Mε την αύξηση των νέων παραγγελιών η αισιοδοξία έχει αρχίσει και μετριάζεται

Mε την αύξηση των νέων παραγγελιών η αισιοδοξία έχει αρχίσει και μετριάζεται

0
Mε την αύξηση των νέων παραγγελιών η αισιοδοξία έχει αρχίσει και μετριάζεται

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Την Παρασκευή 24 Μαΐου, 2013, ο BDΙ έκλεισε στις 826 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής:

BCI στις 1,350 μονάδες με $ 5,271 την ημέρα, BPI 854 μονάδες στα $ 6,801 την ημέρα, BSI 857 μονάδες στα $ 8,965 την ημέρα και BHSI 546 μονάδες στα $ 8,084 την ημέρα.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής των ναυλώσεων της Noble Group, μέχρι και τους 2 πρώτους μήνες του έτους ήτανε αρκετά αισιόδοξος για την αντιστροφή της αρνητικής τάσης στη ναυτιλία από τα τέλη του 2013, αλλά τους τελευταίους 2 μήνες με την αύξηση των νέων παραγγελιών η αισιοδοξία του έχει αρχίσει και μετριάζεται.  Χαρακτηριστικά αναφέρει πως η αγορά έχει φτάσει στα χαμηλότερα της σημεία και πως δεν πρόκειται να πέσει άλλο. 

Αν κάποιος θέλει να αγοράσει πλοία είναι η καλύτερη στιγμή αλλά θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος να περιμένει κάποιο διάστημα πριν αρχίσει να αναγνωρίζει σημαντικά κέρδη.

Είναι γεγονός πως το τελευταίο διάστημα έχει αρχίσει μία συζήτηση σχετικά με την αύξηση των παραγγελιών τους τελευταίους 2 μήνες, ιδιαίτερα όταν στην παρούσα φάση υπολογίζεται ότι ο Παγκόσμιος στόλος παρουσιάζει 20% υπέρ-προσφορά και κάποιοι ισχυρίζονται ότι οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να μειώσουν το ρυθμό των νέων παραγγελιών. 

Ο αντίλογος όμως και ουσιαστικά η πραγματικότητα είναι αυτή που ανάφερε και ο επικεφαλής των ναυλώσεων της Noble Group, δηλαδή ότι είναι η καλύτερη στιγμή για να επενδύσει κανείς σε νέες παραγγελίες οι οποίες θα είναι και για ECO πλοία.  Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ενώ παραδοσιακές τράπεζες όπως HSBC, Lloyds, RBS και άλλες προσπαθούν να μειώσουν τις δανειακές τους εκθέσεις στη ναυτιλία, αυξάνεται η συμμετοχή των Private Equity Funds και των Hedge Funds που επενδύουν στη ναυτιλία εκμεταλλευόμενα τις ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές αλλά και τις νέες τεχνολογίες στα πλοία, ECO Design, στοχεύοντας σε κέρδη όχι μόνο από την προσδοκώμενη υπεραξία των πλοίων αλλά και από τα έσοδα των πλοίων σε εύλογο χρονικό ορίζοντα.

Να επισημάνουμε πως ενώ κάποιοι ισχυρίζονται ότι θα πρέπει να μειωθούν οι παραγγελίες ώστε να εξυγιανθεί το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης, οι πλοιοκτήτριες εταιρίες οι οποίες λειτουργούν σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον προσπαθώντας να αυξήσουν την κερδοφορία τους και να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη εκμεταλλεύονται τις χαμηλές τιμές για νέες παραγγελίες σε ECO Design πλοία δεδομένου ότι τα συγκεκριμένα πλοία θα προτιμώνται από τους ναυλωτές καθώς η οικονομία από τη μείωση της κατανάλωσης αποτελεί στην παρούσα φάση ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. 

Να αναφέρουμε χαρακτηριστικά πως από το 2005 οι τιμές των καυσίμων παρουσιάζουν κατά μέσο όρο μία αύξηση της τάξης του 16% ενώ το κόστος των καυσίμων αντιπροσωπεύει περίπου το 75% των εξόδων ενός πλοίου, διπλάσιο ποσοστό συγκριτικά με πριν 10 χρόνια.           

Σύμφωνα με τη DNB Markets, θυγατρική της DNB, της μεγαλύτερης Νορβηγικής τράπεζας, το 2013 η αύξηση του στόλου για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου θα είναι περίπου 7% και για το 2014 περίπου 4,5%. 

Παράλληλα αναφέρει πως η αύξηση του ton-mile demand, η οποία προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του μεγέθους των φορτίων με την απόσταση μεταφοράς, θα αυξηθεί κατά 10% το 2013, ξεπερνώντας έτσι την αύξηση του στόλου για πρώτη φορά μετά από τα τελευταία 6 χρόνια.                       

Αρκετά πιο έντονα από το προηγούμενο διάστημα κινήθηκε ο τομέας των αγοραπωλησιών τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια.   

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:    

✏  Στα Post-Panamax και Panamax, το ‘AEGEAN SEA’ 93.337 DWT (2010 – Jiangsu New Yangzijiang) πουλήθηκε σε Κορεάτες στα $ 21 εκ. περίπου, το ‘BARENTS SEA’ 93.251 DWT (2009 – Jiangsu New Yangzijiang) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 20 εκ.  Το ‘IKAN KEMBONG’ 76.447 DWT (2005 – Tsuneishi Zosen) αγοράστηκε από την Hellenic Star στα $ 17,7 εκ., και το ‘OCEAN SHANGHAI’ 76.801 DWT αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 19 εκ.  

✏  Στα Supramax, το ‘XIAMEN SKY’ 53.604 DWT (2005 – Xiamen) πουλήθηκε στα $ 11,9 εκ.

✏  Στα Handymax, το ‘ASIAN GLORY’ 45.194 DWT (1996 – CSBC) αγοράστηκε από Κινέζους στα $ 7,8 εκ.   

✏  Στα Handysize, το ‘PIONEER STAR’ 33.540 DWT (2004 – Shin Kurushima) αγοράστηκε στα $ 14,6 εκ. και το ‘ORIENT GRACE’ 22.020 DWT (1994 – Saiki) πουλήθηκε στα $ 4εκ.

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Aframax, το ‘NORDSTRENGTH’ 105.212 DWT (1998 – Halla Eng.) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 8,7 εκ.

✏  Στα MRs, το ‘HIGH ENERGY’ 46.874 DWT (2004 – Naikai) πουλήθηκε στα $ 16,4 εκ., το ‘HIGH SPIRIT’ 46.473 DWT (1999 – Daedong) αγοράστηκε από Ρώσους στα $ 12,2 εκ. και το ‘HIGH CHALLENGE’ 46.475 DWT (1999 – Daedong) πουλήθηκε επίσης σε Ρώσους στα $ 12,2 εκ.   

✏  Στα Chemicals, το ‘GINGA FALGON’ 19.998 DWT (1996 – Hyundai) πουλήθηκε στα $ 8 εκ. και το ‘GINGA EAGLE’ 19.999 DWT (1995 – Shin Kurushima) πουλήθηκε στα $ 7,5 εκ.