Δεξαμενόπλοια: Καλή η ναυλαγορά το 2023 με σημάδια μεταβλητότητας

Δεξαμενόπλοια: Καλή η ναυλαγορά το 2023 με σημάδια μεταβλητότητας

190
Δεξαμενόπλοια: Καλή η ναυλαγορά το 2023 με σημάδια μεταβλητότητας

Τις επικρατούσες συνθήκες αλλά και τις προοπτικές της αγοράς των δεξαμενόπλοιων αναλύει στο τελευταίο της market update η Teekay Tankers.

Με βιντεοσκοπημένο μήνυμά του ο Christian Waldegrave, Research & Commercial Performance Director της εταιρείας, σημειώνει ότι, ενώ στα τέλη του περασμένου έτους οι spot ναύλοι ήταν σε επίπεδα ρεκόρ, ιδιαίτερα των Aframaxes, πλέον καταγράφεται πτώση στα δεξαμενόπλοια με οδηγό τα μεγαλύτερα μεγέθη (VLCCs). Κατά τον ίδιο, η τάση αυτή αντανακλά την πτώση της παραγωγής πετρελαίου του OPEC, και ιδίως από τη Μέση Ανατολή, αλλά και τη μειωμένη ζήτηση από την Κίνα.

Παρά την πτώση από τα επίπεδα του Νοεμβρίου και του Δεκεμβρίου, οι ναύλοι βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με τον ιστορικό μέσο όρο, με αυτούς των Aframaxes να ξεπερνούν τα $60.000/ημέρα. Τις τελευταίες ημέρες παρατηρείται άνοδος στα Suezmaxes στον Ατλαντικό. Ο κ. Waldegrave τονίζει ότι δύο κύριες παράμετροι θα καθορίσουν τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων για το υπόλοιπο του έτους: α) η πορεία των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου και β) η κινεζική ζήτηση για πετρέλαιο. Μετά το πλαφόν των G7 και του ευρωπαϊκού εμπάργκο στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου, οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου μειώθηκαν κατά ένα εκατ. βαρέλια/ημέρα, ωστόσο τις τελευταίες δύο με τρεις εβδομάδες καταγράφεται μια επιστροφή των ροών στα προ Δεκεμβρίου επίπεδα. Κατά τον κ. Waldegrave, είναι ακόμη νωρίς να σκιαγραφηθεί η μακροπρόθεσμη πορεία των ρωσικών πετρελαϊκών εξαγωγών. Η μεταβλητότητα τις επόμενες εβδομάδες και μήνες θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Πάντως, η αλλαγή των εμπορευματικών ροών είναι ευνοϊκή για τα τονομίλια των μεσαίου μεγέθους δεξαμενόπλοιων, καθώς το ρωσικό πετρέλαιο μεταφέρεται σε πιο μακρινούς προορισμούς, όπως η Κίνα και η Ινδία, ενώ και η Ευρώπη εισάγει πετρέλαιο από περιοχές μεγαλύτερων αποστάσεων.

Η αλλαγή στάσης του Πεκίνου αναφορικά με την πανδημία έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των κρουσμάτων, εξέλιξη η οποία στο εγγύς μέλλον θα επηρεάσει αρνητικά τη ζήτηση για πετρέλαιο και, κατά συνέπεια, τη ζήτηση για VLCCs. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του έτους, η χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων στην Κίνα, για πρώτη φορά από το 2020, θα παράσχει στήριξη στη ζήτηση, καθώς θα αυξηθούν οι εγχώριες και διεθνείς πτήσεις. Επί του παρόντος, οι αεροπορικές εταιρείες λειτουργούν στο 10% του capacity τους για πτήσεις από και προς την Κίνα, ωστόσο προς το τέλος του έτους εκτιμάται ότι αυτό το ποσοστό θα ανέλθει στο 80%. Με βάση τις εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, η Κίνα θα συμβάλει κατά 50% στην ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαίου στα προ πανδημίας επίπεδα. Στο μέτωπο της προσφοράς, η περιορισμένη αύξηση του στόλου επίσης θα είναι θετική για την πορεία της ναυλαγοράς. Κατά τον κ. Waldegrave, παράμετροι όπως το ενδεχόμενο ύφεσης σε πολλές οικονομίες του κόσμου ή η περικοπή της παραγωγής από τον OPEC θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη, με τον ίδιο να αναμένει υψηλή μεταβλητότητα των ναύλων το α’ εξάμηνο του έτους. Κατά το δεύτερο μισό του έτους, η επιτάχυνση της ζήτησης πετρελαίου από πλευράς Κίνας θα είναι υποστηρικτική για τη ναυλαγορά. Εν κατακλείδι, ο Research & Commercial Performance Director της Teekay Tankers αναμένει ότι η αγορά θα είναι καλή φέτος, με τις αυξομειώσεις στους ναύλους να είναι εμφανείς τους προσεχείς μήνες.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.