Η απάντηση, στην ερώτηση για το πώς θα κινηθεί η αγορά το...

Η απάντηση, στην ερώτηση για το πώς θα κινηθεί η αγορά το 2016, μάλλον αρνητική προμηνύεται

482
Η απάντηση, στην ερώτηση για το πώς θα κινηθεί η αγορά το 2016, μάλλον αρνητική προμηνύεται

Tου Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. SA

Την Παρασκευή 08 Ιανουαρίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 429 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 343 μονάδες με $ 3,818 την ημέρα, BPI στις 434 μονάδες στα $ 3,466 την ημέρα, BSI στις 430 μονάδες στα $ 4,494 την ημέρα και BHSI στις 256 μονάδες, στα $ 3,761 την ημέρα.
Κοντεύουμε να κλείσουμε σχεδόν ένα μήνα όπου ο δείκτης διαπραγματεύεται κάτω από τις 500 μονάδες και για να είμαστε πιο ακριβείς στα χαμηλά των 400 μονάδων, σηματοδοτώντας την έναρξη του Νέου Έτους σαν την περίοδο όπου ο BDI διατηρεί ένα συνεχόμενο σερί σπάζοντας συνέχεια το ιστορικό χαμηλό και δεν θα μας προκαλούσε εντύπωση αν έσπαγε και το όριο των 300 μονάδων.
Στην πραγματικότητα, στο σημείο που έχουμε φτάσει, το αν πέσει ο δείκτης κάτω από τις 300 μονάδες ή όχι δεν αποτελεί και σημαντική διαφορά και το ζητούμενο είναι για πόσο διάστημα ο BDI θα βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα και όταν λέμε χαμηλά επίπεδα εννοούμε το ιδιαίτερα μετριοπαθές όριο των 500 – 600 μονάδων θεωρώντας μάλιστα το επίπεδο των 600 μονάδων σαν το ψυχολογικό όριο της αγοράς. Να υπενθυμίσουμε ότι ο BDI την τελευταία φορά που διαπραγματευότανε περί των 600 μονάδων ήταν στις αρχές Νοεμβρίου του 2015, όπως όμως οφείλουμε να υπενθυμίσουμε ότι σε λιγότερο από ένα μήνα, στις 7 Φεβρουαρίου, θα ξεκινήσουν οι αργίες στην Κίνα για τον εορτασμό του Νέου Έτους, περίοδο που ιστορικά επιδρά αρνητικά στην αγορά.
Η απάντηση, των πολλών εκατομμυρίων, στην ερώτηση το πώς θα κινηθεί η αγορά το 2016, μάλλον αρνητική προμηνύεται καθώς τα επίσημα στοιχεία για προσφορά και ζήτηση συνεχίζουν να μην αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας για την αγορά, δεδομένου φυσικά και του ευμετάβλητου και εύθραυστου κλίματος που επικρατεί στην Παγκόσμια οικονομία και το Παγκόσμιο Εμπόριο.
Το άσχημο 2015, η αύξηση της προσφοράς του στόλου των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου κινήθηκε στο 2,4% περίπου από 757,9 εκ. DWT το 2014 στους 776,1 εκ. DWT, μετά διαλύσεων οι οποίες έκλεισαν στους 30,4 εκ. DWT, ενώ η αύξηση του Dry Bulk Seaborne Trade την ίδια περίοδο ήταν 0% και έκλεισε στους 4,681 εκ. τόνους.
Για το 2016 οι προγραμματισμένες παραδόσεις πλοίων είναι στους 92,7 εκ. DWT αλλά αν υποθέσουμε ότι ο αριθμός των διαλύσεων θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα με το 2015 και πως ένα ποσοστό της τάξης του 20% θα μετακυληθεί, τότε το καθαρό ποσοστό αύξησης του στόλου για φέτος θα κυμανθεί στους 50 εκ. DWT, παρουσιάζοντας ποσοστιαία αύξηση της τάξης του 6,5%. Παράλληλα για το 2016 το Dry Bulk Seaborne Trade εκτιμάται ότι θα κλείσει στους 4,734 εκ. τόνους, δηλαδή αύξηση 1% ή 53 εκ. τόνους σε ετήσια βάση. Με μία απλουστευμένη εκτίμηση διαπιστώνουμε ότι για το 2016 η αύξηση του στόλου κατά 50 εκ. DWT καλύπτει πλήρως την αύξηση του Dry Bulk Seaborne Trade των 53 εκ. τόνων. Άρα, «Έργο ίσον με το μηδέν…»
Κλείνοντας να αναφερθούμε στην εκτίμηση ενός από τους πλέον αναδεδειγμένους Έλληνες πλοιοκτήτες, τον κ. Θανάση Μαρτίνο της Eastern Mediterranean Maritime, ο οποίος εκτιμά πως όταν οι τιμές των εμπορευμάτων και το δολάριο σταθεροποιηθούνε τότε θα αυξηθεί και η ζήτηση, εκτίμηση με την οποία συμφωνούμε και εμείς αλλά την πραγματοποίηση της, την τοποθετούμε στην καλύτερη περίπτωση μετά το καλοκαίρι. Ο κ. Μαρτίνος, όπως ο ίδιος είπε, αναλαμβάνει το ρίσκο να προβλέψει ότι το 2016 ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων για μοντέρνα Capes θα κυμανθεί στα $ 10,000 την ημέρα και στα Kamsarmax, Panamax και Supramax στα $ 8,000 – 9,000 την ημέρα. Παράλληλα τόνισε πως η θετική πλευρά της όλης ιστορίας είναι οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται για αγορά μοντέρνων πλοίων, άποψη που μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους και που απέδειξαν οι Έλληνες πλοιοκτήτες το 2015.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Capes, το ‘FAUSTINA’ 177.775 DWT (2010 – Shanghai Waigaoqiao) αγοράστηκε από τη Thenamaris στα $ 19 εκ. περίπου.
✏ Στα Panamax, το ‘DEEP SEAS’ 72.891 DWT (1999 – Samsung HI) πουλήθηκε από την Paragon Shipping στα $ 2,88 εκ.
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Suezmax, το ‘DHT TRADER’ 159.923 DWT (2000 – Hyundai HI) αγοράστηκε από την Global United στα $ 26,5 εκ.
✏ Στα MR, το ‘GENER8 CONSUL’ 47.400 DWT (2004 – Uljanic Brod.), IMO II, Epoxy, πουλήθηκε σε Νορβηγούς στα $ 17,5 εκ. περίπου.