
Τραμπ ή Μπάιντεν για τις ναυτιλιακές αγορές; Το ερώτημα αυτό αποτελεί αντικείμενο νέας έκθεσης της VesselsValue ενόψει και των αμερικανικών εκλογών. Ειδικότερα, στην πρόσφατη ανάλυσή της η VesselsValue κάνει μια ανασκόπηση των πεπραγμένων Τραμπ και του πώς αυτά έχουν επηρεάσει την ποντοπόρο ναυτιλία, ενώ δίνει και τις εκτιμήσεις της σε περίπτωση αλλαγής πολιτικού σκηνικού στις ΗΠΑ.
Tα δεξαμενόπλοια ψηφίζουν Τραμπ
Εξαγωγές πετρελαίου
Η έμφαση Τραμπ στην εγχώρια παραγωγή πετρελαίου των ΗΠΑ σε συνδυασμό με τις κυρώσεις σε Ιράν και σε μεγάλα δεξαμενόπλοια ξένης διαχείρισης έχουν ωφελήσει την αγορά των δεξαμενόπλοιων (βραχυπρόθεσμα τουλάχιστον), σημειώνει η VesselsValue.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, μετά την άρση της απαγόρευσης εξαγωγών από την κυβέρνηση Ομπάμα το 2015, οι εν λόγω εξαγωγές πετρελαίου έχουν πάρει την ανιούσα κυρίως με τον Τραμπ στον προεδρικό θώκο. Δεδομένου ότι οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς αμερικανικού πετρελαίου είναι ασιατικές χώρες και η απόσταση ΗΠΑ-Ασίας είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη ΗΠΑ-Μέσης Ανατολής, τα εν λόγω υγρά φορτία ταξιδεύουν περισσότερο, αυξάνοντας τα τονομίλια για τα πλοία μεταφοράς τους, εξηγεί η VesselsValue.
Από την άλλη, οι εξαγγελίες Μπάιντεν για την ενεργειακή πολιτική των ΗΠΑ σε περίπτωση εκλογής του φαίνεται πως δεν θα ωφελήσουν ιδιαίτερα την εν λόγω αγορά. Λίγο ή πολύ οι βλέψεις Μπάιντεν είναι γνωστές: στροφή σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικό περιορισμό των εξαγωγών αργού και σχιστολιθικού πετρελαίου. Κατά τη VesselsValue, η πολιτική αυτή ίσως δεν ευνοήσει τη ναυλαγορά, ιδιαίτερα για τα long haul trades μεταξύ Ασίας και ΗΠΑ, που αποτελούν στυλοβάτες της συγκεκριμένης αγοράς. Μια μείωση των αμερικανικών εξαγωγών ενδεχομένως να οδηγήσει τις ασιατικές χώρες στις εισαγωγές από τη Μέση Ανατολή, με αποτέλεσμα τη μείωση των τονομιλίων.
Τα τονομίλια των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκαν κατά 159% (!) μόλις κατά τον πρώτο χρόνο προεδρίας Τραμπ και στα τέλη του 2017 ανήλθαν σε 62,5 δισ., σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue. Φέτος τον Ιούλιο δε άγγιξαν τα 132,7 δισ. τονομίλια.
Κυρώσεις σε Ιράν
Παράλληλα, οι αλλεπάλληλες κυρώσεις Τραμπ στις πετρελαϊκές βιομηχανίες των Ιράν και Βενεζουέλας το 2018 οδήγησαν τις εν λόγω εξαγωγές των δύο αυτών χωρών σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Απόρροια αυτών ήταν οι ΗΠΑ να διεκδικήσουν ένα πολύ μεγάλο μερίδιο αγοράς, εκμεταλλευόμενες ουσιαστικά την «απουσία» των Ιράν και Βενεζουέλας από τον πετρελαϊκό χάρτη.
Ενδεχόμενη εκλογή Mπάιντεν ίσως σημάνει επαναξιολόγηση της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ σε ό,τι αφορά τις εν λόγω κυρώσεις, τονίζει ο οίκος αναλύσεων.
Η «μαύρη λίστα» των δεξαμενόπλοιων
Το 2019, στη μαύρη λίστα της Ουάσιγκτον προστέθηκαν πλοία και εταιρείες με την κατηγορία ότι διευκολύνουν το εμπόριο των χωρών στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις. Η προσφορά πλοίων διαθέσιμων για ναύλωση συνεπώς μειώθηκε, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να αυξηθούν. Η ευμετάβλητη πολιτική φαίνεται να ευνοεί τα δεξαμενόπλοια και, δεδομένου του απρόβλεπτου του χαρακτήρα αλλά και των πολιτικών του Τραμπ, οι διαχειριστές των εν λόγω πλοίων ίσως να προτιμούν την επανεκλογή του.
Τα bulk carriers ψηφίζουν Μπάιντεν
Ο εμπορικός πόλεμος που ξεκίνησε και στον οποίο εμμένει ο Τραμπ έχει επηρεάσει αρνητικά τις εξαγωγές ξηρών φορτίων των ΗΠΑ.
Το θαλάσσιο εμπόριο ξηρών φορτίων μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας τα τελευταία πέντε χρόνια φαίνεται να ακολουθεί μια εποχική τάση, με αυτό της σόγιας και του καλαμποκιού να κορυφώνεται μεταξύ Αυγούστου και Νοεμβρίου, δεδομένου ότι η εμπορική περίοδος στις ΗΠΑ ξεκινά την 1η Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, η VesselsValue παρατηρεί ότι, καθώς οι εμπορικές διαφορές των δύο έφτασαν στο αποκορύφωμά τους το 2018, υπάρχει ξεκάθαρη πτώση και μεταβλητότητα των ροών προς την Ασία.
Οι εισαγωγές ξηρών φορτίων της Κίνας από τις ΗΠΑ μειώθηκαν, όπως είναι λογικό, τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο λόγω της πανδημίας. Ωστόσο, από τον Ιούλιο και μετά, οπότε ξανάνοιξαν πολλές οικονομίες, οι εισαγωγές αυτές ακολουθούν ανοδική πορεία της τάξεως του 140%, από τους 4.109.657 τόνους τον Ιούλιο στους 9.872.754 τόνους τον Σεπτέμβριο. Η εξέλιξη αυτή συνιστά ότι η φάση 1 της εμπορικής συμφωνίας των δύο που υπεγράφη τον Ιανουάριο αρχίζει σταδιακά να αποφέρει καρπούς. Ωστόσο, η VesselsValue εκτιμά ότι μια επανεκλογή Τραμπ θα σημάνει συνέχιση εμπορικών διενέξεων με εταίρους υψηλού βεληνεκούς, εξέλιξη που θα πονοκεφαλιάσει τους διαχειριστές bulkers.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η ναυλαγορά των LNG carriers πρόσφατα βυθίστηκε σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, με την ανάκαμψη των ναύλων να μην έχει λάβει χώρα ακόμη. Ειδικότερα, σύμφωνα…
Γεγονός πρέπει να θεωρείται πλέον η δημιουργία της μεγαλύτερης εταιρείας logistics παγκοσμίως, καθώς η δανική DSV ολοκλήρωσε αισίως την εξαγορά της DB Schenker. Συγκεκριμένα, σύμφωνα…
Αναμφισβήτητα, ο Ελευθέριος Βενιζέλος (1864-1936) δεσπόζει ως μία από τις πλέον εμβληματικές πολιτικές φυσιογνωμίες στη σύγχρονη ελληνική ιστορία. Η διαδρομή του, από τις Μουρνιές…
Σημαντική επίδοση παρουσίασαν οι δείκτες κερδοφορίας της ΟΛΠ Α.Ε. το πρώτο τρίμηνο του 2025, έναντι του πρώτου τριμήνου 2024, ενώ θετικές επιδόσεις κατέγραψαν και…
Ευοίωνα παραμένουν τα σημάδια για τη ναυλαγορά των LPG carriers, κυρίως όμως εκείνων μεγαλύτερου μεγέθους. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το…
Πλοίο του πολεμικού ναυτικού του Περού συγκρούστηκε με μια πλατφόρμα άντλησης πετρελαίου της εταιρείας Perenco στον Αμαζόνιο, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν δύο άνθρωποι και…
Ο ετήσιος πληθωρισμός στην ευρωζώνη αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,2% τον Απρίλιο του 2025, σταθερός σε σύγκριση με τον Μάρτιο, σύμφωνα με μια προκαταρκτική…
Η Ελλάδα παραμένει ισχυρά ελκυστικός προορισμός για την αγορά της κρουαζιέρας, η οποία συνεχίζει να παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη. Σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ