Σοβαρά και θεμελιώδη προβλήματα θα αντιμετωπίσει ο κλάδος της ναυτιλίας

Σοβαρά και θεμελιώδη προβλήματα θα αντιμετωπίσει ο κλάδος της ναυτιλίας

2
Σοβαρά και θεμελιώδη προβλήματα θα αντιμετωπίσει ο κλάδος της ναυτιλίας

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Στον απόηχο της αβεβαιότητας και της επιβράδυνσης που επικρατεί παγκοσμίως, ο κλάδος της ναυτιλίας ο οποίος είναι ένας από τους πιο παγκοσμιοποιημένους κλάδους και που άμεσα εξαρτάται από το παγκόσμιο οικονομικό γίγνεσθαι, δεν θα μπορούσε να διαφοροποιηθεί καθώς αντιμετωπίζει σοβαρά θεμελιώδη προβλήματα, τόσο από θέμα ζήτησης όσο και προσφοράς.

Όπως έχουμε προαναφέρει οι εκτιμήσεις μας, όπως και του συνόλου της ναυτιλιακής κοινότητας, είναι ότι και το 2013 θα είναι μία αρκετά δύσκολη χρονιά που τα κύρια προβλήματα της θα είναι η ραγδαία αύξηση του στόλου την τελευταία τριετία, η περιορισμένη δυναμική αύξησης του Παγκοσμίου Εμπορίου, και η ουσιαστική έλλειψη χρηματοδότησης η οποία δείχνει ότι σίγουρα θα συνεχιστεί και μετά το 2013. Ο αριθμός των πλοίων που μεταφέρουν μέταλλα και δημητριακά σε γενικές γραμμές αναμένεται να αυξηθεί σχεδόν με διπλάσιο ρυθμό συγκριτικά με την ανάπτυξη του εμπορίου το 2013.  Εκτιμάται ότι φέτος η προσφορά των πλοίων θα αυξηθεί περίπου 8% ενώ η μεταφορική ζήτηση θα παρουσιάσει αύξηση περίπου 4%.  Ο συνδυασμός αυτών των 2 σημαντικών μεταβλητών θα ασκήσει για άλλη μία φορά ισχυρές πιέσεις στην ναυλαγορά και οι μέχρι τώρα οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για μη σημαντική διαφοροποίηση από το 2012 όπου στο οποίο ο BDI βρέθηκε στον χαμηλότερο μέσο όρο των τελευταίων 26 ετών.

Στο άλλο μείζον θέμα της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, η έλλειψη έχει σαν αποτέλεσμα και τον μειωμένο αριθμό παραγγελιών νεότευκτων πλοίων, το οποίο αφενός «βοηθάει» την κατάσταση σχετικά με την αύξηση του τονάζ στο άμεσο μέλλον αφετέρου όμως έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στις κατασκευάστριες χώρες και ιδιαίτερα στην Κίνα.  Σύμφωνα με το Υπουργείο Βιομηχανίας και Πληροφορικής της Κίνας, ο ναυπηγικός κλάδος είναι ένας από τους οποίους το 2013 θα χαρακτηριστεί από επιθετικές συγχωνεύσεις και εξαγορές.  Ο βασικός στόχος είναι ότι μέχρι το 2015 να υπάρχουν 10 μεγάλα ναυπηγεία τα οποία θα παράγουν περισσότερο από το 70% του συνολικού όγκου εκ των οποίων τα μισά από τα ναυπηγεία να συγκαταλέγονται στα 10 καλύτερα παγκοσμίως.  Το Υπουργείο σε δήλωση του, τόνισε πως η κύρια αιτία των συγχωνεύσεων και εξαγορών είναι τα προβλήματα που άρχισε να αντιμετωπίζει ο κλάδος λόγω της υπέρ-προσφοράς σε συνδυασμό με την έλλειψη χρηματοδότησης.

Την ίδια στιγμή ο τραπεζικός τομέας της Κίνας εμφανίζεται σαν αρωγός στην προσπάθεια ενίσχυσης των Κινεζικών ναυπηγείων και μάλιστα η Export-Import Bank (ΕΧΙΜ) ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να αυξήσει τις ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις για παραγγελίες πλοίων κατά 20% δηλαδή $ 3 δισ.  Σύμφωνα με δηλώσεις αξιωματούχων της τράπεζας, θεωρούν ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να προβούν σε μια τέτοια ενέργεια καθώς οι Κινεζικές τράπεζες δεν επηρεάστηκαν όσο οι Δυτικές από την κρίση ενώ θα υπάρχουν κριτήρια για χρηματοδότηση και δάνεια θα δίνονται σε παραδοσιακούς πλοιοκτήτες που η στρατηγική τους είναι να «εκμεταλλευθούν» την παρούσα κατάσταση ώστε να ανανεώσουν τον στόλο τους και όχι σε καιροσκοπικές προθέσεις. 

Πλησιάζοντας όλο και πιο κοντά στο Νέο Έτος της Κίνας, ο BDI έχει αρχίσει την πτωτική διορθωτική πορεία και  την Παρασκευή έκλεισε στις 798 μονάδες.  Οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,520 μονάδες με $ 7,992 την ημέρα, BPI 718 μονάδες στα $ 5,690, BSI 711 μονάδες στα $ 7,436 την ημέρα και BHSI 475 μονάδες στα $ 7,094 την ημέρα, επίπεδα ίδια με ακριβώς την ίδια ημέρα του 2012 δηλαδή ένα χρόνο πριν!      

Σε αντίθετα άκρα κινήθηκε ο τομέας των αγοραπωλησιών αφού αρκετή κινητικότητα είχαμε στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου ενώ καμία πράξη δεν έγινε στα δεξαμενόπλοια.  

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:       

✏  Στα Kamsarmax, το ‘TORM SALTHOLM’ 83.685 DWT (2008 – Sanoyas) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 19,2 εκ.

✏  Στα Supramax, το ‘VANDA COLOSSUS’ 55.863 DWT (2006 – Kawasaki) και το αδερφό ‘ARANDA COLOSSUS’ 55.814 DWT (2006 – Kawasaki) αγοράστηκαν en-bloc από Έλληνες περίπου στα $ 30 εκ. με παράδοση Φεβρουάριο-Μάρτιο.  Το ‘BAYTUR’ 52.261 DWT (2001 – Daedong) πουλήθηκε στα $ 13,6 εκ.   

✏  Στα Handymax, το ‘GLOBAL GLORY’ 45.769 DWT (1998 – Tsuneishi) αγοράστηκε στα ψηλά  $ 7 εκ.

✏  Στα Handysize, τα Loggers ‘CHARLOTTE BULKER’ 32.132 DWT (2007 – Mitsubishi) και το ‘FORTUNE AMARYLLIS’ 32.114 DWT (2007 – Hakodate) αγοράστηκαν en-bloc από την Pacific Basin στα $ 34 εκ.  Το ‘CS SAVANNAH’ 28.685 DWT (2000 – Imabari) αγοράστηκε από Έλληνες στα χαμηλά $ 9 εκ. και το ‘SCAN BULKER’ 27.308 DWT (1995 – Mitsubishi) πουλήθηκε στα ψηλά  $ 5 εκ.