Η αβεβαιότητα για το πότε θα επέλθει η ανάκαμψη της ναυλαγοράς, έχει...

Η αβεβαιότητα για το πότε θα επέλθει η ανάκαμψη της ναυλαγοράς, έχει λειτουργήσει ανασταλτικά στο κλάδο των νέων παραγγελιών

194
Η αβεβαιότητα για το πότε θα επέλθει η ανάκαμψη της ναυλαγοράς, έχει λειτουργήσει ανασταλτικά στο κλάδο των νέων παραγγελιών

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com SA

Την Παρασκευή 07 Νοεμβρίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 631 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1.003 μονάδες με $ 7,358 την ημέρα, BPI στις 603 μονάδες στα $ 4,823 την ημέρα, BSI στις 571 μονάδες στα $ 5,971 την ημέρα και BHSI στις 323 μονάδες, στα $ 4,722 την ημέρα. Ο ΟΟΣΑ στην τελευταία του έκθεση προ λίγων ημερών, αναθεώρησε επί τα χείρω τις προβλέψεις του για την Παγκόσμια ανάπτυξη και για το Παγκόσμιο Εμπόριο.
Σύμφωνα με την έκθεση του Οργανισμού, οι ροές Παγκοσμίου Εμπορίου έχουν υποχωρήσει επικίνδυνα, σε σημείο που θυμίζουν εποχές Παγκόσμιας ύφεσης και η μόνη ελπίδα για το 2016 είναι αν οι δράσεις που έχει αναλάβει η Κίνα θα μπορέσουν να διασφαλίσουν μία άνοδο. Η εκτίμηση του για την ανάπτυξη του Παγκόσμιου Εμπορίου φέτος είναι στο 2%, επίπεδο στο οποίο έχει υποχωρήσει μόλις 5 φορές στις πέντε τελευταίες δεκαετίες και που συνέπεσαν με περιόδους ύφεσης, όπως το 1975, 1982-83, 2001 και 2009. Σύμφωνα με την επικεφαλής οικονομολόγος του ΟΟΣΑ, Catherine Mann, αυτό είναι εξαιρετικά ανησυχητικό καθώς το Παγκόσμιο Εμπόριο έχει υπάρξει και είναι προπομπός της Παγκόσμιας Παραγωγής.
Αν λάβουμε υπόψη ότι η αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου το 2015 ουσιαστικά κινήθηκε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα παρά το γεγονός ότι οι παραδόσεις πλοίων κινήθηκαν και αυτές σε πολύ χαμηλά επίπεδα, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάσαμε την προηγούμενη εβδομάδα τα οποία τοποθετούν την ετήσια αύξηση του στόλου στο χαμηλό επίπεδο του 2,5%, τότε τα νέα για την πορεία της ναυλαγοράς το 2016 μόνο ενθαρρυντικά δεν μπορούν να είναι.
Η κυρίαρχη άποψη που επικρατεί για την πορεία της ναυλαγοράς το 2016 είναι αρνητική, τουλάχιστον για το 1ο εξάμηνο, καθώς αρκετά από τα πλοία που ήταν να παραδοθούν το 2015, μετακύλησαν την ημερομηνία παράδοσης τους λόγω της χαμηλής αγοράς και θα πέσουν στο νερό το 2016 επιβαρύνοντας έτσι την προσφορά (Supply). Την ίδια στιγμή η επιβράδυνση της ζήτησης για εμπορεύματα, κυρίως από την Κίνα, σε μία αγορά που θα έχει πλεονασματικό τονάζ, δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας ιδιαίτερα σε μία περίοδο όπου και οι διαλύσεις βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα λόγω των φθηνών εξαγωγών σιδήρου από την Κίνα.
Στον αντίποδα, η χαμηλή αγορά και η αβεβαιότητα για το πότε θα επέλθει η ανάκαμψη της ναυλαγοράς, έχει λειτουργήσει ανασταλτικά στο κλάδο των νέων παραγγελιών φέτος, δεδομένου βέβαια και των ιδιαίτερα χαμηλών τιμών στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων που έχει δημιουργήσει ένα Substitution Effect, καθώς όσοι είναι πιθανοί αγοραστές στρέφονται στα μεταχειρισμένα. Σαν παράδειγμα, να αναφέρουμε ότι για ένα Handysize, 32,000 DWT η τιμή για νέα παραγγελία είναι περίπου στα $ 21 εκ., ενώ για ένα αντίστοιχο μεταχειρισμένο 5ετίας η τιμή του είναι κατά 45% μειωμένη, δηλαδή στα $ 11,5 εκ. περίπου.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Capes, το ‘CHURCHILL BULKER’ 179.362 DWT (2011 – Hyundai), πουλήθηκε στην Diana Shipping στα $ 28,5 εκ.
✏ Στα Handymax, το ‘PACIFIC EMERALD’ 49.016 DWT (1996 – Oshima), πουλήθηκε στα $ 3,7 εκ., το ‘KONKAR GEORGIOS’ 46.670 DWT (1997 – Mitsui) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 4,3 εκ. και το ‘DUBAI FORTUNE’ 46.638 DWT πουλήθηκε σε Κινέζους στα $ 2,6 εκ.
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Suezmax, το ‘MINDANAO’ 159.211 (1998 – Daewoo) αγοράστηκε στα $ 21 εκ.