Η Ρωσία ανάγεται στη χώρα που έχει λάβει τις περισσότερες κυρώσεις στον κόσμο λόγω του πολέμου, με το μέγεθος των μέτρων να διευρύνεται συνεχώς: ο αριθμός των κυρώσεων έχει ξεπεράσει τις 10.000 σε τομείς όπως είναι η χρηματοδότηση, η ενέργεια, οι μεταφορές, τα media, η τεχνολογία, η αυτοκινητοβιομηχανία, ο αθλητισμός και φυσικά το εμπόριο.
Σε αυτό το ιδιαίτερα δυσμενές πλαίσιο, πάνω από 100 εταιρείες δυτικών συμφερόντων έχουν εγκαταλείψει τη ρωσική αγορά ή έχουν αναστείλει μέχρι νεωτέρας τη δραστηριότητά τους στη Ρωσία, γεγονός που επιδρά αρνητικά σε τουλάχιστον 14 σημαντικές βιομηχανίες της χώρας.
Πιο συγκεκριμένα:
– Αμερικανικές εταιρείες τεχνολογίας και λογισμικού, όπως η Apple, η IBM, η Microsoft, η Intel και η AMD, είναι ανάμεσα στις σημαντικότερες εταιρείες που έχουν εγκαταλείψει τη χώρα.
– Οι γερμανικές Mercedes-Benz, BMW και Volkswagen, καθώς και οι ιαπωνικές Honda, Toyota και Mazda, έχουν αφήσει ένα τεράστιο κενό στον αυτοκινητιστικό κλάδο της Ρωσίας.
– Παρά τα τεράστια αποθέματά της αργού πετρελαίου και φυσικού αερίου, η Ρωσία έχει δει να εξαφανίζονται οι συνεργασίες της με διάφορες διεθνείς εταιρείες στον κλάδο της ενέργειας, όπως η αμερικανική ExxonMobil, η Royal Dutch Shell, η βρετανική BP, η νορβηγική Equinor και η γερμανική E.ON. Αξίζει να αναφερθεί ότι ως απότοκο αυτού του φαινομένου, η ρωσική Lukoil αγόρασε πρόσφατα τις επιχειρήσεις λιανικής και λιπαντικών της Shell.
– Εταιρείες μεταφορών, όπως η FedEx, η UPS και η DHL, σταμάτησαν τη δραστηριοποίησή τους στη Ρωσική Συνομοσπονδία, ενώ ο γερμανικός κολοσσός Siemens και ο σουηδικός «γίγαντας» ΙΚΕΑ ακολούθησαν την ίδια τακτική.
– Η χρηματοδότηση είναι ένας ακόμα τομέας της ρωσικής οικονομίας που χτυπήθηκε σκληρά από τις διεθνείς κυρώσεις που έχουν επιβληθεί. Εταιρείες όπως η Visa και η Mastercard, τραπεζικοί οίκοι όπως η HSBC και η Deutsche Bank, καθώς και αμερικανικές επενδυτικές εταιρείες, όπως η Goldman Sachs και η JPMorgan, έχουν εγκαταλείψει τη χώρα ή αναστείλει τη δραστηριότητά τους.
– Τέλος, η απομάκρυνση διεθνών κολοσσών, όπως τα McDonald’s και η Coca-Cola, θυμίζουν εποχές Ψυχρού Πολέμου, όταν η ρωσική κοινωνία δεν είχε στη διάθεσή της κάποιες χαρακτηριστικά δυτικές διατροφικές επιλογές.