Mπορούμε να πλεύσουμε προς την ανάπτυξη, με ταχύτητα και ασφάλεια

Mπορούμε να πλεύσουμε προς την ανάπτυξη, με ταχύτητα και ασφάλεια

0
Mπορούμε να πλεύσουμε προς την ανάπτυξη, με ταχύτητα και ασφάλεια

 

Σε συστράτευση με συλλογική συνειδητοποίηση της παρούσας κατάστασης και των προοπτικών που ανοίγονται κάλεσε από το βήμα της Βουλής τους θεσμικούς φορείς της ναυτικής και ναυτιλιακής οικογένειας, ο υπουργός Ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης, κατά τη χθεσινή διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων.

Ειδικότερα οι πλήρεις δηλώσεις του υπουργού είναι οι παρακάτω:

«Η θάλασσα είναι πηγή της ζωής μας. Οι ατρόμητες ψυχές της ελληνικής ναυτοσύνης διεθνοποίησαν την εθνική οικονομία, στήριξαν την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη και προσέθεσαν διεθνές κύρος στην Ελλάδα. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την εθνική μας υπεροχή στις θάλασσες του κόσμου.  Με το αστείρευτο καύσιμο της ναυτικής μας παράδοσης και τώρα, με την αποκατάσταση της σταθερότητας στην εθνική βάση φιλοδοξούμε και μπορούμε να πλεύσουμε προς την ανάπτυξη, με ταχύτητα και ασφάλεια.

Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο ο Πρωθυπουργός, με το μυαλό και την καρδιά όπως είπε, αποφάσισε την επανίδρυση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και την επανασύνδεσή του με το ιστορικό Λιμενικό Σώμα. Μια απόφαση που δικαιώνεται και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία, αναφερόμενη στην  ανάπτυξη της Ελλάδας, σημειώνει: «Η Ελλάδα, προκειμένου να αξιοποιήσει πλήρως το θαλάσσιο δυναμικό της και να εκμεταλλευθεί τις ευκαιρίες θαλάσσιας ανάπτυξης, πρέπει να αναπτύξει καταλληλότερη διοικητική δομή στον τομέα της ναυτιλίας».

Σας διαβεβαιώνω ότι στον Πειραιά, το πρώτο λιμάνι της χώρας, που στη σύγχρονη ιστορία του, εποίκησαν πρώτοι από όλους Χιώτες ναυτικοί, θα κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό, για να ανταποκριθούμε σε αυτή την κορυφαία εθνική πρόκληση, που ισχυροποιεί τη χώρα διεθνώς, αναπτύσσει την οικονομία, στηρίζει την κοινωνία και τους ξεχασμένους νησιώτες.

Ειλικρινά, αισθάνομαι τιμή για την εμπιστοσύνη του Πρωθυπουργού στο πρόσωπό μου, αλλά και δέος για τις δυνατότητες που ανοίγονται μπροστά μας. Θα τις αξιοποιήσουμε όλες προς όφελος όλων των Ελλήνων.

Έχουμε πλήρη επίγνωση ότι αυτό δεν θα είναι εύκολο. Οι μέχρι πρόσφατα, πρωτόγνωροι πειραματισμοί έσπειραν δυσπιστία και απογοήτευση σε όλο τον κλάδο. Η ώρα της εμπιστοσύνης και της ελπίδας φτάνει. Αρκεί, να διαγνώσουμε σωστά τα προβλήματα και χωρίς να υπολογίζουμε το πολιτικό κόστος, να δώσουμε αποτελεσματικές λύσεις, αξιολογώντας σωστά την κοινωνική και αναπτυξιακή σκοπιμότητα κάθε μιας από αυτές. Μόνο έτσι μπορούμε να αλλάξουμε δημιουργικά.

Στην κατεύθυνση αυτή, καλώ και από αυτό το βήμα, όλους τους θεσμικούς φορείς της ναυτικής και ναυτιλιακής οικογένειας σε συστράτευση με συλλογική συνειδητοποίηση της παρούσας κατάστασης και των προοπτικών που ανοίγονται μπροστά μας. Για το σκοπό αυτό Θα εργαστώ σκληρά από τη, δεδομένα προσωρινή, θέση μου.

Όλοι οι εμπλεκόμενοι, μαζί θα προετοιμάσουμε τις αλλαγές. Ο ανταγωνισμός δεν είναι μεταξύ μας, ή μεταξύ φορέων του κλάδου. Είναι με τη διεθνή συγκυρία, με τα προβλήματα και με το χρόνο, που πρακτικά είναι ανύπαρκτος. Έντιμα και ανοικτά θα συμφωνήσουμε το πλαίσιο και τις ενέργειες που θα μας επιτρέψουν να πετύχουμε κοινούς, εθνικούς, αναπτυξιακούς και κοινωνικούς στόχους.

Βασική προϋπόθεση είναι η ενεργοποίηση, η αναβάθμιση και η βέλτιστη αξιοποίηση του συνόλου του ανθρώπινου δυναμικού του Υπουργείου. Και αυτό θα γίνει στο πλαίσιο μιας κατάλληλης και σύγχρονης οργανωτικής δομής και μιας αποτελεσματικής διοίκησης της λειτουργίας του.

Είναι γνωστές οι συνεχείς και αλλοπρόσαλλες μεταβολές των τελευταίων ετών και οι επιπτώσεις τους σε κάθε επίπεδο.  Πρώτη μας δουλειά, που ξεκίνησε ήδη, είναι να «μαζέψουμε τα κομμάτια» του Υπουργείου και να προετοιμάσουμε τη νέα αυτή δομή, συνδυάζοντας την αποτελεσματικότητα, με τη μείωση του κόστους λειτουργίας. Το Υπουργείο θα δημοσιεύει Ετήσιο Απολογισμό του έργου του, καθώς και Ετήσιο Ισολογισμό εσόδων-εξόδων. Από του χρόνου θα δημοσιεύει και τον προγραμματισμό του.

Η ολοκληρωμένη μηχανοργάνωση είναι επείγουσα προτεραιότητα, όπως και η οργανωμένη υποστήριξη του νομοθετικού μας έργου.  

Ακολούθως, θα αναφερθώ στα θέματα που θεωρώ σημαντικά για τη σημερινή συζήτηση, αναπτύσσοντάς τα σε πέντε, μη ιεραρχημένες, αλληλένδετες ενότητες.

Η πρώτη ενότητα αφορά στη ναυτιλία, την ακτοπλοΐα και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.

Πρώτο θέμα. Η ποντοπόρος ναυτιλία, βασικός πυλώνας της οικονομίας μας, είναι ένας πλήρως διεθνοποιημένος κλάδος, με ιστορικά και σύγχρονα παραδείγματα ιδιωτικής πρωτοβουλίας, που παράγει εισόδημα για αυτή τη χώρα και επιδεικνύει, σε σημαντικό βαθμό, την κοινωνική του ευθύνη – διαψεύδοντας τρανταχτά, εκπεφρασμένες πολιτικο-ιδεολογικές αγκυλώσεις.

Η Ελληνόκτητη ναυτιλία καταλαμβάνει την 1η θέση στην παγκόσμια κατάταξη και ελέγχει το 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Η Ελληνική σημαία καταλαμβάνει την 7η θέση στην παγκόσμια κατάταξη (2011). Στην παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών του ευρύτερου ναυτιλιακού τομέα απασχολούνται περίπου 200.000 εργαζόμενοι.  Δεν επιτρέπεται να προσβλέπουμε μόνο στη διατήρηση αυτών των επιδόσεων.

Μεταξύ των ετών 2010 και 2011 ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε, όμως τα υπό ελληνική σημαία πλοία μειώθηκαν. Επομένως, προφανής στόχος είναι η περαιτέρω διεύρυνση της ελκυστικότητας του Ελληνικού νηολογίου και της Ελλάδας ως τόπου εγκατάστασης εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε όλο το φάσμα της ναυτιλίας.

Καταρχήν, θα εγγυηθούμε τη σταθερότητα και διαχρονικότητα του Συνταγματικού και Νομικού πλαισίου που διέπει τη ναυτιλία, με στόχο την ενίσχυση της Ελληνικής σημαίας και την προσέλκυση ναυτιλιακών κεφαλαίων. Είμαστε δε αποφασισμένοι, να προχωρήσουμε σε μια νέα ευέλικτη οργάνωση στο πρότυπο της υπηρεσίας μιας στάσης με στόχο την εξάλειψη της γραφειοκρατίας και την αποτελεσματική παροχή υπηρεσιών σε  όλους τους παράγοντες : πλοία, ναυτικούς, ναυτιλιακές εταιρείες, ναυτικούς οργανισμούς, κλπ.

Για τον Πειραιά, την εθνική βάση όπου πρέπει να χτυπά η καρδιά της ελληνικής ναυτιλίας, στόχος μας είναι η προσέλκυση και ανάπτυξη υπηρεσιών: τραπεζικών, χρηματοοικονομικών, ασφαλιστικών , ναυτιλιακής μεσιτείας, διαχείρισης, κατασκευών, επισκευών και συντηρήσεων πλοίων, διαχείρισης πληρωμάτων, αλλά και υποστήριξης για εναλλακτικές επενδύσεις. Θα εξετάσουμε επίσης τις παραμέτρους για τη μεταφορά μακροπρόθεσμα στον Πειραιά, των «Ποσειδωνίων», της μεγαλύτερης  ναυτιλιακής εκδήλωσης σε παγκόσμιο επίπεδο.

Με τις πρωτοβουλίες που θα αναλάβουμε, θα στείλουμε ένα ισχυρό μήνυμα στην Ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα: ότι, η χώρα και υπολογίζει και επενδύει σε αυτήν.

Στη βάση αυτή θα επιδιώξουμε ένα ανοικτό διάλογο με τους εκπροσώπους της, με έναν επιπλέον διπλό στόχο: την ισχυρότερη σύνδεση των κεφαλαίων τους με την εθνική οικονομία και την περαιτέρω απορρόφηση του ναυτικού δυναμικού μας για την αναχαίτιση της ανεργίας στη στεριά.

Οφείλουμε επίσης να προωθήσουμε και να αναπτύξουμε ισχυρή ναυτιλιακή διπλωματία. Στο πλαίσιο αυτό, αποδίδω μεγάλη σημασία στην εκπροσώπηση στους Διεθνείς Οργανισμούς, της πρώτης στον κόσμο ναυτιλιακής δύναμης, της Ελλάδας, για την προάσπιση των συμφερόντων της χώρας μας αλλά και για τη συνέχιση διεθνών συμμαχιών και τη δημιουργία νέων χρήσιμων για τις άλλες μας πολιτικές.

Θα επιδιώξουμε επίσης, τη διατήρηση πλαισίου, εντός της Ε.Ε., το οποίο να διασφαλίζει αφενός, την ανταγωνιστικότητα του Κοινοτικού και Ελληνικού στόλου, και αφετέρου, τη δυνατότητα απασχόλησης Ελλήνων ναυτικών στα πλοία μας.

Παράλληλα, σε επίπεδο ΙΜΟ, θα καταβληθούν προσπάθειες για τη διαμόρφωση νομοθετικού πλαισίου για το θαλάσσιο περιβάλλον και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας το οποίο να διασφαλίζει ίσους όρους δραστηριοποίησης διεθνώς.

Στο σημείο αυτό θα τονίσω δυο προτεραιότητες: Την εναρμόνιση με όλες τις Διεθνείς συμβάσεις και την εκπλήρωση των Κοινοτικών υποχρεώσεων που εκκρεμούν, σε όποιο θεματικό αντικείμενο αναφέρονται. Την ανάδειξη στην Ε.Ε. της σημαντικότητας των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η ναυτιλία σε παγκόσμιο επίπεδο, όπως η πειρατεία ή η απλούστευση και διευκόλυνση διοικητικών διαδικασιών για τη ναυτιλιακή κίνηση.

Θα είμαστε σε στενή συνεργασία με την Κυπριακή προεδρία και μην ξεχνάμε πως το Α’ εξάμηνο του 2014 η Ελλάδα θα πάρει τη σκυτάλη της προεδρίας της Ε.Ε. και, ως εκ τούτου, απαιτείται ωρίμανση της θεματολογίας και έγκαιρη προετοιμασία.

Δεύτερο θέμα. Η ακτοπλοΐα που βρίσκεται σε κρίσιμη, οριακή θα έλεγα, φάση. Η διασφάλιση της εδαφικής συνέχειας της χώρας και του μεταφορικού έργου από και προς όλους τους προορισμούς της νησιωτικής Ελλάδας, επιτρέπει και, ανάλογα, ενισχύει την περιφερειακή ανάπτυξη αλλά και την εφαρμογή νησιωτικής πολιτικής.

Παρόλο που ο στόλος αναβαθμίστηκε την τελευταία δεκαετία, οι εταιρείες αντιμετωπίζουν σοβαρή κρίση που οφείλεται, μεταξύ άλλων, στην ύφεση και τις αυξημένες διεθνείς τιμές καυσίμων. Επίσης, η έλλειψη πιστωτικών κανόνων κατά το παρελθόν, εμφανίζεται σήμερα ως απειλή.  Αυτονόητοι στόχοι είναι η εξυπηρέτηση των πάγιων μεταφορικών αναγκών και του τουρισμού, καθώς και η καθιέρωση κανόνων που προάγουν τον ανταγωνισμό και διαμορφώνουν ένα ευνοϊκό επενδυτικό περιβάλλον.

Η προσπάθειά μας θα εστιαστεί στον εξορθολογισμό του θεσμικού πλαισίου, καθώς και του δικτύου με βάση τις πραγματικές ανάγκες. Η υπό ολοκλήρωση μελέτη εφαρμογής του λεγόμενου «Μεταφορικού Ισοδύναμου», θα μας επιτρέψει να καταλήξουμε στα κριτήρια εφαρμογής του, εξαντλώντας τις δυνατότητες που παρέχει το πρωτογενές και το παράγωγο δίκαιο της Ένωσης και οι παρούσες οικονομικές συνθήκες.

Στην ακτοπλοΐα, ουσιαστικό ρόλο θα παίξει επίσης η αναβάθμιση του Κλάδου Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων.

Τρίτο θέμα. Η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Θα δώσουμε έμφαση στο εθνικό κέντρο παρακολούθησης θαλάσσιας κυκλοφορίας και την υπηρεσία διερεύνησης ναυτικών ατυχημάτων.

Στρατηγική μας επιλογή είναι ακόμη η βελτίωση της ικανότητας επιτήρησης και αστυνόμευσης, με την απόκτηση κατάλληλου και τεχνολογικά εξελιγμένου εξοπλισμού, αξιοποιώντας Κοινοτικούς πόρους και, ιδιαίτερα εκείνους του Ταμείου Εξωτερικών Συνόρων της Ε.Ε. και  η διαρκής εκπαίδευση του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των σύγχρονων μορφών εγκληματικότητας και, ιδιαίτερα, της διακίνησης ναρκωτικών, του λαθρεμπορίου και της παράνομης μετανάστευσης.

Στη βάση του επιτυχημένου μοντέλου συνεργασίας όλων των Σωμάτων και Υπηρεσιών Ασφαλείας κατά το διάστημα των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, το Λιμενικό Σώμα θα εξακολουθήσει να συνεργάζεται και να συμμετέχει σε κοινές δράσεις και αποστολές, τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και σε διεθνές, όπως αυτές της FRONTEX, με στόχο την εμπέδωση αισθήματος ασφαλείας και εμπιστοσύνης στους πολίτες.

Θεωρώ σκόπιμο να αναφέρω πως στον τομέα της θαλάσσιας αστυνόμευσης, αναπτύσσεται η εφαρμογή ενός Ολοκληρωμένου Σχεδίου Αστυνόμευσης και Ελέγχου των θαλάσσιων χώρων της υφαλοκρηπίδας, της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης -από τη στιγμή που θα ανακηρυχθεί, καθώς και γύρω από τις μόνιμες ή προσωρινές εγκαταστάσεις εξόρυξης υδρογονανθράκων.

Αρωγός μας σε όσα προανέφερα, είναι βεβαίως το ιστορικό Λιμενικό Σώμα, που ιδρύθηκε με έναν διττό σκοπό: «την προαγωγή της εμπορικής ναυτιλίας και την άσκηση της αστυνόμευσης των θαλασσών, παραλιών και της διοικήσεως των λιμένων».

Το Λιμενικό Σώμα επέστρεψε στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, όπου, ενιαία πλέον και συγκροτημένα, θα εκπληρώνει τη διπλή αποστολή του. Προτεραιότητά μας είναι η αναβάθμισή του, προκειμένου να ασκεί αποτελεσματικότερα το έργο του, όπου παρεμβαίνει: στην εμπορική ναυτιλία, στην ακτοπλοΐα, στην προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος, στην εποπτεία της αλιευτικής δραστηριότητας, στην προστασία των θαλασσίων συνόρων και την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης που αποτελεί κρίσιμο ζήτημα για τη χώρα, στην έρευνα και διάσωση, στην πρόληψη και καταστολή του εγκλήματος και γενικά, στην ασφάλεια στις Ελληνικές θάλασσες, παράλια και λιμένες.

Θα προσπαθήσουμε επίσης να αντιμετωπίσουμε τα ιατροφαρμακευτικά προβλήματα που απασχολούν τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος.

Η δεύτερη ενότητα αφορά στη λιμενική πολιτική για την ανάπτυξη. Πρώτο θέμα. Ο θαλάσσιος τουρισμός. Η Ελλάδα με κατάλληλο στρατηγικό σχεδιασμό και ειδικό θεσμικό πλαίσιο, μπορεί να αναδειχθεί σε παγκόσμιο κέντρο θαλάσσιου τουρισμού. Η επέκταση και αναβάθμιση των υποδομών, μπορεί να γίνει μέσω μοντέλου παραχώρησης αλλά και αξιοποίησης Ευρωπαϊκών προγραμμάτων.

Σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού και τους θεσμικούς φορείς στην Ελλάδα και την Ε.Ε., θα εστιάσουμε στην αναπτυξιακή διάσταση του θαλάσσιου τουρισμού σε όλο του το πλέγμα, με έμφαση στην αναψυχή, που διαφέρει εντελώς από τη μεταφορά επιβατών. Αναφέρομαι κυρίως στην κρουαζιέρα,  μια προνομιακή για την Ελλάδα αγορά τεράστιου τζίρου, και στο γιώτινγκ, μεγιστοποιώντας τα οφέλη μέσα από την προσέλκυση συναφών διεθνών δραστηριοτήτων.

Την ώρα που όλες οι γειτονικές χώρες επενδύουν στην κρουαζιέρα, είναι αδιανόητο να μην αξιοποιήσουμε το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα. Το συγκριτικό γεωγραφικό αλλά και του νησιωτικού μας πλούτου, που είναι μοναδικός στον κόσμο, με άξονα τη φύση, το ευαίσθητο οικοσύστημα και τον πολιτισμό.

Πρόκειται για την επανάσταση του αυτονόητου, που πρωτοείπε ο Αντώνης Σαμαράς, η οποία μπορεί να επεκταθεί και στην αυτονόητη ανάπτυξη δικτύου μαρινών μέσω συμβάσεων παραχώρησης, ανάλογα, της κατασκευής, λειτουργίας και εκμετάλλευσης, μεμονωμένα ή σε «πακέτα», σε συνδυασμό με τουριστικά καταφύγια και αγκυροβόλια.

Η σκέψη αυτή με φέρνει στο δεύτερο και κυρίαρχο θέμα. Την ευρύτερη λιμενική πολιτική και την εθνική στρατηγική που έπρεπε να υπάρχει και όχι να έρχεται ως μνημονιακή υποχρέωση. Μία υποχρέωση για την αναγκαιότητα της οποίας κανείς πιστεύω δεν μπορεί να διαφωνήσει.

Έχουμε μεγάλα, μεσαία και μικρά λιμάνια. Πρέπει να δούμε τι είδους δραστηριότητες θέλουμε να έχουν και πώς μπορούν να τις αναπτύξουν οικονομικότερα και αποδοτικότερα για την εθνική οικονομία και την περιφερειακή ανάπτυξη. Επιβάλλεται λοιπόν η δημιουργία μιας ολοκληρωμένης Εθνικής Πολιτικής Λιμένων, για όλα τα λιμάνια, μεγάλα, ή μικρά, κεντρικά ή περιφερειακά, και ένα σαφές οργανωτικό και ρυθμιστικό μοντέλο. Για τα περιφερειακά λιμάνια, θα επιδιωχθούν μέσω συγχωνεύσεων, σύγχρονοι φορείς με σοβαρές διοικητικές δομές και διαφανή οικονομικά στοιχεία και διαχείριση.

Για την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας, θα προωθήσουμε την αποκρατικοποίηση ΟΛΠ και ΟΛΘ, με παραχώρηση λιμενικών ιδιωτικοποιήσιμων εμπορικών δραστηριοτήτων. Οι ενέργειες θα γίνουν σε συνεργασία με το Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ. το οποίο έχει σε εξέλιξη τα σχετικά προγράμματα αποκρατικοποιήσεων «Ποσειδών» και «Νηρηίδες». Αποκρατικοποιήσεις θα επιδιωχθούν και σε άλλα λιμάνια αναλόγως του ενδιαφέροντος, υπό το στρατηγικό όμως πλαίσιο της προαναφερθείσας λιμενικής πολιτικής, και της σύνδεσης με την ανάπτυξη και τις θέσεις εργασίας.

Σε κάθε περίπτωση, θα δημιουργηθεί θεσμικό πλαίσιο για τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, που να διασφαλίζει το ρόλο του δημοσίου ως επόπτη και ελεγκτή, αλλά όχι ως του ιδίου ως αποτυχημένου επιχειρηματία, μοντέλο σε συνάφεια με αυτό που εφαρμόζεται ήδη στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες.

Έρχομαι στην τρίτη ενότητα της παρέμβασής μου που αφορά στους ναυτικούς μας, σε υπηρεσία ή συνταξιούχους.

Η κατάσταση του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου και του Οίκου Ναύτου είναι τραγική. Τα δομικά τους προβλήματα οδήγησαν σε τραγικά αδιέξοδα. Σε συνεννόηση με τους συναρμόδιους Yπουργούς θα επιδιώξουμε να προσφέρουμε συνολικές υπηρεσίες μέσω του Οίκου Ναύτου ιδίως στις περιοχές όπου, παραδοσιακά, υπάρχουν μεγάλες συγκεντρώσεις ναυτικών.

Για τη Ναυτική εργασία: Σύγχρονη ναυτιλία χωρίς πολιτισμένες συνθήκες και όρους ναυτικής εργασίας, δεν νοείται. Όμως, αυτά δεν επιτυγχάνονται με κλειστά λιμάνια, ή άδεια ναυπηγεία.

Η ενθάρρυνση του διάλογου μεταξύ των κοινωνικών εταίρων, αποτελεί κύριο στοιχείο της πολιτικής μας που, υπό προϋποθέσεις, μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη του εθνικού νηολογίου.

Συνδέω εδώ και τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί για τους ανθρώπους που ζουν από αυτή, πρωτίστως. Θέλω να συνεργαστώ με όλους για να δούμε πώς θα προσελκύσουμε εκ νέου επισκευαστικό έργο για την αντιμετώπιση της ανεργίας που μαστίζει τον κλάδο, αλλά και γιατί ναυτιλία και ναυτική χώρα χωρίς ναυπηγεία δεν γίνεται. Και είναι κρίμα οι δουλειές να περνούν στην απέναντι όχθη του Αιγαίου.

Η τέταρτη ενότητα αφορά στη Ναυτική εκπαίδευση.

Για να παραμείνει η ναυτιλία μας κυρίαρχη και στον 21ο αιώνα, πρέπει να επενδύσουμε στη Ναυτοσύνη των Ελλήνων μέσω της ναυτικής εκπαίδευσης.

Χρειαζόμαστε αξιόλογα και άρτια εκπαιδευμένα στελέχη για τα ελληνόκτητα πλοία ανεξαρτήτως σημαίας, για να μειώσουμε την ανεργία και να ανοίξουμε νέα προοπτική στον διεθνή ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας.

Η ευθύνη για το συνεχή εκσυγχρονισμό των υποδομών και των λειτουργιών των Ακαδημιών, για την ανανέωση του εκπαιδευτικού εξοπλισμού, για κατάλληλο διδακτικό προσωπικό,  για τα μέτρα στήριξης και προσέλκυσης σπουδαστών, για το γρήγορο χρόνο εξέλιξής τους, δεν είναι μόνο δική μας υπόθεση, είναι εθνική υπόθεση. Εμείς θα κάνουμε ότι είναι δυνατόν.

Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο ενός θεσμικού κοινωνικού διαλόγου, θα προχωρήσουμε στην εξέταση προτάσεων για την ίδρυση ιδιωτικών Σχολών που θα εποπτεύονται αυστηρά από το κράτος, κατά τα σύγχρονα πρότυπα και άλλων χωρών.

Οφείλουμε να αναδείξουμε το ναυτικό επάγγελμα ως ένα ασφαλές, ποιοτικό και προσοδοφόρο επάγγελμα, εξασφαλίζοντας τη στελέχωση των πλοίων με κατάλληλα εκπαιδευμένους Έλληνες ναυτικούς, μειώνοντας το τεράστιο πρόβλημα της ανεργίας και διανοίγοντας νέα προοπτική στο διεθνή ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας.

Η πέμπτη και τελευταία ενότητα αφορά στην παραμελημένη έννοια της νησιωτικότητας, που τυγχάνει Συνταγματικής και Κοινοτικής προστασίας.

Τα νησιά μας λειτουργούν υποχρεωτικά ως «κλειστές οικονομίες» γι αυτό και μεταξύ τους δημιουργούνται μεγάλες αναπτυξιακές διαφοροποιήσεις. Οι οικονομίες αυτές έχουν έντονη κοινωνική διάσταση την οποία ουδέποτε ο νομοθέτης και η διοίκηση έλαβαν υπόψη, όπως υποχρεούνται Συνταγματικά. Έτσι, σε συνδυασμό με την οξύτητα της οικονομικής κρίσης, η υστέρηση αυξάνεται ταχύτερα, η δε συνοχή απειλείται πλέον από κάθε πλευρά.

Αυτή είναι η διάγνωσή μου. Σύντομα θα προσδιορίσουμε και θα προτείνουμε τη θεραπεία αξιοποιώντας ότι καλύτερο έχει γίνει μέχρι σήμερα. Καλές ιδέες που δεν προχώρησαν όπως το Ερευνητικό Ινστιτούτο Νησιωτικής Πολιτικής, θα εξετασθούν με αναζήτηση συνεργιών.

Η στήριξη της νησιωτικής επιχειρηματικότητας συνδέεται μεν με το ανωτέρω πλαίσιο, εξαρτάται όμως και από άλλα μέτρα εξισορρόπησης που διασφαλίζουν στις νησιωτικές επιχειρήσεις ίσους όρους ανταγωνισμού. Για αυτά, θα προχωρήσουμε σε οργανωμένη διαβούλευση, ενδοκυβερνητικά και με τους φορείς. Σε κάθε περίπτωση, η αναγκαιότητα διατήρησης του βασικού μέτρου εξισορρόπησης που είναι οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου είναι δεδομένη, όσο αναγκαία είναι για το εθνικό ταμείο τα τουριστικά έσοδα.

Φιλοδοξούμε να αποτελέσουμε το κομβικό εκείνο σημείο της διοίκησης που θα αναπτύξει τη θαλάσσια οικονομία των νησιών και θα εισηγείται τη νησιωτικότητα στις τομεακές πολιτικές των Υπουργείων  και σε άλλες πολιτικές εκτός από την οικονομία και ανάπτυξη που προανέφερα, πχ στην υγεία ή την κοινωνική προστασία.

Ο νησιώτης πρέπει επιτέλους να πάψει να αισθάνεται ανασφαλής. Οι αρμόδιοι Γενικοί Γραμματείς των Υπουργείων Ναυτιλίας, Υγείας και Κοινωνικής Ασφάλισης θα συγκροτήσουν δίκτυο συντονισμού για να δίνονται άμεσα λύσεις.

Θα αναζητήσουμε λύσεις, ιδιαίτερα για τα μικρά νησιά σε θέματα επικοινωνίας, υδροδότησης, ενίσχυσης της ενεργειακής ασφάλειας. Στο ανωτέρω πλαίσιο, θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες για τις μικρονησιωτικές οικονομίες και υποδομές, αξιοποιώντας τα αποτελέσματα των δράσεων του Π.Ε.Π. Βορείου Αιγαίου στο ΕΣΠΑ καθώς και τις μελέτες που έγιναν στο πλαίσιο του Προγράμματος «Ειδικές Ενέργειες για τη Στήριξη Μικρών Νησιών & Απομονωμένων Νησιωτικών Περιοχών»  του Γ ΚΠΣ.

Για όλα αυτά χρειάζεται κόπος, καλή θέληση από όλους και χρήματα. Άφησα τη χρηματοδότηση για το τέλος. Προτίθεμαι να δώσω μεγάλη έμφαση. Στο Υπουργείο θα δημιουργηθεί η κατάλληλη οργάνωση για τη συνολική παρακολούθηση όλων των συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. έργων αρμοδιότητάς μας, όπως επίσης για το σχεδιασμό του προγραμματισμού νέων και χρηματοδότησης αυτών αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα είτε των Διαρθρωτικών Ταμείων της ΕΕ και του Στόχου 3 (διακρατικές πρωτοβουλίες) της παρούσας αλλά και επόμενης περιόδου 2014-2020, του Ταμείου Εξωτερικών Συνόρων που προανέφερα, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων  καθώς και ιδιωτικών πόρων που είναι εφικτό να προσελκύσουμε.

Η μεγαλύτερη χρηματοδότηση βέβαια είναι η οργάνωση και η σκληρή δουλειά που θα επιτρέψει την ανάπτυξη και θα επαναφέρει την οικονομία σε φυσιολογικούς ρυθμούς, συνθήκη χωρίς την οποία κανένα χρηματοδοτικό μέσο δεν επαρκεί. Θα γίνει.

Δεν θα επιτρέψουμε σε αυτούς που φωνασκούν, και θα το πω ανοιχτά, εκφράζοντας το συναίσθημα της καταπιεσμένης πλειοψηφίας, επειδή στις περισσότερες περιπτώσεις: έχουν ευνοηθεί οι ίδιοι από το μονοπώλιο του κρατισμού, έχουν ανδρωθεί κομματικά μέσα σε αυτό και, προφανώς, έχουν τα συμφέροντά τους. Τα συμφέροντα των πολλών όμως, είναι το δημόσιο να λειτουργεί για όλους, όχι για λίγους. Και μετά οι πολλοί να πληρώνουν το λογαριασμό, με βίαιες μάλιστα περικοπές επειδή μια ζωή στη χώρα αυτή, τα αυτονόητα «άργησαν μια μέρα»… Αυτά τελείωσαν. Και αυτό δεν είναι απειλή. Αν κάποιοι το ακούν έτσι, αυτοί έχουν το πρόβλημα. Για τους πολλούς είναι ανακούφιση.

Ο λαός περιμένει να κάνουμε μια νέα αρχή. Αν επιθυμούμε να αποκαταστήσουμε τη σχέση μας μαζί του, αλλά και να της δώσουμε ουσιαστικό περιεχόμενο,  το μέσο είναι η αποτελεσματικότητα και η διαφάνεια. Με θεσμούς και διοικητικούς μηχανισμούς που να μην αφήνουν περιθώρια για την οποιαδήποτε εκδήλωση αυθαιρεσίας από πολιτικό πρόσωπο, ιδιώτη ή συνδικαλιστή.

Ως Βουλευτής, εκπροσωπώ τους πολίτες της Χίου, ενός τόπου με τους πλέον στενούς και ισχυρούς δεσμούς με την ελληνική ναυτιλία. Και η Χίος έχει εφοπλιστές, πολλούς και με ιστορία, έχει όμως και χιλιάδες ναυτικούς, καπετάνιους, μηχανικούς, απλά πληρώματα. Χιώτες, Πειραιώτες, Μυτιληνιοί, Καλαματιανοί, Καλύμνιοι, καλούν στο Υπουργείο και ζητούν μπάρκο. Δεν θέλω να βοηθήσω έναν-έναν.  Δεν με απασχολεί η επανεκλογή μου. Θέλω να μη χρειάζεται να αναζητούν δουλειά, αλλά να έχουν δουλειά.

Η ναυτιλία δίνει δουλειές και προσδίδει κύρος στη διεθνή παρουσία της χώρας μας. Αυτό δεν αποτελεί συναισθηματισμό, όσο κι αν αυτό ενυπάρχει επίσης. Είναι γεγονός. Ζητώ λοιπόν με τη σειρά μου την ψήφο εμπιστοσύνης σε αυτήν την Κυβέρνηση και τη συμπαράσταση της εθνικής αντιπροσωπείας και του ελληνικού λαού προς τις κατευθύνσεις και προς τους σκοπούς που περιέγραψα”.