Χατζάκος, ο οποίος εκπροσώπησε τον ΟΛΠ Α.Ε. πρόσφατα στο Ευρωπαϊκό Seatrade στο Αμβούργο και στο Seatrade Asia Cruise στη Σιγκαπούρη, ανέφερε την αισιοδοξία του ότι το 2004 θα είναι θετικό για τη Μεσογειακή Κρουαζιέρα, παρά τα πολιτικά γεγονότα στη Μέση Ανατολή. Εξήγησε δε με πλήρη τεκμηρίωση γιατί η αναδυόμενη αγορά της Άπω Ανατολής, δεν αποτελεί κίνδυνο για τη Μεσογειακή Κρουαζιέρα, η οποία παραμένει παγκοσμίως ως δεύτερος προορισμός σε μικρή μάλιστα απόσταση από την Καραϊβική.

 Στην Ημερίδα η Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) παρουσίασε τη μελέτη που καταρτίσθηκε για τη «Χειμερινή Κρουαζιέρα» στην Ανατολική Μεσόγειο, η οποία θα αποτελέσει αντικείμενο συζητήσεων μέσω της MedCruise με τις εταιρείες κρουαζιέρας, τα μεγάλα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου και τις τοπικές κοινωνίες.

Στην Ημερίδα έλαβαν το λόγο οι εκπρόσωποι όλων των μεγάλων εταιρειών, φορέων και επαγγελματικών ενώσεων με επισημάνσεις και δημιουργικές προτάσεις, εκτιμώντας ότι και το 2014 θα είναι μία καλή χρονιά για τον κλάδο.

Τέλος, ο κ. Γιώργος Ανωμερίτης παρουσίασε τους μεγάλους στόχους προοπτικής για το Λιμάνι του Πειραιά σε σχέση με τις πολιτικές κρουαζιέρας, τονίζοντας ιδιαίτερα το γεγονός του εορτασμού των 2.500 χρόνων από τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας το 2021, για το οποίο ο ΟΛΠ Α.Ε., η Περιφέρεια Αττικής, οι Δήμοι Πειραιά και Σαλαμίνας άρχισαν να προετοιμάζονται συστηματικά με τη συμπαράσταση των συναρμόδιων Υπουργείων και φορέων Πολιτισμού.

Στην Ημερίδα συμμετείχαν επίσης οι Γενικοί Γραμματείς του ΥΝΑ κ. κ. Αθανάσιος Χριστόπουλος,  Αθανάσιος Μπούσιος και  Νίκος Ζωίδης, ο κ. Χρήστος Πάλλης Πρόεδρος του ΕΟΤ, ο Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά κ. Στέφανος Χρήστου, ο Πρόεδρος της MedCruise κ. Σταύρος Χατζάκος, ο κ. Γ. Βερνίκος εκ μέρους του ΣΕΤΕ, ο Πρόεδρος του Διεθνούς Επιμελητηρίου κ. Νίκος Βερνίκος, ο Εκτελεστικός Διευθυντής της ΕΛΙΜΕ κ. Γιώργος Καστελλάνος, ο Αντιπρόεδρος Κλάδου Κρουαζιέρας του ΣΕΕΝ κ. Μιχάλης Καψάλης, ο Πρόεδρος της Ε.Ε.Κ.Φ.Ν. κ. Θεόδωρος Κόντες, ο Πρόεδρος του Ν.Ε.Ε. κ. Γράτσος Γιώργος, ο Πρόεδρος  του Σωματείου Ναυτικών Πρακτόρων  κ. Απ. Καρακαλάς, εκπρόσωποι των Πλοηγών, του Υπ. Δημόσιας Τάξης, του Λιμενικού Σώματος, των Τελωνειακών Αρχών και Οργανισμών Λιμένων. Ως τιμώμενο πρόσωπο παρέστη και ο Πρόεδρος της Αρχής Λιμένων Κύπρου κ. Χρύσης Πρέντζας.

 

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.