Η πορεία της ναυλαγοράς χαρακτηρίζεται από νευρικότητα και αβεβαιότητα

Η πορεία της ναυλαγοράς χαρακτηρίζεται από νευρικότητα και αβεβαιότητα

3
Η πορεία της ναυλαγοράς χαρακτηρίζεται από νευρικότητα και αβεβαιότητα

 

 

 

Του Γ. Λογοθέτη, CFO George Moundreas & Company S.A., Finance & Research

 

 

Η Ευρωζώνη βίωσε μία δραματική εβδομάδα με την πίεση των αγορών να οδηγεί το κόστος δανεισμού (spreads) σε μία ξέφρενη ανοδική κούρσα όχι μόνο στις χώρες της περιφέρειας, το φτωχό νότο, αλλά και στο κέντρο της Ευρώπης.

Χρειάστηκε η άμεση παρέμβαση της ΕΚΤ όπου για να μην συνεχιστεί άνοδος των spreads επενέβη αγοράζοντας κρατικά ομόλογα.

Μετά από αυτές τις εξελίξεις, πλήθηναν πάλι οι δηλώσεις από όλο τον κόσμο, ότι σημαντικότατο ρόλο όχι μόνο στην ανάκαμψη αλλά και ενδεχομένως στην επιβίωση της Ευρωζώνης είναι ο ρόλος της ΕΚΤ με διευρυμένες όμως αρμοδιότητες και ελευθερία όπως η FED των ΗΠΑ κάτι όμως που βρίσκει ενάντια την καγκελάριο της Γερμανίας.

Η RBS σε ανάλυση της έγραψε «Η ΕΕ πρέπει να προχωρήσει σε δημοσιονομική και πολιτική ένωση και όχι να θυμίζει Σοβιετική Ένωση, όπου το κέντρο επιχειρεί να ελέγξει την περιφέρεια και η νομισματική ένωση να αρχίζει να μοιάζει με μία φυσιολογική χώρα»           

Στην τελευταία έκθεση της BofA-ML, ποσοστό 84% των διαχειριστών διεθνών κεφαλαίων εκτιμούν ότι η Ευρωπαϊκή οικονομία θα αποδυναμωθεί περαιτέρω στο ερχόμενο 12μηνο ενώ το 72% των επενδυτών προβλέπει ύφεση για το 2012.

Η βιομηχανική παραγωγή το Σεπτέμβριο υποχώρησε 2% από τον Αύγουστο, τον ταχύτερο ρυθμό σε διάστημα 2 ½ ετών.

Παράλληλα, ο ΟΟΣΑ προειδοποιεί για συνέχιση της οικονομικής επιβράδυνσης, του οποίου ο Δείκτης Οικονομικής Δραστηριότητας για τις 34 χώρες-μέλη υποχώρησε στο 100,4 το Σεπτέμβριο από 100,9 τον Αύγουστο, πτώση για έβδομο συνεχή μήνα.    

Στις ΗΠΑ, η FED του San Francisco ανακοίνωσε ότι η πιθανότητες ύφεσης στις ΗΠΑ είναι πάνω από 50% λόγω της κρίσης χρέους στην Ευρώπη ενώ η Lagarde του ΔΝΤ έκανε έκλυση να μην αφήσουμε την Ευρώπη να κατρακυλήσει εξηγώντας πως το 20% των αμερικανικών εξαγωγών έχει προορισμό την Ευρώπη και επίσης υπάρχει μια ισχυρή διασύνδεση ανάμεσα στις τράπεζες των ΗΠΑ και της Ευρώπης.              

Οι ανησυχίες για την κρίση χρέους στην Ευρωζώνη έχουν εκτοξεύσει το κόστος χρηματοδότησης των Ευρωπαϊκών τραπεζών σε δολάρια.

Ο δείκτης βαρόμετρο για το κόστος μετατροπής του ευρώ σε δολάριο, το τριμηνιαίο swap ευρώ-δολαρίου, έφτασε την προηγούμενη εβδομάδα στα υψηλότερα επίπεδα από την κατάρρευση της Lehman Brothers.

Πιο συγκεκριμένα, έφτασε τις 126 μονάδες βάσης, σημείο ρεκόρ από το Δεκέμβριο του 2008.

Να σημειώσουμε ότι το Σεπτέμβριο ήταν στις 76,5 μονάδες βάσης και η ΕΚΤ είχε αναγκαστεί τότε να εισάγει ειδική πιστωτική γραμμή για τις Ευρωπαϊκές τράπεζες σε δολάρια ώστε να είναι εφικτός ο δανεισμός.

Αναπόφευκτα, αυτή η εξέλιξη δεν αφήνει ανεπηρέαστη και τη ναυτιλιακή κοινότητα, σε μία περίοδο όπου η χρηματοδότηση της ναυτιλίας είναι ιδιαίτερα δύσκολη και υπό το πρίσμα των εξελίξεων στο χρηματοπιστωτικό σύστημα δείχνει ότι δεν θα υπάρξει ιδιαίτερη βελτίωση στο επόμενο διάστημα.

Αντίστοιχα, και η πορεία της ναυλαγοράς χαρακτηρίζεται από νευρικότητα αλλά και αβεβαιότητα καθώς είναι αντιμέτωπη όχι μόνο με την προσφορά τονάζ αλλά με την επιβεβαιωμένη επιβράδυνση των αναπτυγμένων κρατών και την αβεβαιότητα του κατά πόσο θα επηρεαστεί η ανάπτυξη των αναπτυσσόμενων κρατών και ιδιαίτερα της Κίνας. Είναι χαρακτηριστικό ότι το τελευταίο διάστημα οι εισαγωγές της Κίνας σε πρώτες ύλες ήταν αυτές που ώθησαν τον δείκτη των Capes (BCI) όπου είχε σαν αποτέλεσμα την διατήρηση του γενικότερου δείκτη BDI πάνω από τις 1800 μονάδες.

Η Κίνα, μέχρι και τον Οκτώβριο εισήγαγε περίπου 560 εκ. τόνους Iron Ore, αύξηση 11% συγκρινόμενο με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή η αύξηση προήρθε παρά το γεγονός ότι η μέση τιμή για το 2011 ήτανε μέχρι τώρα $ 166 ανά τόνο η οποία είναι 33,5% υψηλότερη από τη μέση τιμή του 2010.

Να επισημάνουμε όμως ότι ενώ συνολικά υπήρξε αύξηση, οι εισαγωγές του Οκτωβρίου ήταν μειωμένες κατά 18% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα ενώ η παραγωγή σιδήρου τον για τον ίδιο μήνα ήτανε περίπου 73 εκ. τόνους δηλαδή μείωση 4,3% σε σχέση με το Σεπτέμβριο.

Αντίστοιχα, οι εισαγωγές Coal της Κίνας για αποθεματικούς λόγους ολοκληρώθηκαν τον Οκτώβριο, με τα αποθέματα να φτάνουν το υψηλό των 71 εκ. τόνων και σύμφωνα με τους αναλυτές να μην υπάρξει ζήτηση μέχρι τις αρχές του επόμενου χρόνου.           

Ταυτόχρονα θετικά είναι τα σημάδια για τις εξαγωγές ζάχαρης από την Ινδία, όπου οι παραγωγοί λόγω της αυξημένης σοδειάς, αναμένουν και αύξηση των εξαγωγών από 2,6 εκ. τόνους το 2010 σε 4 εκ. τόνους για το 2011, ενώ οι εξαγωγές βαμβακιού υπολογίζεται ότι θα αυξηθούν 14%.

Ο οργανισμός International Cotton Advisory Committee αναμένει ότι οι εισαγωγές βαμβακιού της Κίνας θα φτάσουν στα 3,3 εκ. τόνους μέχρι το τέλος Ιουλίου 2012, δηλαδή αύξηση περίπου 22%.

Στον τομέα των αγοραπωλησιών, ενώ από πλευράς κλεισιμάτων η εβδομάδα δεν είχε να παρουσιάσει κάτι συνταρακτικό, ιδιαίτερο ενδιαφέρον όμως είχαν οι φήμες για κλεισίματα που λάμβαναν χώρα τα οποία όμως στη συνέχεια διαψεύδονταν.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε μόνο 4 πράξεις όπου όλες αφορούσαν Panamax.

Πιο συγκεκριμένα: 

Το «VATHY» 81.297 DWT (2010 – Universal) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 33 εκ., το «MERIAN» 74.717 DWT (2000 – Hudong) στα $ 17,5 εκ. και το «PLEIADES» 68,962 DWT (1997 – Imabari) στα $ 13,9 εκ. 

Και τα 3 Panamax πουλήθηκαν grosso modo σε τιμές ευθυγραμμισμένες με την σημερινή αγορά. 

Στα παλαιότερα Panamax, το «BIG WAVE» 69.346 DWT (1989 – Hashihama) πουλήθηκε λίγο πιο πάνω από $ 8 εκ. όπου εδώ διαπιστώνουμε σημαντική διόρθωση στην τιμή αν συγκριθεί με το ενός χρόνου νεότερο αλλά Κορεάτικο «TRIDENT ENDEAVOR» 68.788 DWT (1990 – HHI) τo το οποίο προ 2 μηνών περίπου πουλήθηκε στα $ 10,9 εκ.    

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

Στα VLCC’s, το «EAGLE VALENCIA» 306.999 DWT (2005 – Samsung) έκλεισε στα $ 53.00 εκ..

Στα AFRAMAX, το «SALI» 110.461 DWT (1994 – 3 Maj), πουλήθηκε στα $ 11 εκ..         

Στα HANDYSIZE, το «DAI VIET» 37.432 DWT (2005 – Hyundai Mipo) αγοράστηκε στα $ 21,7 εκ.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Απογοητευτική εβδομάδα για τον τομέα των διαλύσεων και σε όγκο αλλά και σε τιμές οι οποίες είχαν μία συνεχόμενα καθοδική τάση, με εξαίρεση την Κίνα, το οποίο έχει σαν αποτέλεσμα να μην υπάρχει δυνατότητα καθορισμού τιμών για την Ινδία και το Πακιστάν. 

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων ήτανε 389.669 DWT εκ των οποίων περίπου το 43% ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 42% δεξαμενόπλοια,  και το 15% Containers

Στην Ινδία, η πορεία της τιμής του steel plate με την πορεία της ρούπιας ήταν αντιστρόφως ανάλογη. 

Η τιμή του steel plate άρχισε να σταθεροποιείται και έδειξε και κάποια σημάδια βελτίωσης αλλά δεν βοήθησε καθόλου καθώς η πτώση του εθνικού νομίσματος σε σχέση με το δολάριο έσπασε κάθε προηγούμενο ρεκόρ έχοντας σαν αποτέλεσμα την αποχή της Ινδίας από την αγορά αλλά και τη δυσκολία στον καθορισμό τρεχόντων τιμών. 

Εκτιμάται ότι για τα πλοία ξηρού φορτίου οι τιμές είναι κοντά στα $ 450. 

Το Πακιστάν λόγω ότι το τελευταίο διάστημα προσέφερε ανταγωνιστικές τιμές είχε αρκετό πλεονασματικό τονάζ και την εβδομάδα που μας πέρασε απείχε και αυτό από την αγορά με τον φόβο ότι οι τιμές θα διορθώσουν περισσότερο. 

Δεν υπάρχουν όρια τιμών την δεδομένη χρονική στιγμή.    

Στο Μπαγκλαντές δεν υπάρχουν νεότερα καθώς η ημερομηνία της ακροαματικής διαδικασίας μετατίθεται συνεχώς.

Υπάρχουν φήμες ότι η ακροαματική διαδικασία θα γίνει τον Ιανουάριο το οποίο,

όπως και η κάθε καθυστέρηση, θα έχει σαν αποτέλεσμα την πτώση των τιμών από τις ανταγωνίστριες χώρες ιδιαίτερα σε πλοία μεγαλύτερου τονάζ.

Η Κίνα, μέσα σε όλη αυτή την αναταραχή και λόγω ότι η τιμή του Iron Ore αυξήθηκε – η οποία επηρεάζει θετικά την τιμή των διαλύσεων – παρουσίασε θετική διόρθωση στις προσφερόμενες τιμές κατά $ 20 τον τόνο περίπου.

Οι τιμές στην Κίνα κυμάνθηκαν από $ 380 – $ 400 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.