Συνεχής η υπερπροσφορά χωρητικότητας των δεξαμενόπλοιων

Συνεχής η υπερπροσφορά χωρητικότητας των δεξαμενόπλοιων

154
Συνεχής η υπερπροσφορά χωρητικότητας των δεξαμενόπλοιων

Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας

Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου κινείται με ταχύτερους ρυθμούς σε σχέση με τις προσδοκίες, ενώ τα υπερβολικά αποθέματα αργού πετρελαίου του παρελθόντος φαίνεται να υποχωρούν με έναν υψηλότερο ρυθμό.
Τόσο οι Η.Π.Α. όσο και η Ευρώπη παρουσιάζουν συνεχώς βελτιωμένα οικονομικά μεγέθη και πιθανόν να συνεχίσουν να βλέπουν μια ανοδική πορεία στην κατανάλωση πετρελαίου,  ενώ η αγορά έχει αρχίσει να δείχνει καλύτερα σημάδια από αυτά πριν από ένα χρόνο.

Ταυτόχρονα, η Άπω Ανατολή εξακολουθεί να δείχνει αύξηση της ζήτησης για το ενεργειακό εμπόρευμα, δίνοντας ώθηση τους τελευταίους μήνες.

Ωστόσο, παρά την επανεξισορρόπηση της αγοράς και την έντονη βελτίωση της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου (οι προσδοκίες για το τελευταίο έτος ανάπτυξης φτάνουν τα 1,6 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως ή 1,7%),  τα επίπεδα ναύλων στην αγορά δεξαμενόπλοιων εξακολουθούν να μην έχουν θετικό αντίκτυπο ενώ οι περισσότεροι  αναλυτές πιστεύουν ότι θα παραμείνουν υπό πίεση τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

Το βιβλίο παραγγελιών εξακολουθεί να διατηρείται σε σχετικά υψηλά επίπεδα σε σύγκριση με τον ενεργό στόλο, ενώ ο δείκτης παραγγελιών εξακολουθεί να υπερβαίνει το 14% και δεν πρόκειται  να μειωθεί σημαντικά, καθώς εξακολουθούν να σημειώνονται νέες παραγγελίες σε αυτόν τον τομέα. Κατά τη διάρκεια του έτους, ο στόλος δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου (VLCCs, Suezmaxes και Aframaxes) αυξήθηκε κατά περίπου 3,68%.  Αυτό είναι μόνο 2% περισσότερο από ότι η τρέχουσα προσδοκία για την αύξηση της κατανάλωσης για το σύνολο του έτους.  Δεδομένου ότι υπάρχουν ακόμη τέσσερις μήνες νέων παραδόσεων κατασκευών και υποτονική δραστηριότητα διάλυσης, η τρέχουσα πρόβλεψη είναι αυτή η διαφορά θα αυξηθεί ακόμα πριν τελειώσει το έτος.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το παγκόσμιο εμπόριο έχει σημειώσει σημαντική μεταστροφή.

Η Άπω Ανατολή έχει αναλάβει το ρόλο του κύριου εισαγωγέα αργού πετρελαίου, παίζοντας πλέον έναν σημαντικό οδηγό στην αγορά εμπορευματικών μεταφορών, καθώς η Δύση άρχισε να υποχωρεί.

Κατά τη διάρκεια της περασμένης δεκαετίας, η αγορά πετρελαιοειδών έλαβε επίσης όλο και μεγαλύτερο κομμάτι από το συνολικό εμπόριο, καθώς οι περισσότεροι κύριοι παραγωγοί αργού πετρελαίου θέλουν να αναλάβουν από μόνοι τους την υψηλότερη προστιθέμενη αξία των προϊόντων πετρελαίου. Επιπλέον, αποδεικνύεται ότι η αγορά για αυτά τα τμήματα προϊόντων πετρελαίου έχει πραγματοποιήσει τους στόχους της σε σύγκριση με το ρυθμό ανάπτυξης του στόλου κατά τη διάρκεια των τελευταίων 5 ετών.

Το ερώτημα είναι πόσο καλά οι αγορές πετρελαίου θα είναι σε θέση να διατηρήσουν τους  θετικούς ρυθμούς στο θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου και να αντιμετωπίσουν τη συνεχιζόμενη αύξηση της προσφοράς χωρητικότητας μεσοπρόθεσμα.

Υπέρτιτλος: Παρά την αυξανόμενη ζήτηση για πετρέλαιο, σε χαμηλά επίπεδα παραμένουν οι ναύλοι στην αγορά των δεξαμενόπλοιων