Στην Κύπρο το επίκεντρο του διεθνούς ναυτιλιακού ενδιαφέροντος

    83
    Στην Κύπρο το επίκεντρο του διεθνούς ναυτιλιακού ενδιαφέροντος

    Πραγματοποιήθηκε σήμερα Δευτέρα, 9 Οκτωβρίου, η έναρξη των εργασιών του διεθνούς εμβέλειας Συνεδρίου «Ναυτιλιακή Κύπρος 2017» στο «Κέντρο Ευαγόρα Λανίτη» στη Λεμεσό. Το συνέδριο διοργανώνεται από το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας, την Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών και το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο. Το θέμα του φετινού Συνεδρίου Ναυτιλιακή Κύπρος είναι «Ο Κόσμος του Χθες, του Αύριο, του Σήμερα» (“Yesterday’s World, Tomorrow’s Today”). Το φετινό συνέδριο προσέλκυσε διακεκριμένους ομιλητές και πέραν των 850 ναυτιλιακών παραγόντων από όλο τον κόσμο.

    Στον εναρκτήριο χαιρετισμό του, ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκος Αναστασιάδης, αναφέρθηκε στον τομέα της ναυτιλίας ως τον μοναδικό τομέα στην Κύπρο του οποίου το μέγεθος υπερβαίνει το μέγεθος της Κύπρου ως κράτος και στο γεγονός ότι η κυπριακή ναυτιλία κατέχει εξέχουσα θέση στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη. Η Κύπρος έχει καθιερωθεί ως μια καταξιωμένη σημαία και ως βάση διεθνών ναυτιλιακών εργασιών, παρέχοντας ταυτόχρονα ένα ευνοϊκό καθεστώς για ξένες επενδύσεις. Η Κύπρος είναι μια από τις πιο γρήγορα αναπτυσσόμενες οικονομίες στην Ε.Ε., ενώ έχει σημειωθεί σημαντική αύξηση στις άμεσες ξένες επενδύσεις. Ο ναυτιλιακός τομέας έχει συνεισφέρει καταλυτικά στην ανάκαμψη της οικονομίας. Συνεπώς η ναυτιλία και η περαιτέρω ανάπτυξή της είναι μια από τις κύριες προτεραιότητες της κυπριακής κυβέρνησης, ανέφερε ο Πρόεδρος.

    Ο Κύπριος Πρόεδρος αναφέρθηκε στην ανάγκη εστίασης στο μέλλον του κυπριακού ναυτιλιακού τομέα με σκοπό να διασφαλιστεί η σταθερή και ουσιαστική ανάπτυξή του. Ο ίδιος, επίσης, ανακοίνωσε την υλοποίηση της δέσμευσης της κυπριακής κυβέρνησης για την ίδρυση ανεξάρτητου Υφυπουργείου Ναυτιλίας, του οποίου η λειτουργία αναμένεται να ξεκινήσει την 1η Μαρτίου 2018.

    Ακολούθησε συζήτηση με θέμα «Μελλοντική Στρατηγική της Ναυτιλίας: Ρυθμιστές εναντίον Βιομηχανίας» (“Shipping Strategy: Regulators vs. Industry”). Ο κ. Kitack Lim, Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και η κα Magda Kopczynska, Διευθύντρια της Διεύθυνσης Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής συμμετείχαν στη συζήτηση με τον κ. Esben Poulsson, Πρόεδρο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου και τον κ. Niels Smedegaard, Πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας.

    Κατά τη διάρκεια της συζήτησης εκφράστηκαν πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις σχετικά με τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η εμπορική ναυτιλία στο μέλλον. Τονίστηκε η σημασία της εντατικοποίησης της συνεργασίας μεταξύ όλων των παραγόντων του ναυτιλιακού τομέα, η εξασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού και η προετοιμασία της ναυτιλίας για τις προκλήσεις του μέλλοντος. Όλοι οι ομιλητές συμφώνησαν ότι δεν βλέπουν να υπάρχει θέμα αντιπαράθεσης μεταξύ Ρυθμιστών και Βιομηχανίας. Αντίθετα, υπάρχει μια διαχρονική και επιτυχής συνεργασία μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών και της βιομηχανίας που εργάζονται με σκοπό να επιτύχουν κοινούς στόχους. Στόχοι οι οποίοι, εάν επιτευχθούν, θα έχουν ευεργετικό και θετικό αποτέλεσμα όχι μόνο για την ναυτιλιακή βιομηχανία, αλλά και πέραν αυτής. Επισημάνθηκε πως οι ρυθμιστές πρέπει να ενεργούν προληπτικά και να αυξήσουν την ταχύτητα προσαρμογής της νομοθεσίας με τις τεχνολογικές εξελίξεις.

    Μια από τις κύριες προκλήσεις που αναφέρθηκαν είναι η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον ναυτιλιακό τομέα. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις  αξιόλογες προσπάθειες που καταβάλλουν από κοινού οι ρυθμιστές και η ναυτιλιακή βιομηχανία για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Εκφράστηκαν απόψεις σχετικά με τις συζητήσεις που διεξάγονται στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (International Maritime Organization-ΙΜΟ) για τη δημιουργία μιας παγκόσμιας στρατηγικής που θα καθορίσει το ποσοστό κατά το οποίο οι συνολικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα του τομέα της ναυτιλίας θα πρέπει να μειωθούν. Αναφέρθηκε πως, ενόψει του ότι η ναυτιλία είναι παγκόσμιο θέμα, ο ΙΜΟ παραμένει το πλέον κατάλληλο φόρουμ.

    Μεταξύ των σημείων που εγέρθηκαν ήταν ότι η μελλοντική ναυτιλιακή νομοθεσία θα πρέπει να καθορίζει απαιτήσεις για τη χρήση τεχνολογίας που είναι ήδη αποτελεσματικά διαθέσιμη στη βιομηχανία και όχι εντός των εργαστηρίων. Μια περιβαλλοντικά βιώσιμη βιομηχανία πρέπει να είναι επίσης οικονομικά βιώσιμη. Αναφέρθηκε ακόμα η ανάγκη δημιουργίας εναλλακτικών καυσίμων και νέων συστημάτων πρόωσης προκειμένου να προκύψει ένα μέλλον με μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενώ σημειώθηκε η δέσμευση των εκπροσώπων της βιομηχανίας για ένα μέλλον με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και η επιθυμία της βιομηχανίας για μια ακόμα καλύτερη προσέγγιση της ναυτικής νομοθεσίας, βασιζόμενη στο ολοκληρωμένο παγκόσμιο πλαίσιο που παρέχει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO).

    Ειδική αναφορά πραγματοποιήθηκε και για την πρόκληση της ψηφιοποίησης. Σημειώθηκε ότι η αυτοματοποίηση της ναυτιλίας αποτελεί ήδη μία πραγματικότητα και θα επιταχυνθεί κατά τα επόμενα έτη με αποτέλεσμα να μειωθούν τα ατυχήματα πλοήγησης και να καταστεί η διαχείριση των πλοίων αποτελεσματικότερη. Ωστόσο, επισημάνθηκε από τους ομιλητές ότι θα πρέπει να υπάρξει έγκαιρος προγραμματισμός για να αντιμετωπιστεί η πρόκληση της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο.

    Φωτό: Ναυτικά Χρονικά