Σε αυξητικές τάσεις ο BDI

Σε αυξητικές τάσεις ο BDI

0
Σε αυξητικές τάσεις ο BDI

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com S.A.

Στην ανασκόπηση μας, της 13 Μαρτίου, 2013, είχαμε αναφέρει πως βάσει των ιστορικών στοιχείων, ο BDI από τις αρχές Μαρτίου και για περίπου 5 μήνες τείνει να παρουσιάζει αυξητικές τάσεις. 

Φυσικά σε κάθε κανόνα υπάρχει και η εξαίρεση την οποία και βιώνουμε στην παρούσα φάση.  Στις 25 Μαρτίου του 2013 ο BDI έφτασε στην υψηλότερη του τιμή για φέτος στις 935 μονάδες, ύστερα από ένα θετικό ανοδικό σερί από τα μέσα Φεβρουαρίου για όλους τους τύπους των πλοίων εκτός από τα Capes.  Επιπροσθέτως, με μία γρήγορη ματιά, διαπιστώνουμε ότι ο μέσος όρος του BDI μέχρι σήμερα κυμαίνεται περίπου στις 800 μονάδες δηλαδή σε χαμηλότερα επίπεδα από τον μέσο όρο της ίδιας περιόδου του 2012 όπου χονδρικά ο μέσος όρος ήτανε λίγο πάνω από τις 850 μονάδες.                  

Την Παρασκευή 10 Μαΐου, 2013, ο BDΙ έκλεισε στις 884 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,382 μονάδες με $ 6,195 την ημέρα, BPI 994 μονάδες στα  $ 7,930 την ημέρα, BSI 866 μονάδες στα $ 9,054 την ημέρα και BHSI 551 μονάδες στα $ 8,124 την ημέρα.

Αν και ο δείκτης δεν έχει επιδείξει ακόμη ιδιαίτερη δυναμική, η πεποίθηση ότι από τα τέλη του 2013 ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς εμπορευμάτων ξηρού θα βελτιωθεί, συνεχίζει και παραμένει μεταξύ των περισσότερων αναλυτών, ναυλωτών και πλοιοκτητών, βασιζόμενη στο ότι θα υπάρξει σημαντική εκλογίκευση στην αύξηση του τονάζ ενώ ταυτόχρονα τα θεμελιώδη μεγέθη της Παγκόσμιας οικονομίας θα αρχίσουν σιγά – σιγά να βελτιώνονται.              

Σχετικά με την αύξηση της χωρητικότητας, την τελευταία εβδομάδα του Απριλίου η αύξηση κυμάνθηκε στο 6,95% σε ετήσια βάση, ποσοστό το οποίο είναι αρκετά ενθαρρυντικό αν αναλογιστούμε ότι από τις αρχές του 2011 η αύξηση της χωρητικότητας ήτανε πάνω από το 16% λόγω του προγενέστερου μεγάλου αριθμού παραγγελιών.  Σύμφωνα με την Jefferies, για το 2013 η ανάπτυξη του εμπορίου χύδην φορτίων θα είναι τουλάχιστον 6% και εκτιμά ότι προς το τέλος του χρόνου η ανάπτυξη του εμπορίου να είναι μεγαλύτερη από την αύξηση της χωρητικότητας δημιουργώντας έτσι θετικές προσδοκίες για τον κλάδο.  Ταυτόχρονα, στην παρούσα φάση και καθώς ο δείκτης εκμετάλλευσης/αξιοποίησης των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου (Capacity Utilization) είναι περίπου στο 85%, ωθεί τις πλοιοκτήτριες εταιρίες να οδηγήσουν προς διάλυση παλαιότερα πλοία τα οποία είναι πιο κοστοβόρα από θέμα κατανάλωσης αλλά και συντήρησης, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο όπου σε αρκετές περιπτώσεις τα έσοδα δεν καλύπτουν τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων.    

Στις τελευταίες ανασκοπήσεις είχαμε αναφερθεί στην αύξηση των εσόδων των Panamax και των Supramax, λόγω της αύξησης των εξαγωγών από την Λατινική Αμερική αλλά και στις καθυστερήσεις στα αντίστοιχα λιμάνια φόρτωσης.  Σύμφωνα με την Castalia Fund Management από το Λονδίνο, το επόμενο τετράμηνο τα έσοδα των Panamax θα μειωθούν πάνω από 35% καθώς οι καθυστερήσεις των πλοίων στα 2 κυριότερα λιμάνια της Βραζιλίας γίνονται όλο και μικρότερες, ελευθερώνονται περισσότερα πλοία στην αγορά τη στιγμή που ο κλάδος των Panamax αντιμετωπίζει την μεγαλύτερη αύξηση τονάζ συγκριτικά με τους υπόλοιπους τύπους πλοίων και η οποιαδήποτε αύξηση φορτίων από την Αργεντινή δεν θα μπορέσει να ανατρέψει την κατάσταση.                   

Χωρίς τίποτα το συνταρακτικό από θέμα όγκου πωλήσεων κινήθηκε ο τομέας των αγοραπωλησιών τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια.   

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:     

✏  Στα Panamax, το ‘PENDA  BULKER’ 76.520 DWT (2005 – Tsuneishi Zosen) με χαρτιά πρόσφατα περασμένα (S/S – D/D) αγοράστηκε στα $ 17,5 εκ. και το ‘MEGA DONOR’ 73.763 DWT (1997 – Sumitomo H.I) πουλήθηκε σε Κορεάτες στα $ 8.4 εκ.

 

✏  Στα Handymax, το ‘ANCASH QUEEN’ 46.673 DWT (2002 – Kanasashi) πουλήθηκε στα $ 13,6 εκ. με παράδοση Charter Free μεταξύ Οκτ. – Δεκ. 2013

 

✏  Στα Handysize, το ‘CS MANATEE’ 27.129 DWT (2002 – New Century) αγοράστηκε από Τούρκους στα $ 9 εκ.         

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα MRs, το ‘HS ELEKTRA’ 105.994 DWT (1998 – Hyundai H.I) πουλήθηκε στα $ 9 εκ. με S/S και D/D τον Αύγουστο του 2013.

✏  Στα Aframax, το ‘SEAEDEN’ 45.893 DWT (2007 – Shin Kurushima) πουλήθηκε σε Έλληνες πάνω από τα $ 19 εκ.