
Τραμπ ή Μπάιντεν για τις ναυτιλιακές αγορές; Το ερώτημα αυτό αποτελεί αντικείμενο νέας έκθεσης της VesselsValue ενόψει και των αμερικανικών εκλογών. Ειδικότερα, στην πρόσφατη ανάλυσή της η VesselsValue κάνει μια ανασκόπηση των πεπραγμένων Τραμπ και του πώς αυτά έχουν επηρεάσει την ποντοπόρο ναυτιλία, ενώ δίνει και τις εκτιμήσεις της σε περίπτωση αλλαγής πολιτικού σκηνικού στις ΗΠΑ.
Tα δεξαμενόπλοια ψηφίζουν Τραμπ
Εξαγωγές πετρελαίου
Η έμφαση Τραμπ στην εγχώρια παραγωγή πετρελαίου των ΗΠΑ σε συνδυασμό με τις κυρώσεις σε Ιράν και σε μεγάλα δεξαμενόπλοια ξένης διαχείρισης έχουν ωφελήσει την αγορά των δεξαμενόπλοιων (βραχυπρόθεσμα τουλάχιστον), σημειώνει η VesselsValue.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, μετά την άρση της απαγόρευσης εξαγωγών από την κυβέρνηση Ομπάμα το 2015, οι εν λόγω εξαγωγές πετρελαίου έχουν πάρει την ανιούσα κυρίως με τον Τραμπ στον προεδρικό θώκο. Δεδομένου ότι οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς αμερικανικού πετρελαίου είναι ασιατικές χώρες και η απόσταση ΗΠΑ-Ασίας είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη ΗΠΑ-Μέσης Ανατολής, τα εν λόγω υγρά φορτία ταξιδεύουν περισσότερο, αυξάνοντας τα τονομίλια για τα πλοία μεταφοράς τους, εξηγεί η VesselsValue.
Από την άλλη, οι εξαγγελίες Μπάιντεν για την ενεργειακή πολιτική των ΗΠΑ σε περίπτωση εκλογής του φαίνεται πως δεν θα ωφελήσουν ιδιαίτερα την εν λόγω αγορά. Λίγο ή πολύ οι βλέψεις Μπάιντεν είναι γνωστές: στροφή σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικό περιορισμό των εξαγωγών αργού και σχιστολιθικού πετρελαίου. Κατά τη VesselsValue, η πολιτική αυτή ίσως δεν ευνοήσει τη ναυλαγορά, ιδιαίτερα για τα long haul trades μεταξύ Ασίας και ΗΠΑ, που αποτελούν στυλοβάτες της συγκεκριμένης αγοράς. Μια μείωση των αμερικανικών εξαγωγών ενδεχομένως να οδηγήσει τις ασιατικές χώρες στις εισαγωγές από τη Μέση Ανατολή, με αποτέλεσμα τη μείωση των τονομιλίων.
Τα τονομίλια των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκαν κατά 159% (!) μόλις κατά τον πρώτο χρόνο προεδρίας Τραμπ και στα τέλη του 2017 ανήλθαν σε 62,5 δισ., σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue. Φέτος τον Ιούλιο δε άγγιξαν τα 132,7 δισ. τονομίλια.
Κυρώσεις σε Ιράν
Παράλληλα, οι αλλεπάλληλες κυρώσεις Τραμπ στις πετρελαϊκές βιομηχανίες των Ιράν και Βενεζουέλας το 2018 οδήγησαν τις εν λόγω εξαγωγές των δύο αυτών χωρών σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Απόρροια αυτών ήταν οι ΗΠΑ να διεκδικήσουν ένα πολύ μεγάλο μερίδιο αγοράς, εκμεταλλευόμενες ουσιαστικά την «απουσία» των Ιράν και Βενεζουέλας από τον πετρελαϊκό χάρτη.
Ενδεχόμενη εκλογή Mπάιντεν ίσως σημάνει επαναξιολόγηση της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ σε ό,τι αφορά τις εν λόγω κυρώσεις, τονίζει ο οίκος αναλύσεων.
Η «μαύρη λίστα» των δεξαμενόπλοιων
Το 2019, στη μαύρη λίστα της Ουάσιγκτον προστέθηκαν πλοία και εταιρείες με την κατηγορία ότι διευκολύνουν το εμπόριο των χωρών στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις. Η προσφορά πλοίων διαθέσιμων για ναύλωση συνεπώς μειώθηκε, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να αυξηθούν. Η ευμετάβλητη πολιτική φαίνεται να ευνοεί τα δεξαμενόπλοια και, δεδομένου του απρόβλεπτου του χαρακτήρα αλλά και των πολιτικών του Τραμπ, οι διαχειριστές των εν λόγω πλοίων ίσως να προτιμούν την επανεκλογή του.
Τα bulk carriers ψηφίζουν Μπάιντεν
Ο εμπορικός πόλεμος που ξεκίνησε και στον οποίο εμμένει ο Τραμπ έχει επηρεάσει αρνητικά τις εξαγωγές ξηρών φορτίων των ΗΠΑ.
Το θαλάσσιο εμπόριο ξηρών φορτίων μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας τα τελευταία πέντε χρόνια φαίνεται να ακολουθεί μια εποχική τάση, με αυτό της σόγιας και του καλαμποκιού να κορυφώνεται μεταξύ Αυγούστου και Νοεμβρίου, δεδομένου ότι η εμπορική περίοδος στις ΗΠΑ ξεκινά την 1η Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, η VesselsValue παρατηρεί ότι, καθώς οι εμπορικές διαφορές των δύο έφτασαν στο αποκορύφωμά τους το 2018, υπάρχει ξεκάθαρη πτώση και μεταβλητότητα των ροών προς την Ασία.
Οι εισαγωγές ξηρών φορτίων της Κίνας από τις ΗΠΑ μειώθηκαν, όπως είναι λογικό, τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο λόγω της πανδημίας. Ωστόσο, από τον Ιούλιο και μετά, οπότε ξανάνοιξαν πολλές οικονομίες, οι εισαγωγές αυτές ακολουθούν ανοδική πορεία της τάξεως του 140%, από τους 4.109.657 τόνους τον Ιούλιο στους 9.872.754 τόνους τον Σεπτέμβριο. Η εξέλιξη αυτή συνιστά ότι η φάση 1 της εμπορικής συμφωνίας των δύο που υπεγράφη τον Ιανουάριο αρχίζει σταδιακά να αποφέρει καρπούς. Ωστόσο, η VesselsValue εκτιμά ότι μια επανεκλογή Τραμπ θα σημάνει συνέχιση εμπορικών διενέξεων με εταίρους υψηλού βεληνεκούς, εξέλιξη που θα πονοκεφαλιάσει τους διαχειριστές bulkers.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα υγραεριοφόρο πλοίο με σημαία Καμερούν εξέπεμψε σήμα κινδύνου έπειτα από έκρηξη που σημειώθηκε σε αυτό την ώρα που έπλεε στα ανοικτά των ακτών…
Η Κάλυμνος αποτελεί τον κατεξοχήν ναυτότοπο του Νοτιοανατολικού Αιγαίου. Ένα νησί με πλούσια θαλασσινή παράδοση και μεγάλη ιστορία στον χώρο της ναυτοσύνης. Ένας δωρικός…
Η αγορά του βωξίτη βρίσκεται αναντίρρητα σε «καλό φεγγάρι», με τη Γουινέα να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτό. Όπως μάλιστα αναφέρει δημοσίευμα του Reuters,…
To πρώτο της φορτίο αργού πετρελαίου στη Συρία απέστειλε η Σαουδική Αραβία, συμβάλλοντας στη ‒μετά τον πόλεμο‒ ανάκαμψή της. Σύμφωνα με δεδομένα της MarineTrafffic,…
Η Pacific Basin Shipping προχώρησε σε στρατηγικές κινήσεις ένεκα των αμερικανικών λιμενικών τελών, που έχουν προκαλέσει αναταράξεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία. «Έχουμε λάβει προληπτικά μέτρα…
Νέες απώλειες κατέγραψαν πρόσφατα οι ναύλοι των VLGCs, σε αντίθεση με εκείνους των LPG carriers μικρότερης μεταφορικής ικανότητας, που παρέμειναν σταθεροί. Ειδικότερα, σύμφωνα με…
Κίνα και Ρωσία σκοπεύουν να αυξήσουν τη μεταξύ τους εμπορευματική κίνηση από το Βόρεια Πέρασμα σε 20 εκατ. τόνους έως το 2030, δήλωσε πρόσφατα…
Το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας είχε στρέψει το ενδιαφέρον του στη χθεσινή συνεδρίαση της MEPC το Λονδίνο, όπου τα κράτη-μέλη του IMO συνεδρίαζαν για…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ