Οι ναυτιλιακοί παίκτες της αγοράς των bulkers δεν μπορούν ακόμα να χαμογελάσουν...

Οι ναυτιλιακοί παίκτες της αγοράς των bulkers δεν μπορούν ακόμα να χαμογελάσουν …

356
Οι ναυτιλιακοί παίκτες της αγοράς των bulkers δεν μπορούν ακόμα να χαμογελάσουν …

Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Shipping Analyst Golden Destiny Research & Valuations Department

Η τρέχουσα βδομάδα στιγματίζεται από το σχέδιο διάσωσης της Ουκρανικής οικονομίας με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να ανακοινώνει νέο πρόγραμμα διάρκειας 4 ετών που περιλαμβάνει δάνεια ύψους 17,5 δις δολαρίων. Το ΔΝΤ έχει ήδη εγκρίνει ένα διετές πρόγραμμα οικονομικής σταθερότητας ύψους 17 δις δολαρίων και με το δεύτερο πρόγραμμα διάσωσης το συνολικό πακέτο εκτιμάται στα 40 δις δολάρια. Σύμφωνα με δήλωση του ΔΝΤ το δεύτερο πρόγραμμα περιλαμβάνει ρίσκα αλλά στόχος της συμφωνίας είναι να σταθεροποιηθεί άμεσα η οικονομία της Ουκρανίας που είναι σε ακήρυχτο πόλεμο με τη Ρωσία.

Στην ευρωζώνη, σημαντική εξέλιξη για το μέλλον και την ευρωστία των Ευρωπαϊκών χωρών ήταν η έγκριση του νεοσύστατου Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI) που είχε προτείνει ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιουνκέρ για τη χορήγηση επενδύσεων ύψους 315 δις. Ευρώ. Το πρόγραμμα πλησιάζει ολοένα και περισσότερο προς την υλοποίησή του, καθώς αναμένεται μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους να δοθεί η επίσημη έγκριση των πρώτων προγραμμάτων.

Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI) είναι σχεδιασμένο με 4ετή διάρκεια και αποσκοπεί στη χρηματοδότηση μεγάλων επενδυτικών σχεδίων υποδομής όπως κατασκευή αεροδρομίων ή σιδηροδρόμων. «Το σχέδιο αυτό είναι η απάντηση που χρειαζόμαστε για να αντιμετωπίσουμε το βασικό πρόβλημα στην ευρωπαϊκή οικονομία: την έλλειψη επενδύσεων» δήλωσε ο επίτροπος Οικονομικών, Πιερ Μοσκοβισί. Τόνισε, επίσης, πως οι επενδύσεις έχουν υποχωρήσει κατά 15% με 20% από το 2008.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η δεύτερη βδομάδα του Μαρτίου τερματίζει με αρνητικό οικονομικό κλίμα στην απόδοση των Ευρωπαϊκών χρηματιστηρίων και με απαισιόδοξο επενδυτικό κλίμα στην Αμερικάνικη οικονομία. Η πεποίθηση ότι η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (FED) θα κινηθεί νωρίτερα σε αύξηση των επιτοκίων έχει καθορίσει ένα αρνητικό συναίσθημα σε συνδυασμό με τη διάρκεια της αβεβαιότητας των διαπραγματεύσεων της Ελλάδας με τους Ευρωπαϊκούς εταίρους.

Για την παγκόσμια ναυλαγορά, η δεύτερη βδομάδα του Μαρτίου δε μπορεί ακόμα να δημιουργήσει χαμόγελα αισιοδοξίας για τους ναυτιλιακούς παίκτες της αγοράς των bulkers καθώς ο γενικός δείκτης BDI προσπαθεί με δυσκολία να διατηρηθεί πάνω από τις 560 μονάδες.

Η επαναφορά της Κίνας στις ναυλώσεις μεταφοράς σιδηρομεταλλεύματος μπορεί να παρουσίασε την περασμένη βδομάδα ισχυρά νούμερα καθώς σημειώθηκαν 34 ναυλώσεις πλοίων, που αποτελούν το υψηλότερο επίπεδο από τις αρχές της χρονιάς, αλλά η σταθερότητα δεν έχει εξασφαλιστεί ακόμα. Οι πρώτες τρείς μέρες της τωρινής βδομάδας φέρνουν στο φώς αποδυναμωμένα επίπεδα με μόνο 10 ναυλώσεις πλοίων.

Στη ναυλαγορά των tankers, η δεύτερη βδομάδα του Μαρτίου δημιουργεί μια εικόνα σταθερότητας στη θετική απόδοση της ναυλαγοράς των πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου. Σημαντικός ενθαρρυντικός παράγοντας είναι η ζήτηση πετρελαίου της Κίνας με τον Φεβρουάριο να δημιουργεί ανοδική τάση. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, οι Κινέζικες εισαγωγές αργού πετρελαίου παρουσίασαν 10.8% ετήσια αύξηση στη διάρκεια του Φεβρουαρίου και πλησίασαν 25.5 εκ τόνους – 6.7 εκ βαρέλια/ημέρα. Τα προηγούμενο υψηλό ρεκόρ Κινέζικων εισαγωγών ήταν το Δεκέμβριο 2014 με 7.2 εκ βαρέλια/ημέρα.

Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου-, ο γενικός δείκτης BDI διακυμαίνεται από τη περασμένη βδομάδα άνω από το όριο των 560 μονάδων. Το κύριο ερωτηματικό είναι αν θα καταφέρει να σπάσει το φράγμα των 600 μονάδων μέχρι το τέλος του Μαρτίου και να κινηθεί πιο ανοδικά προς τις 1,000 μονάδες μέχρι το τέλος του Απριλίου. Η εξαιρετική αποδυναμωμένη εικόνα της ναυλαγοράς του μεγαλύτερου μεγέθους capesize σε επίπεδα κάτω από $4,000/ημέρα δε μπορεί να αποτελέσει αρωγό στην ανάρρωση του γενικού δείκτη. Αξίζει να σημειωθεί ότι στη διάρκεια του Νοεμβρίου- Δεκεμβρίου 2008, τα επίπεδα ναυλαγοράς στο μέγεθος capesize ήταν κάτω από $3,000/ημέρα.

Ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε χθες στις 560 μονάδες, 1 μονάδα κάτω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας και 62% κάτω από το κλείσιμο του Μαρτίου 2014, όταν η μέση τιμή του δείκτη ήταν 1,484 μονάδες. Η κατώτατη τιμή που έχει συναντήσει ποτέ ο δείκτης είναι 509 μονάδες στις 18 Φεβρουαρίου 2015 και έσπασε το ιστορικό κατώτατο ρεκόρ -554 μονάδες που είχε σημειωθεί στις 31 Ιουλίου, 1986.

Στη ναυλαγορά των crude tankers – πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου- η διαδρομή AG/USG για τα πλοία very large crude carriers, δε σημείωσε μεταβολή από την πτωτική τάση των προηγούμενων ημερών. Τα επίπεδα ναυλαγοράς στη διαδρομήAG-USG παρέμειναν σε WS 28 για δεύτερη συνεχόμενη βδομάδα. Η τελευταία φορά που τα επίπεδα ναυλαγοράς στη διαδρομή AG-USG διακυμαίνονταν κάτω από το ψυχολογικό όριο WS30 ήταν στο τέλος του Νοεμβρίου 2014.

Στο μέγεθος aframax στη διαδρομή CBS-USG, διατηρούνται ισχυρά επίπεδα ανάρρωσης της ναυλαγοράς για περίπου ένα μήνα παρόλο που σημειώθηκε μια ήπια εβδομαδιαία πτώση 5 μονάδων σε WS185-($44,000/ημέρα) τη δεύτερη βδομάδα του Μαρτίου. Τα τωρινά επίπεδα παρουσιάζουν αύξηση 65 μονάδων από το κλείσιμο του Ιανουαρίου και 108 μονάδες αύξηση από το κλείσιμο του Σεπτεμβρίου 2014.

Στην αγορά των containers – πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων-, o γενικός δείκτης Shanghai ContainerFreight Index σημείωσε κάθοδο κάτω από το όριο 1,000 μονάδων για πρώτη φορά μετά το κλείσιμο της 5 Δεκεμβρίου, 2014. Η εξασθένηση οφείλεται στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη που σημείωσε σημαντική 13% εβδομαδιαία μείωση (και 44% πτώση από το τις αρχές του Αυγούστου 2014). Το υψηλότερο επίπεδο του δείκτη ήταν στις αρχές του Αυγούστου 2014 που πλησίαζε στις 1,200 μονάδες.